شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/  دیدار رئیس مرکز آمار ایران با مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: پایان‌نامه‌ها، مجلات و نشریات حوزوی باید سازوکاری را به‌پیش ببرند که از مباحث آماری بتوانند بهترین استفاده را داشته باشند؛ همچنین در مبحث فرهنگ‌سازی نیز حوزه آمادگی دارد تا در ایجاد فرهنگ آماری، خدمات خود را به مراکز آماری کشوری ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت‌الله اعرافی امروز در دیدار رئیس سازمان آمار کشور با تبریک مناسبت‌های ماه ربیع‌الأول و گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: یکی از ابعاد مهم پژوهش، مباحث مربوط به آمار و اطلاعات است که همواره باید تقویت شود.
وی اهمیت مباحث آماری را مورد توجه قرار داد و افزود: از جمله نیازهای اساسی و مهم کشور، اطلاعات آماری و سرشماری است که باید با جدیت و دقت انجام شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های درست و اصولی در کشور، داشتن آمار و اطلاعات صحیح و دقیق در زمینه‌های مختلف است و دسترسی به آمار دقیق و درست در عرصه فعالیت‌های فرهنگی حوزه در سطح جامعه نیز بسیار ضروری و مهم است.
امام‌جمعه قم تأکید کرد: در حوزه باید رویکرد تحلیل آماری ایجاد شود که ضرورت این رویکرد به دلیل پیچیدگی شرایط کنونی جامعه، بیشتر از گذشته شده است. همچنین  بدون داشتن گفتمان و رویکرد آماری، نمی‌توان تصمیم‌گیری و اقدامات درستی را انجام داد.
آیت‌الله اعرافی، اهمیت ایجاد زیرساخت‌های فناوری در حوزه‌های علمیه برای مباحث آماری را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: برای اینکه حوزه بتواند داده‌های آماری را به‌ درستی تحلیل و استخراج کند، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه است.
وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه، نظام جامع تحصیلی حوزه‌ها تصویب‌ شد و کار تدوین برنامه پنج ساله حوزه نیز به پایان رسید. همچنین در طرح نظام‌های جامع حوزوی، «نظام جامع فناوری» اندیشیده شده که نشان از اهمیت حوزه‌های علمیه به مباحث آماری دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: درمجموع طرح‌ها و برنامه‌های کلی و کلان حوزه نیز رویکرد آماری و اطلاعاتی منسجمی ایجاد شده است. همچنین یکی از  موارد استفاده از آمار و ارقام، در تحقیقات بنیادین علوم اسلامی بوده که می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.
آیت‌الله اعرافی افزود: برای هماهنگی نهادهای زیرمجموعه حوزه‌های علمیه هم، شورای هماهنگی نهادهای حوزوی تشکیل‌شده که در این شورا، کارگروهی وجود دارد که با نگاهی جامع و باز، مباحث آماری را دنبال می‌کند.
وی تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها، مجلات و نشریات حوزوی نیز باید سازوکاری را به‌پیش ببرند که از مباحث آماری بتوانند بهترین استفاده را داشته باشند؛ همچنین در مبحث فرهنگ‌سازی نیز حوزه آمادگی دارد تا در ایجاد فرهنگ آماری، خدمات خود را به مراکز آماری کشوری ارائه دهد.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha