پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم-۲

حوزه/ حجت‌الاسلام بنی‌عصار، گفت: وقتی حجم کتاب‌های درسی آن‌قدر زیاد است که در آموزش نمی‌رسیم متن درسی را تمام کنیم، چگونه انتظار هست که پژوهش را هم قرین آن کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام بنی‌عصار، نماینده کارگروه اساتید پایه چهار تا شش در قرین‌سازی آموزش با پژوهش در پیش‌اجلاس سطح یک حوزه علمیه قم، چهارشنبه‌شب در این اجلاس، گزارشی از نشست‌های کارشناسی این کارگروه ارائه کرد.

وی بیان کرد: در پیش‌اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه، آیت الله علیدوست به عنوان مهمان ویژه برای عموم و حجت الاسلام زارعی برای گروه اساتید پایه‌های چهار تا شش سخنرانی کردند.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم افزود: در این پیش‌اجلاس، اگر سه مرحله برای کار پژوهشی تعریف کنیم، مرحله نهایی آن نوشتن مقاله است، اما کنکاش‌های علمی مثل پیش‌مطالعه، فیش‌برداری، خلاصه‌نویسی و ... کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و معاونت پژوهش باید به این موارد توجه کند.

وی تصریح کرد: آیت الله علیدوست مطرح کرد که طلاب ما باید از همان اول طلبگی، خلاصه‌برداری، فیش‌برداری و یادداشت‌برداری را یاد بگیرند تا به مرور زمان و در پایه‌های بالاتر، از نتیجه آن استفاده کنند.

حجت الاسلام بنی‌عصار گفت: مطلب اصلی بحث حجت الاسلام زارعی این بود که مهارت‌های پژوهشی از جنس ملکات علمی با کارگاهی که جدا از درس باشد، محقق نمی‌شود و پژوهش باید در حین تدریس انجام شود.

وی ادامه داد: وقتی حجم کتاب‌های درسی آن‌قدر زیاد است که در آموزش نمی‌رسیم متن درسی را تمام کنیم، چگونه انتظار هست که پژوهش را هم قرین آن کرد.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم گفت: اگر قرار باشد یک استاد با حوصله به حرف شاگرد گوش دهد، باید زمان داشته باشد که به شکل عادی، کار تدریس را تمام کند و سپس به پژوهش بپردازد.

وی در ادامه به بیانات رهبری در جمع روحانیون قم اشاره کرد و افزود: رهبری فرمودند: «تدریس فقط تربیت شاگردان با درس نیست، استاد راهنما شوید و به چند طلبه که قبول‌شان کرده‌اید چند مسئله بدهیم که راجع‌به آن تحقیق کنند، آن‌وقت هفته‌ای یک‌بار یا ده روز یک‌بار جزوه‌هایشان را بیاورند نگاهی کنید، اهمیت چنین کارهایی از درس گفتن کمتر نیست، اینها به پیشرفت طلبه کمک می‌کند».

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha