پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 434399
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ حوزه، دانشگاه و مردم سه رکن اصلی وحدت در جامعه اسلامی هستند و جدایی هر یک از این ها، موجب گسسته شدن این زنجیر خواهد شد.

خبرگزاری حوزه – تبریز: روز 27 آذر سال 1358، یادآور شهادت مظلومانه شهید آیت اللّه دکتر محمد مفتح در دانشکده الهیات است که به دلیل تلاش هایش برای تحقق بخشیدن به وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، این روز، به نام «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شد.

شهید مفتح معتقد بود که دانشگاهیان، با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاه ها می توانند در راه ایجاد محیطی آماده که به تربیت متخصصان همت می گمارد، تلاش کنند. وی همچنین معتقد بود حوزویان باید به علوم روز مسلط شوند و از این راه در راه تبلیغ معارف الهی، گام بردارند.

شهید مفتح خود در جایی می گوید: «اگر بین دو قشر روحانی و دانشگاهی اختلافی پدید آمد و قشر روشنفکر برای خود راهی پیش گرفت و قشر مذهبی راهی دیگر، مطمئن باشید اولین مرحله شکست و عقب نشینی و بدبختی همین جاست». مقاله آن شهید با عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» که در حدود سال های 1340 در نشریه مکتب اسلام چاپ شده، به خوبی از اندیشه و تلاش علمی او در کنار تلاش های عملی اش در زمینه ایجاد چنین وحدتی و تأکید بر ضرورت وجودی آن خبر می دهد.

حجت الاسلام علی خدیوی

وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است

حجت الاسلام علی خدیوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه زمانی در این کشور، تنها متولی آموزش و پژوهش در جامعه، حوزه‌ های علمیه بود، گفت: حوزه‌ های علمیه هزاران سال در مکتب تشیع قدمت دارند و در جهان اسلام نیز تمدن‌ های مختلفی شکل داده شده و حوزه‌ های تمدن براساس دانش دینی و اسلامی در جهان اسلام تشکیل شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های استان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب، حوزه نسبت به دانشگاه بدبین شد، گفت: دانشگاه نسبت به حوزه متکبرانه برخورد کرد و فقط دانش جدید را دانش می دانست و همین باعث بدبینی و اختلاف بین این دو نهاد شد.

حجت الاسلام خدیوی ادامه داد: روشنفکران غرب زده از این تقابل دانشگاه و حوزه سوء استفاده کردند و آتش بیار معرکه شدند و از طرف دیگر افرادی فریب خوردند.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت هایی همچون شهید بهشتی، شهید مفتح، رهبر کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری و جمع کثیری از علما توانستند بین علم و دین، متدینین و دانشمندان وحدت ایجاد کنند و البته از نقش دکتر شریعتی نیز نباید غافل شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های آذربایجان شرقی تاکید کرد: بدگمانی دانشگاهیان نسبت به حوزه های علمیه برطرف شده است چرا که هر دو نهاد در راستای هم حرکت می‌ کنند و در انجام برخی کارهای علمی و پژوهشی همکاری مشترکی دارند.

حجت الاسلام خدیوی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه هدف نیست، بلکه یک راهبرد است، اظهار داشت: اقتصاد اسلامی، بانکداری بدون ربا، فرهنگ اسلامی، دانشگاه اسلامی، حوزه با دانش بدون پیوند حوزه و دانشگاه محقق نمی ‌شود. 

حجت الاسلام علی نعمت زاده

حوزه ها و دانشگاه ها هدف تهاجم دشمن

حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند هم با گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح گفت: ایجاد فاصله بین حوزه و دانشگاه و مسجد و حوزه علمیه، اسلام و امنیت نظام را تضعیف می کند.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ایجاد تقابل بین دانشگاهیان و حوزویان است، اظهار داشت: تحصیل کرده ها باید در جامعه پیشرو باشند که جدایی آن ها از بدنه ملت، خطرناک است.

عضو شورای حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: تهاجم فرهنگی و تضعیف باورهای دینی اولویت امروز تهاجم فرهنگی دشمنان علیه انقلاب اسلامی است و این دو هدف آن ها، حوزه های علمیه و دانشگاه های ما را نشانه گرفته است.

حجت الاسلام سعید مرادپور

فاصله بین حوزه و دانشگاه کم شده است

حجت الاسلام سعید مرادپور امام جمعه شهر اسکو نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مفتح به روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و تاکید کرد: به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی فاصله موجود بین حوزه و دانشگاه کم شده است، اما دشمنان سعی دارند این جدایی را زنده کنند.

وی تاکید کرد: اسلام عزیز مخالفتی با کسب علم ندارد و جدا کردن حوزه از علم، تبلیغ سکولاریسم است و اصولا باید  در سیستم آموزشی کشور حوزه و دانشگاه تجمیع شده و یک نظام واحد آموزشی وجود داشته باشند.

وحدت حوزه و دانشگاه چگونه؟

يكی از مهمترين موانع استحكام وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه شايد بسياری از طلاب و دانشجويان ما، هنوز نسبت به زوایای مختلف و پنهان مسئله وحدت این دو نهاد مهم جامعه، روشن و عمیق نشده اند، بعد از گذشت سال ها از مطرح شدن این عنوان، هنوز نهاد مسئول مشخصی برای پیگیری و تحقق این مساله در کشور نداريم كه بیاینات امام و رهبری را كنار همديگر گذاشته و جمع بندی کرده و اهداف كلی را مشخص كند و راهكاری عملی را ارائه دهد و مسوليت اين كار را برعهده بگيرد.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha