پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ آئین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی

حوزه/مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: بیش از ۵ هزار پژوهشگر در سطوح مختلف حوزوی وجود دارد و حوزه در زمینه پژوهش رتبه‌بندی مختص به خود را اعمال می‌کند که کاملاً بومی حوزه است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی که در مصلای قدس در قم برگزار شد، گفت: جا دارد هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی بداریم.

وی افزود: پژوهش امری بوده که اگر وجود نداشته باشد، مراکز علمی و ازجمله حوزه دچار رکود می‌شود و معنای خاص پژوهش نیز  نوآوری و ابتکارات جدید است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: امروز متأسفانه نظام ارزیابی درستی در حوزه‌های علمیه وجود ندارد که به ‌درستی وضعیت علمی حوزه‌های علمیه با موازین دقیق و منطقی جایگاه علمی و تولید علمی حوزه‌های علمیه را رصد و خروجی‌های آن را به ‌صورت سالانه صدور کند که البته اقدامات مقدماتی نیز انجام‌شده، اما در حال حاضر به خروجی مناسبی دست نیافته‌ایم و در این زمینه نیز با یک خلأ واقعی مواجه هستیم.

امام‌جمعه قم ابراز کرد: قم بزرگ‌ترین پایگاه پژوهشی حوزوی در کشور است و در سال‌های اخیر اقداماتی از قبیل تنوع موضوعی تحقیقات حوزه  و تنوع و کثرت حجمی  از برجستگی‌ها و اقدامات ارزنده  حوزه در دهه‌های اخیر بوده است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: تعدد مراکز پژوهشی مختلف، تنوع رسانه‌ای در قالب انواع شاخه‌های رسانه‌ای و  بالا رفتن تعداد پژوهشگران حوزوی که امروز بیش از 5 هزار پژوهشگر در سطوح مختلف حوزوی وجود دارد و حوزه در این زمینه  هم‌رتبه بندی مختص به خود را اعمال می‌کند که کاملاً بومی حوزه است.

وی تصریح کرد: ورود به حوزه‌های فناوری‌های جدید ، تنوع زبانی بالای تولیدات حوزوی با نزدیک به 50 زبان مختلف و تنوع ادبیات نیز از دیگر گام‌های مهم  حوزه در سال‌های اخیر بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: پاسخگویی به نیازهای جامعه و حرکت در این مسیر نیز بسیار مهم بوده و تحقیقات حوزوی نیز در این راه حرکت می‌کنند و شکل‌گیری انواع مراکز تحقیقاتی هم در راستای پژوهش‌های حوزوی صورت گرفته است همچنین 240 رشته در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود که نزدیک به 30 مرکز حوزوی آن‌ها را اداره می‌کند و دبیرخانه آن نیز موضوعات کلان و مهمی را دنبال می‌کند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در دانشگاه‌های کشور 45 رشته اسلامی محض تدریس می‌شود که بیش از 80 هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کند و این شاخص‌ها نشان می‌دهد تولید علم در حوزه زنده است و در حال پیشرفت و گسترش است.

وی با اشاره به برخی ضعف‌های موجود در حوزه‌های علمیه اضافه کرد: درروش شناسی اجتهادی حوزه دچار ضعف بوده و باید حوزه به‌جای برسد که تحقیقات حوزوی همه محققان به مرتبه‌ای از حجیت و اتقان  برسد که بین فرد محقق و خدا دارای حجیت شود  همچنین باید متن حوزه آزاد به محتوای تمام علوم پیرامونی  نیز بپردازد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: نظام جامع پژوهش که در قالب نظام‌های دیگر حوزوی تصویب‌شده  باآنکه بسیار ارزشمند بوده اما کافی نیست بلکه باید نقشه جامع علمی حوزه در این زمینه  پیگیری شود همچنین جای خالی مطالعات راهبردی پیرامون حوزه و روحانیت  نیز در حوزه کاملاً احساس می‌شود، فقدان نقشه راهبری علم به سمت تولیدات علم در عرصه‌های مختلف نیز در حوزه‌های علمیه کاملاً ملوس است که باید این نگاه راهبری کلان در حوزه ایجاد شود.

امام‌جمعه قم اضافه کرد: در روش شناسی های تحقیقات علوم اسلامی نیز کاستی‌های فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آن پرداخته‌شده همچنین در مباحث فناوری نیز عرصه فعالیت بسیار است که ازجمله آن‌ها مباحثی مانند هوش مصنوعی واکاوی متن و... بوده که حوزه باید سریع به آن‌ها بپردازد که اگر این کار را به‌موقع انجام ندهد درآیندِ با مشکل  مواجه خواهد شد.

وی عنوان کرد: توجه به فضای مجازی و تحقیقات فردی و گروهی نیز در این عرصه بسیار مهم است و در این زمینه نیز نباید از افراد نخبه حوزوی غافل شد و نخبگان باید با جمع‌های گروهی پژوهشی پیوند خورده و باهم در ارتباط باشند همچنین  بیش از 1000  ایده و پیشنهاد در سال‌های اخیر درباره عرصه‌های مختلف حوزه رسیده که در برنامه 5 ساله اول حوزه مدنظر خواهد گرفت.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد:باید تمهیداتی انجام شود که طلاب مدارس علمیه نیز از نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشی حوزه در این هفته بازدید داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha