جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی گفت: جهت‌دهی پژوهش‌های حوزه، باید به سمت نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد و حوزه باید به ‌نوبه خود پاسخگوی این نیازها باشد و کارهای انجام‌گرفته شده نیز تا به امروز شایسته قدردانی است، اما کافی نیست و باید گسترش پیدا کند که هفته پژوهش نیز فرصت خوبی برای این قبیل امور ایجادشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرمعزی ظهر امروز در آیین افتتاح دستاوردهای پژوهشی مراکز حوزوی که در مصلای قدس در قم برگزار شد،گفت: رشد، احیا و بقا علم و دانش به تداوم و دائمی پژوهش و تحقیق پیونده خورده است.

وی تصریح کرد: پژوهش تلاشی مستند و منطقی برای یافتن پاسخ‌های جدید برای نیازهای امروز جامعه  است و از این‌رو نیز توجه به امر پژوهش امری ضروری و موردنیاز است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اضافه کرد: رشد و بقای تولید علم و دانش در حوزه‌های علمیه منوط به توجه بیشتر به مقوله پژوهش بوده و اگر عرصه پژوهش به‌درستی در حوزه‌های علمیه رخ ندهد، تولید علم نیز سیر صعودی به خود نخواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی با تأکید بر جایگاه حوزه‌های علمیه در تولید علوم اسلامی ابراز کرد: حوزه‌های علمیه مهد و خاستگاه تولید علوم اسلامی بوده که این مطلب نیز اهمیت توجه به تحقیقات و پژوهش را در این نهاد علمی بیشتر می‌کند و هفته پژوهش نیز می‌تواند از این منظر بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

وی عنوان کرد:از جمله مسائل مهمی که در حوزه‌های علمیه باید گسترش پیدا کند امر نظام آموزش پژوهش محور همراه با  تهذیب است و باید در این زمینه کمبودها را جبران کرد و لازمه آن نیز استفاده از نتایج پژوهشی حوزه در عرصه‌های مختلف است و خروجی این نظام نیز پژوهشگران توانا و قدرتمندی خواهند بود که خوشبختانه در دوران جدید مدیریت حوزه‌های علمیه پیگیری این مطالبه‌ها به معاونت‌های مختلف حوزه ابلاغ‌شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: جهت‌دهی پژوهش‌های حوزه باید به سمت نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشد و حوزه باید به‌نوبه خود پاسخگوی این نیازها باشد و کارهای انجام‌گرفته شده نیز تا به امروز شایسته قدردانی است اما کافی نیست و باید گسترش پیدا کند که هفته پژوهش نیز فرصت خوبی برای این قبیل امور ایجادشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی ادامه داد: روزهای هفته پژوهش  در قم بنا بر نیازهای مختلف حوزه‌های علمیه نام‌گذاری شده که در این زمینه روز شنبه پژوهش و حوزه های علمیه، یک‌شنبه پژوهش حوزه‌های علمیه و  نظام اسلامی، یک‌شنبه پژوهش، حوزه‌های علمیه و بین‌الملل، دوشنبه پژوهش، حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی، سه‌شنبه پژوهش، حوزه‌های علمیه و  فناوری و چهارشنبه، پژوهش، حوزه‌های علمیه و  اخلاق و فرهنگ نام‌گذاری شده است.

وی تأکید کرد: از میان 180 مرکز پژوهشی موجود در استان قم به بیش از 80 مرکز برتر و دعوت‌نامه برپایی غرفه ارسال‌شده بود که ازاین‌بین نیز 60 مرکز پژوهشی برتر استان قم در نمایشگاه چهارم دستاوردهای پژوهشی حوزه حضور به هم رسانده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha