جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی

حوزه/ تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه پژوهشگران باید الزامات اخلاقی پژوهش را رعایت کنند، گفت: با داشتن اخلاق پژوهشی می‌توانیم به پژوهش با کیفیت و برخاسته از تقوا برسیم چرا که راست‌گویی و درست‌کاری در هر عرصه نتیجه مثبتی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای پژوهشکده علامه طباطبایی که در سالن محراب حرم حضرت معصومه(س) انجام شد، با اشاره به اینکه مردم وظیفه دفاع از حرم اهل بیت(ع) را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کنند، اظهار کرد: اینکه برخی از افراد جوان که در دوران دفاع مقدس حضور نداشتند اکنون جان خود را در مسیر دفاع از حرم فدا می‌کنند از معجزات و الطاف الهی است، این افراد با تأسی از امام حسین علیه‌السلام جان خود را  اهدا کردند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر اینکه مقوله اخلاق عناصر مختلف از جمله تقوا را شامل می‌شود، اضافه کرد: اخلاق پژوهشی که با ابعاد مختلف، خاص محققان و پژوهشگران است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پژوهشگران باید الزامات اخلاقی پژوهش را رعایت کنند، تصریح کرد: با داشتن اخلاق پژوهشی می‌توانیم به پژوهش با کیفیت و برخاسته از تقوا برسیم چرا که راست‌گویی و درست‌کاری در هر عرصه نتیجه مثبتی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: اگر پژوهشگری از منبع خاصی استفاده می‌کند باید به ذکر نام آن منبع اهتمام داشته باشد؛ برخی از منکرات در عرف مردم محکوم می‌شود اما برخی دیگر نهان است.

وی ادامه داد: گاهی در عرصه تحقیقات شاهد این هستیم که افراد با تغییرات جزیی به استفاده از منابع دیگر بدون ذکر نام می‌پردازند یا آموزه‌های خلاف واقع را از دستاوردهای پژوهشگران دیگران منعکس می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تاکید بر اینکه پژوهشگران متقی باید به عنوان الگوی دیگران باشند، عنوان کرد: باید همگی به الگودهی عادت کنیم، احترام به صاحب یک تحقیق در حقیقت شکر نعمت است، با ذکر منبع، یک پژوهشگر را تشویق می‌کنیم؛ اگر گاهی با اشکالی نیز روبرو می‌شویم باید به خود محقق رجوع کنیم.

وی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق در پژوهش در پرورش و تربیت دیگران نیز مؤثر است، اظهار کرد: پژوهشگر و محقق باید نگاه تربیتی را در کار خود مورد توجه قرار دهد، نباید فکر کنیم که مالک و ملک فقط در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تعریف می‌شود چرا که در عرصه پژوهشی، فرهنگی و علمی نیز مالک و ملک وجود دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه رعایت امانت، صداقت و اخلاق پژوهشی به رشد و بالندگی انسان نیز کمک می‌کند، عنوان کرد: در عرصه پژوهش نباید نگاه بازاری داشته باشیم و به دنبال مواردی برویم که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha