جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که مسأله پژوهش در حوزه از حاشیه باید به متن برنامه های حوزوی تغییر پیدا کند، گفت: اگر موضوع پژوهش به یک عنوان یک دغدغه عمومی در حوزه تبدیل شود به طور حتم بسترهای تحول نیز فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، امروز در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری با مهم ارزیابی کردن مسأله پژوهش در حوزه، از این مقوله به عنوان یک سنت دیرینه در مراکز حوزوی نام برد.

وی با بیان این که امروز با پژوهش در حوزه می توانیم به بسیاری از نیازهای روز جامعه پاسخ دهیم، تصریح کرد: حوزه به عنوان مهم ترین مرکز نشر و گسترش علوم دینی نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای معنوی عموم جامعه عهده دار است.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که تحقیق و پژوهش در تاریخ حوزه های علمیه همواره مورد تأکید و توجه علما و فقهای دینی بوده است، تصریح کرد: پژوهش در حوزه های علمیه باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که جامعه اسلامی هر روز نیاز بیشتری به محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی دارد، تصریح کرد: این وظیفه مراکز حوزوی است که چنین افراد متخصصی را تربیت و پرورش دهند تا برای جامعه اسلامی مفید باشند.

حجت الاسلام زارع با تأکید بر این که مسأله پژوهش در حوزه از حاشیه باید به متن برنامه های حوزوی تغییر پیدا کند، افزود: اگر موضوع پژوهش به یک عنوان یک دغدغه عمومی در حوزه تبدیل شود به طور حتم بسترهای تحول نیز فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به این که برخی ها تلاش می کنند به جامعه القاء کنند حوزه ها از رشد و پیشرفت روز جامعه محروم هستند، تصریح کرد: حوزه باید همواره جلوتر از پیشرفت های علمی دیگر مراکز آموزشی حرکت کند و تحقق این هدف با تحقیق و پژوهش امکان پذیر خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز در جهان یکی از مهم ترین شاخص های رشد و پیشرفت هر جامعه ای تحقیق و پژوهش است، گفت: امروز جامعه اسلامی برای بقا و پیشرفت خود در برابر سرعت رشد جهان نیازمند توجه ویژه به تحقیق و پژوهش است.

حجت الاسلام زارع با بیان این که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پژوهش در حوزه علوم اسلامی و دینی است، افزود: پژوهش در این حوزه ها می تواند در گرایش مردم به دین و ارزش های بسیار نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به این که امروز حوزه های علمیه نقش نظریه پرداز را در علوم دینی بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه به عنوان حافظان هویت فکری و دینی جامعه نقش بسیار مهمی در هدایت جامعه به سوی تعالی و سعادت عهده دار هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، کمبود تولید و نوآوری را یکی از آفت‌های بزرگ در عرصه پژوهش دانست و با مذموم دانستن ارائه مقالات تکراری و کپی شده، پرداختن به نیازهای روز را مهم ترین عامل در تقویت جنبش نرم افزاری برشمرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha