جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام والسملین علی‌اکبر حصاری - نشست خبری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این که شعار محوری هفته پژوهش امسال ، تاسیس مراکز پژوهشی است از برگزاری ۹۲۰‌ کرسی‌ آزاد اندیشی از سال ۹۰ تاکنون در حوزه های علمیه خواهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والسملین علی‌اکبر حصاری پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با بیان این که حوزه‌های علمیه خواهران یک دوره ۵ ساله آموزش و تربیت پژوهشگر را سپری کرده است، ابراز داشت: از امسال نیز مرحله دوم برای فعال سازی خواهران طلبه در امر پژوهش و تحقیق و تولید علوم دینی آغاز می گردد.

وی افزود: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در سال 90 شعار راهبردی «هر طلبه یک پژوهشگر» را سرلوحه برنامه‌های عملیاتی خود قرار داد و برای تحقق این شعار مسیری را ترسیم کردکه برای پیمودن آن پنج گام اساسی تعریف شد و طی یک برنامه ریزی منسجم و نظام مند، شروع هرگام در هرسال با هفته پژوهش اعلام شد.

معاون پژوهش‌ حوزه‌های علمیه خواهران خاطر نشان کرد: ما به لطف الهی در این ۵ سال توانسته‌ایم انواع فعالیت‌های پژوهشی را در حوزه‌های علمیه خواهران نهادینه کنیم به طوری که پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران مسیر اصلی خود را پیدا کرده و بدون بخشنامه و دستورالعمل، فعالیت‌های پژوهشی در صف و ستاد به خوبی انجام می گردد.

وی افزود: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران امسال شعار راهبردی "پژوهشگری و جنبش علمی" را جهت تحقق اهداف بلند پژوهشی در نظر گرفته که در ذیل آن  چهار گام تعریف گشته تا با برنامه ریزی های عملیاتی بتوانیم در سال 1400 شاهد نتایج مورد انتظار آن باشیم .

حجت الاسلام و المسلمین حصاری با اشاره به شعار‌هایی که تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: شعار هفته پژوهش سال 96 با عنوان "توسعه پژوهش ، باتاکید برتاسیس مراکز پژوهشی" اعلام شده و شعار‌ها و گام‌های بعدی در هفته‌های پژوهش سال‌های آینده اعلام می شود

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه‌ حوزه‌های علمیه خواهران پیشینه و قدمت زیادی ندارد،‌به همین خاطر مراکز پژوهشی ویژه‌ حوزه‌های علمیه خواهران در کشور وجود ندارد، اما با توجه به فعالیت‌های پژوهشی ارزشمندی که در حوزه‌های علمیه خواهران انجام می‌شود، در سال جاری حرکتی را برای تاسیس مراکز پژوهشی آغاز کرده‌ایم که در حال حاضر در بیش از ۱۵ نقطه از کشور فعالیت‌هایی برای تاسیس مراکز پژوهشی آغاز شده و برخی از این مراکز به زودی به بهره‌برداری می رسند.

وی با بیان اینکه برخی از مراکز پژوهشی حوزه‌‌های علمیه خواهران در سال جاری افتتاح می گردد، گفت: شهر‌های یزد، تبریر، البرز، گرگان، اهواز، زاهدان، قزوین،‌ تهران و قم از جمله شهر‌هایی هستند که مراکز پژوهشی در سال جاری در آن‌ها به بهره برداری می رسد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران همچنین با بیان اینکه در هفته پژوهش برای هر روز نامگذاری ویژه‌ای انجام شده است، افزود: شنبه 25 آذر مراکز پژوهشی و سازماندهی پژوهشگران، یکشنبه ۲۶ آذر پژوهش حرفه‌ای و استانداردسازی پژوهشی، دوشنبه ۲۷ آذر تعامل و ارتباط با مراکز پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، سه‌شنبه ۲۸ آذر نیازسنجی، مسأله شناسی و پاسخ‌گویی علمی به نیازهای جامعه، چهارشنبه 29 آذر پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی و پنج‌شنبه 30 آذر شکوفایی و خلاقیت خواهران پژوهشگر نامیده شده است.

وی افزود: حوزه‌‌های علمیه یک مجموعه‌ای از نهاد‌های علمی و فرهنگی و آموزشی است و در حال حاضر بیش از 450 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعال هستند؛ حوزه‌های علمیه باید برخوردار از تمام کارکرد‌های خود باشد و آموزش و پژوهش همراه با هم می‌توانند موثر باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حصاری با بیان اینکه برگزاری‌ کرسی‌های آزاد اندیشی از سال 1390 در حوزه‌های علمیه خواهران شروع شده است،گفت: در حال حاضر کرسی‌‌های آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه خواهران نهادینه شده است و تاکنون ۹۲۰ کرسی آزاد اندیشی در حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شده و این تعداد برابر با استاندار‌های کرسی‌های آزاد اندیشی است و همچنین تمام موارد مورد نیاز در این کرسی‌ها رعایت شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در خاتمه افزود: جشنواره علامه حلی مشترک میان حوزه علمیه خواهران و برادران است ، حوزه‌های علمیه خواهران در این جشنواره رشد ۱۷۷ درصدی داشته‌ و همچنین آثار فراوانی در سال‌های اخیر توسط طلاب خواهر عرضه شده است که آماده چاپ و انتشار است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha