شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام لک‌زایی

حوزه/حوزه و دانشگاه، پایگاه پرورش نخبگان است؛ اگر در کنار هم قرار گیرند و متناسب با شرایط جامعه و با رویکرد اسلامی و معنوی مباحثی را پی گیری و منتشرنمایند، جامعه هم از آثار و برکات آنها استفاده خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین  لکزایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به هفته وحدت حوزه و دانشگاه و اسلامی سازی علوم انسانی ضمن تبریک این ایام گفت: پیشرفت هر جامعه ای در گرو انسجام، هم افزایی و هم فکری  نخبگان، علما و دانشمندانش است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت:  اگر علما و فرهیختگان هم فکری نداشته باشند، مردم دچار گسست فکری خواهند شد، بنابراین اهمیت وحدت نخبگانی بسیار حایز اهمیت است.

این پژوهشگر عنوان کرد: در کشور حوزه و دانشگاه پایگاه پرورش نخبگان است؛ اگر در کنار هم قرار گیرند و متناسب با شرایط جامعه و با رویکرد اسلامی و معنوی مباحثی را پی گیری و منتشرنمایند، جامعه هم از آثار و برکات آنها استفاده خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با بیان اینکه علم محرک است و  منابع دینی، غنی از علوم اسلامی است و باید مباحث دانشگاهی را از از این نوع مسائل توانمندتر کنیم و علوم انسانی را به سمت اسلامی سازی پیش ببریم، افزود: اگر این مسئله در گذشته و حکومت سابق اتفاق نیفتاد چون  اسلامی سازی ناظر به حکومت نبود و در عرصه اسلامی سازی  مطالبه هم نمی شد، ولی بعد از انقلاب توقعاتی در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی ایجاد شد.

 رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: در بحث اسلامی سازی و توانمند سازی علوم انسانی کارهای زیر بنایی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفته و حتی  نقشه راه در 10 رشته به شکل آنلاین تهیه شده و در پایگاه مدیریت علوم انسانی برای استفاده همه مراکز علمی قرار داده شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه اظهار داشت: این10 رشته به صورت مصداقی در رشته های اخلاق و معنویت، فقه و حقوق، تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، مطالعات قرآن، فرهنگ قرآنی و موضوع دیگر مانند مباحث اجتماعی و تمدنی و خانواده و در غالب 10 پژوهشکده، 2 مرکز علمی مطالعاتی، 38 گروه علمی و 1 هزار و 200  پروژه در غالب کتاب، موسوعه، و مجموعه منتشر شده است و در اختیار علاقه مندان جویای علم قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین لکزایی افزود: امسال این پژوهشگاه 500 پروژه با همکاری 100 عضو هیئت علمی در دستور کار دارد، تا بتواند با تولید و آثار علمی فاخر در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی قدم های جدی تری بردارد.

وی عنوان کرد: در نمایشگاه امسال بعضی از محصولات و آثار وجود دارد و در جلوی دید علاقمندان به علوم انسانی قرار گرفته است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha