جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله تسخیری

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان اینکه ریشه‌های تقریب در عقلانیت اسلام و قرآن است، گفت: اگر تقریب نباشد، گروه‌های تکفیری و انحرافی نظیر داعش به‌وجود می‌آیند و حال آنکه مسیر تقریب به‌سوی وحدت امت اسلامی منتهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز (یکشنبه ۲۶ آذرماه) در نشست ویژه نکوداشت هفته ویژه پژوهش که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تقریب مذاهب امروز به حقیقت مسلم تبدیل شده است و همه به حقیقت این موضوع پی برده اند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، با تجلیل از خدمات گران‌قدر مرحوم آیت الله واعظ زاده، گفت: زمانی تقریب، غریب و مجهول‌القدر بود اما مرحوم آیت الله واعظ زاده، غریبانه در این عرصه فعالیت داشتند و انتقادات، تهمت‌ها و سؤالات زیادی متوجه ایشان بود که با صبر و بردباری، همه این سختی ها و مشکلات را تحمل کردند.

وی با اشاره به مخالفت برخی افراد با فعالیت‌ های تقریبی آیت الله واعظ زاده، عنوان داشت: زمانی برخی انتقاد می کردند که لفظ تقریب در هیچ یک از آیات قرآن یا روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) نیامده است و حال آنکه ریشه‌های تقریب در عقلانیت اسلام و قرآن است.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه ریشه تقریب گفت‌وگوی منطقی است، تصریح کرد: در جای‌جای آیات قرآن، یک تئوری منطقی جامع مشاهده می شود. قرآن در آیه ۴۸ سوره سبا می فرماید که «اختلافات گذشته‌ها را کنار بگذارید و در فضای سالم و منطقی به گفت‌وگو بنشینید».

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه گفت‌وگو در فضای سالم و منطقی و نزدیک بودن سطح علمی افراد از جمله شرایط گفت‌وگوست، افزود: امروز شبهات و اشکالات وارده درباره تقریب دیگر وجود ندارد، چرا که تنها بین حق مطلق و باطل مطلق، گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه زحمات زیادی برای تحقق اهداف و تقریب مذاهب صورت گرفته است، گفت: در همین رابطه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «شما باید این دانشگاه را به جایی برسانید که محور گفت‌وگو و پیشرفت در جهان باشد و این بعید نیست».

آیت الله تسخیری در پایان با اشاره به ظهور داعش و گروه های تکفیری در منطقه، گفت: تعدی بر حقوق افراد و‌ جنایات صورت گرفته در برخی کشورهای اسلامی به علت نبود گفت‌وگوهای منطقی، بین طرفین است. بنابراین اگر تقریب نباشد، گروه‌های تکفیری و انحرافی نظیر داعش به وجود می آیند و حال آنکه  مسیر تقریب به سوی وحدت امت اسلامی منتهی می‌شود.

313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha