جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان با تاکید بر این که پژوهش با ذات حوزه عجین است، گفت: پایه و اساس علمی حوزه‎های علمیه بر پژوهش استوار بوده و تمام تطورات فکری علمای ما بر همین شکل است.

 حجت الاسلام علیرضا انجم شعاع در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در رابطه با جایگاه پژوهش در حوزههای علمیه گفت: هر جامعهای برای رشد نیاز دارد در سه بخش تولید، توزیع و مصرف موفق عمل کند. حوزههای علمیه وظیفه تولید و توزیع فکری و فرهنگی جامعه را برعهده دارند که پژوهش قسمت اصلی این وظیفه را دنبال میکند. تولید و جهتدهی زیرساختهای فرهنگی در پژوهش است که شکل میگیرند  و بخشهای دیگر توزیع و مصرف را دنبال میکنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان افزود: اگر به تاریخ حوزه نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که پژوهش با ذات حوزه عجین است و پایه و اساس علمی حوزههای علمیه بر پژوهش استوار بوده و تمام تطورات فکری علمای ما بر همین شکل بوده است.

وی درباره رابطه آموزش و پژوهش، گفت: آموزش و پژوهش مکمل هم هستند. پژوهش بدون آموزش امکان پذیر نیست و آموزش بدون پژوهش به روزمرگی، تکرار و حافظه محوری میرسد. پژوهش موجب تعمیق در کار آموزشی میگردد و باعث میشود دانشپژوهان با دقت نظر در مسائل، با زوایای گوناگون و اطراف دیگر مسایل نیز آشنا شوند.

حجت الاسلام انجم شعاع ادامه داد: پژوهش را نباید به یکسری مباحث شکلی و کلیات مانند آنچه الان در مقالات و پایان نامهها مرسوم است، محدود کرد. اصل کار پژوهش بحث تحول علمی است که پژوهشگر  به دنبال یک انقلاب فکری باشد. اگر پژوهش بخواهد تنها یک طرح سطحی شکلی باشد، تکرار مکررات میشود و چیز جدیدی را ایجاد نمیکند و به مسایل جدید پاسخی نمیدهد. پژوهش باید پیشرو باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه کرمان با اشاره به برنامه های مدارس در هفته پژوهش، گفت: این هفته در مدارس علمیه استان، توسط شوراهای پژوهشی نشستهایی برای بازنگری کارهای گذشته پژوهشی برگزار شد تا ان شاءالله با شناخت نواقص، برای آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشیم. همچنین در این هفته کتابخانههای مدارس مورد بازدید اساتید و مدیران قرار گرفت و برخی نواقص برطرف شده است. تقدیر از طلابی که سال گذشته در جشنواره علامه حلی دارای رتبه بودند نیز از دیگر برنامههای ما بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: باید  مجموعه فعالیتهایی در هر بخشی معطوف به این شود که قدرت علمی طلاب بالا برود. ما نیاز به طلاب، اساتید و مدیرانی داریم که قدرت علمی بالایی داشته باشند تا بتوانند به مسایل و شبهات روز ورود کنند که برای تحقق این مساله باید پژوهش جدی گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha