جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                                                  

فرهنگی

 

شکاف مسجد با چهار قرن قدمت

ترک و شکاف های ایجاد شده در یکی از مساجد زیبا و قدیمی هندوستان باعث افزایش نگرانی ها درباره حفظ این اثر با شکوه اسلامی شد.مسجد جامع شاهی یا مسجد جهان نما در قسمت قدیمی شهر دهلی و منطفه شاه جهان آباد واقع شده و توسط شاه جهان پادشاه گورکانی هند بنا نهاده شد. این بنای زیبا از نمادهای تمدن و فرهنگ اسلامی می شود.

 

زنگ خطر وقوع بحران جمعیت در عراق

جمعیت عراق در 20 سال اخیر از 22 میلیون نفر به بیش از 37 میلیون نفر رسیده است امری که در کنار سایر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی، موضوع مسکن را در این کشور تبدیل به بحران جدی کرده است.

 

 

 

اخوان المسلمین در انتظار معامله قرن

رهبر گروه اخوان‌المسلمین مصر ضمن دفاع از آرمان فلسطین تأکید کرد که ما را به زندان افکنده‌اند تا برخی‌ معامله موسوم به معامله قرن درباره فلسطین را انجام دهند. بدیع همچنین به تصمیم اخیر واشنگتن درباره اینکه قدس پایتخت اسرائیل است، واکنش نشان داد و تأکید کرد که مسئله فلسطین یک قضیه اولی و ابدی برای ما و تمام امت عربی و اسلامی است.

 

رکورد پرونده های نزاع خیابانی پایتخت نشین ها

عضو شورای شهر از تشکیل ۵۰۰ هزار پرونده نزاع خیابانی منجر به جرح منتهی به تشکیل پرونده در دستگاه نظامی و قضایی در پایتخت در سال ۹۵ خبر داد.

 

رتبه ایران در بازی سازی رایانه ای

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: در حوزه بازی‌سازی به ویژه در بخش موبایل توانایی‌های زیادی داریم و نه تنها در سطح منطقه با اختلاف اول هستیم بلکه با سطح اول بازی‌سازی دنیا در حوزه موبایل نیز اختلاف اندکی داریم.

 

تعیین رییس شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها

اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی با رای مثبت خود، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند.

 

 

سهم فرهنگ در لابه لای بودجه

لایحه بودجه سال 97 درحالی توسط رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع یک میلیارد و 312 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ یک میلیارد 185 میلیون تومان برای بخش هزینه‌های جاری و 126 میلیارد تومان مربوط برای بخش تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای است که نسبت به سال 96 حدود 13 درصد رشد نشان می دهد.

 

اعتبارات آموزش عالی در بودجه 97

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر چند که اعتبارات پیش بینی شده آموزش عالی در بودجه سال 97 رقم مناسبی است اما انتظار می رود میزان اعتبار اختصاص داده شده به امر پژوهش بیشتر شود.

 

تعیین تکلیف حذف مالیات بر ارزش افزوده از گردشگری و صنایع دستی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس ضمن اعلام مخالفت با حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری،وی با بیان اینکه حذف مالیات بر ارزش افزود از صنایع دستی و گردشگری دولت را در اداره کشور با مشکل روبرو می کند، بیان کرد: دولت بودجه امسال را 368 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است و باید 193هزار میلیارد تومان با دریافت مالیات به دست آورد اگر قرار بر این باشد که مالیات بر ارزش افزوده از این کالاها و خدمات حذف شود قطعا در حوزه کاری مسائل و موانع مختلفی به وجود می‌آید.

 

 

 

حال آیت‌الله حائری شیرازی وخیم شد

یکی از نزدیکان این استاد اخلاق حوزه علمیه به خبرنگار ما گفت: از چند روز پیش به دلیل عفونت داخلی ایشان در یکی از بیمارستان‌های شهر قم بستری شده‌اند.وی افزود: متاسفانه از دیروز حال عمومی ایشان رو به وخامت نهاده و از همه مومنین و دوستداران ایشان تقاضا می‌کنیم برای سلامتی آیت‌الله حائری شیرازی دعا کنند.

 

تشکیل کارگروه برای شفاف‌سازی بودجه قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تشکیل کارگروهی به منظور نهایی شدن عناوین کلی و درصد بودجه پیشنهادی کمیسیون‌ها خبر داد و گفت: کلان‌برنامه و بودجه‌های هر کمیسیون‌ هفته آینده نهایی می‌شود.

 

علت به تعویق افتادن جلسه کمیسیون فرهنگی مشخص شد

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تصمیمات جدید وزارتخانه‌های اقتصاد و ارشاد موجب به تعویق انداختن جلسه کمیسیون فرهنگی برای بررسی علل گرانی کاغذ شد.

 

پروژه بزرگ باستان شناسی در ایران کلید خورد

«از وظایف اصلی پژوهشکده باستان شناسی تهیه نقشه‌ی جامع، اطلس و دانشنامه‌ی آبادی‌های تاریخی با سامانه فنی و علمی جامع داده‌ها است، بر این اساس پراکندگی سه هزار و ۸۵۱ نقطه روی نقشه پایه در سال ۱۳۹۵و دو هزار ۷۲۷ نقطه در شش ماه نخست سال ۱۳۹۶ جانمایی شده‌اند.»وی برنامه راهبردی توسعه و ارتقای باستان‌شناسی کشور را جامع‌نگر و آینده‌نگر در عرصه جهانی اعلام کرد و گفت: راهبرد باستان­شناسی امروز ایران، فراملی بوده و آماده‌ی ورود به دروازه باستان­شناسی جهان است هرچند که درروند شکل گیری باستان‌شناسی ایران با حضور باستان‌شناسان غیرایرانی شروع شد و به آرامی پس از بنیان رشته باستان‌شناسی در مراکز علمی ایران و ایجاد مرکز باستان‌شناسی و پژوهشکده باستان‌شناسی پس ازآن باستان‌شناسی بومی و ملی به وجود آمد .

 

بلاتکلیفی خانواده های ایثارگر خطه لرستان

مدیرکل بنیاد شهید لرستان با تاکید بر لزوم ‌توجه به سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران و شهدا در استخدام‌های دستگاه‌های اداری استان، گفت: برای بنیاد شهید در لرستان، مجموعاً ۶۰۳ نفر سهمیه پیش‌بینی شده که تحقق آن نیز نیازمند تخصیص منابع مالی لازم است.مراد روشنی در جلسه شواری اداری بنیاد شهید استان، با اشاره به حوزه اشتغال فرزندان ایثارگر و جانباز و خانواده شهدا گفت:  3339 نفر از فرزندان شهدا و ایثارگر لرستانی در استان فاقد شغل هستند.

 

سهم حوزه «ادبیات» از بودجه ۹۷

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مجموع بودجه در نظر گرفته برای حمایت از حوزه ادبیات را که در ۴ ردیف مجزا در لایحه بودجه ۹۷ منظور شده، ۷ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

مخالفت بهارستانی ها با هشت ربیع

روح الله بابایی صالح در تشریح دستور کارکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری بررسی طرح اصلاح تعطیلات رسمی در نشست این کمیسیون گفت: در این جلسه حذف تعطیلی 8 ربیع‌الاول از تقویم رسمی کشور با حضور علی مطهری طراح طرح،بررسی شد و با نظر موافق نمایندگان این تعطیلی لغو شد.

 

ابداع بدیع اقامتگاهی هرمزگان بودجه گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی و گردشگری در هرمزگان اختصاص یافت.محسن ضیایی بیان داشت:این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و با سود چهار درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

ساخت نخستین مسجد در شهر فلورانس ایتالیا

مسلمانان شهر فلورانس ایتالیا بالاخره پس از تلاش‌های فراوان و در پی فروش زمینی از سوی کلیسای کاتولیک می‌توانند اقدام به احداث یک مسجد کنند.

 

دلائل محجبه بودن بانوان در اروپا

به تازگی تحقیقات جامعی در مورد کسانی که با پوشش اسلامی در کشورهای اروپایی زندگی می کنند.بر پایه این تحقیق، مردم اروپا برای پوشیدن روسری و یا نپوشیدن آن دلائل مختلفی دارند. از جمله مهم ترین دلائل محجبه بودن، دستور اسلام مبنی بر لزوم پوشش مناسب برای زنان و همچنین جلوگیری از تبدیل شدن به یک کالای جنسی می باشد.یکی دیگر از شاخه های این تحقیق، نگاه یک زن به بدن خود اوست. بر این اساس، اکثر کسانی که با پوشش اسلامی در جامعه تردد می کنند نگاه مثبتی نسبت به بدن خود دارند در حالی که این درصد میان کسانی که اعتقادی به حجاب ندارند، معکوس است. بسیاری از زنانی که روزانه دقایق و حتی ساعاتی متمادی برای آرایش و خوب به نظر رسیدن در جامعه صرف می کنند، نگاهی منفی به بدن خود دارند و برای بدن خود ارزش کمی قائل هستند.بخش دیگر این نظرسنجی راجع به درگیری ذهنی زنان در مورد بدن خود بود. بر این اساس، کسانی که پوشش حجاب را اختیار کرده اند، ابراز داشته اند از آسودگی خاطر بیشتری برخوردار هستند و کمتر ذهن خود را درگیر بدن خود می کنند در حالیکه سایر زنان، روزانه میزان زیادی از افکار خود را به بدن خود و نگاه دیگران در مورد آن اختصاص می دهند.این نظر سنجی همچنین ثابت می کند: کسانی که با حجاب در خیابان های اروپا قدم می زنند، احساس امنیت بسیار بیشتری نسبت به افراد دیگر دارند.

 

روز‌های جهنمی معتادان با توقف طرح جنت

طرح جنت از جمله طرح‌های شاخص وزارت بهداشت در حوزه درمان اعتیاد طی سال‌های اخیر بود که اجرا شد تا بیش از ۱۰۰۰ پزشک، پرستار و روانشناس بدون کوچکترین هزینه‌ای به آموزش پیشگیری از اعتیاد بپردازند و با این شیوه بخشی از هجوم بلای خانمانسوز به جامعه گرفته شود.طرحی که ادامه آن در سراسر کشور و با حضور بیش از ۵۰ هزار کادر درمانی می‌توانست وزارت بهداشت را در حوزه درمان اعتیاد به یکی از شاخص‌ترین دستگاه‌های کشور در این حوزه تبدیل کند، اما در کمال تعجب طرح موسوم به جنت در حالی توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز متوقف شده است.

 

اعیاد اسلامی در ویرجینیا به رسمیت شناخته شد

سازمان‌های مدارس شمال ایالت ویرجینیای آمریکا در حال به رسمیت شناختن اعیاد اسلامی با وضع قوانین جدید حضور و غیاب و تغییر سیاست‌های امتحانات برای دانش‌آموزان مسلمان هستند. پیش از این سازمان‌های برخی دیگر از ایالت‌های آمریکا از جمله مریلند، نیویورک و نیوجرسی نیز با تصویب چنین سیاست‌ها و قوانینی شرایط را برای مسلمان در اعیاد اسلامی آسانتر کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha