پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: باید منظومه فکری اندیشه انقلاب اسلامی که جلوه آن در سیر اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد، مورد توجه مراکز علمی و پژوهشی المصطفی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در جلسه اعضای شورای جامعة المصطفی و آئین رونمایی از 100 اثر پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی در یک سال گذشته، ضمن تأکید بر تعاملات روز افزون همه نهادها، مراکز و انجمن های علمی تصریح کرد: باید منظومه فکری اندیشه انقلاب اسلامی که جلوه آن در سیر اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد، مورد توجه مراکز علمی و پژوهشی المصطفی قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در ابتدای این نشست ضمن محکومیت دسیسه های شوم استکبار جهانی به سرکردگی امریکا در به رسمیت شناخت پایتختی بیت المقدس، اظهار داشت: وظیفه همه کشورهای اسلامی، قطع روابط سیاسی و تحریم اقتصادی اسرائیل و حمایت از مقاومت و انتفاضه مردم مظلوم فلسطین است.

مدیر حوزه های علمیه،  تشکیل کنفرانس اسلامی و اتخاذ موضع قاطع در برابر این جنایت ها و نیز اعتراض قوی در مجامع بین المللی و شورای امنیت را از جمله اقدام هایی لازم برشمرد و ابراز داشت: پیگیری این تصمیم خصمانه استکبار باید در دستور کار فوری کشورهای اسلامی قرار گرفته، در برابر این اقدام آمریکا سکوت جایز نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه با بیان این که باید دائما در فکر تعالی محتوایی، مضمونی و کیفی پزوهش ها و تحقیقات باشیم، خاطرنشان کرد: ارتقاء سطوح مختلف پژوهشی نقش زیادی را در نزدیکی جامعه المصطفی به مرجعیت فکری و معرفتی ایفا می کند. و انتخاب موضوع زنده و مورد نیاز؛ ادبیات متناسب با گفتمان و فضای بین الملل، توجه به مباحث ترجمه و درآمدزا بودن پژوهش ها، رعایت وجوه تمایز المصطفی با دیگر مراکز در حوزه پژوهش و ایجاد شبکه توزیع هدفمند از مهمترین رویکردهای لازم می باشد.

وی توجه به فن آوری های نوین پژوهشی و به روز رسانی اطلاعات را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: بهره گیری از فن آوری های برتر حوزه های محتوایی، روشی و به روز، با رویه تولید فکر و اندیشه؛ مقوله ای مهم است که باید حوزه های دینی به ویژه جامعه المصطفی در آن ورود نمایند.

آیت الله اعرافی توجه به شاخص های مختلف پژوهشی و ارائه طرح های گوناگون را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و اذعان داشت: شبکه سازی مراکز پژوهشی در عین تسهیل روند های مختلف، از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

وی بحث پایان نامه ها و صیانت از نظریات علمی را یکی از لوازم فعالیت مراکز پژوهشی عنوان کرد و اذعان داشت: ارتباطات میان مؤسساتی خارج از جامعه المصطفی و نیز ایجاد تعاملات هدفمند باید مورد توجه فعالان پژوهشی المصطفی قرار گیرد.

رئیس جامعه المصطفی ارتقاء سطح علمی و دانشی اساتید و اعضای هیئت علمی را از هدفگذاری های جامعه المصطفی در حوزه پژوهش برشمرد و یادآور شد: هر سال باید بخشی از دانش فنی و تجربه سازمانی المصطفی احصا شده، به عنوان خط ثابت و سیاست مستمر آن پیش بینی گردد.

آیت الله اعرافی در پایان ارتباط پژوهشکده ها و گروه های علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با گروه های علمی واحدهای صفی را مقوله ای مهم دانست و اذعان داشت: ضمن توجه به ترجمه آثار و تولیدات پژوهشی و علمی فاخر، در بحث تدوین متون درسی نیز باید تحرک بیشتری داشته، از ظرفیت گروه های علمی و تربیتی المصطفی حداکثر بهره برداری ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha