جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 آیت الله جواد فاضل

حوزه/ هویت تحول در پژوهش است، تحول درمتون علمی گرچه به یک معنا لازم است، ولی جایگاه اصلی و تحول درحوزه نظریه پردازی و پژوهش است باید بینیم محققان چه مطلب جدیدی را به بازارعرضه کرده اند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله فاضل لنکرانی در سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم که در سالن غدیر این دفتر برگزار شد گفت: حوزه علمیه حوزه زنده و پویا است؛، بر خلاف آنچه دیگران از این حوزه می پندازند، حوزه مسیر علمی خوبی را در حال دنبال کردن است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: در حوزه اجتهاد به صورت خیلی بالنده در حال رشد است  و فقه متوقف در 10 سال گذشته نشده است، آثاری مانند  فقه مضاف و فلسفه  فقه نشان دهنده همین رشد  است.

وی افزود: هویت تحول در پژوهش است، تحول درمتون علمی گرچه به یک معنا لازم است، ولی جایگاه اصلی و تحول درحوزه نظریه پردازی و پژوهش است باید بینیم محققان چه مطلب جدیدی را به بازارعرضه کرده اند.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: در فقه و اجتهاد نظراتی مطرح است، بعضی معقدند  فقه سنتی را کنار بگذاریم واجتهاد دیگری را جایگزین کنیم، بعد از مدتی دیدند اجتهاد جایگزین نمی تواند پاسخ گو باشد به این نتیجه رسیدند که باید به  همان فقه سنتی برگشت. نظریه دوم عبور از اجتهاد است. اشتباه صاحبان نظریه دوم این است فکر می کنند اجتهاد ابزاری  برای بدست آوردن مباحث فقه و قابل عرضه برای دنیای امروزی نیست، معتقدند این اجتهاد نمی تواند مطالب مستندی را به جامعه عرضه کند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: باید به اینها بگوییم اگر اجتهاد را  ازفقه بگیریم همه چیز از بین می رود، اگر کسی فقیه نباشد، مرز بین  روایت اعتقادی واخلاقی را نمی تواند تشخیص دهد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه معیار بین رویات اخلاق و فقهی اجتهاد است واین خیال است اگرفکر کنیم اجتهاد را از فقه بگیریم فقه باقی می ماند گفت:  عبور از اجتهاد عبور از دین است و با اجتهاد باید حرکت کنیم.

وی افزود: می خواهیم نظریه در مورد علامه اصفهانی بگویم ببینیم در حواشی کفایه چه درری است که امروز حل بسیاری ازمسائل مستحدثه است.این عالم در مورد غرر اکثر را مطرح می کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: یکی ازگرفتاری ما این بود این تفاوت احکام بین زن و مرد برای چه چیزی است؛ می آیند حرفی می زنند که احکام تابع مفاسد و مصالح و بعد بحث عدالت مطرح می شود و مشکلاتی که زنان ایجاد می کنند وما هرچه می خواهیم  درست کنیم، نمی شود ولی مرحوم اصفهانی قائده و مبانی را مطرح می کند و آن این است بین ملاکات عقل وشرع تفاوت است وهمین خود حلال مشکلات است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: درهیچ دوره ای اجتهاد فقه واصول متوقف نبوده است. تحقیقات مرحوم اصفهانی و عراقی را اگر بخوانند، این حرفها را نمی زنند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: اجتهاد در هر دوره ای کار کرده است و با این حرفها نباید از روی نادانی حوزه را به تحجر متهم کنیم. امروز مهمترین مسائل دنیا درمورد مسائل جدید وشبیه سازی درهمین حوزه شده است واگر چه درمسائلی مانند فقه سیاسی و اجتماعی و حکومتی کار نشده و مشکلاتی است، ولی قدم های در سایر موضوعات برداشته  وباید امید داشته باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: اگرطلبه ای درست درس بخواند این کتاب حاضر درآمدی بر فلسفه فقه می تواند مشکلات را حل کند؛  اما حقیقتا قویتر ازکفایه ومکاسب متنی نداریم؛ اگر از طلبه کفایه را بگیرم، دیگر چیزی نمی ماند باید در سخنانی که می گویم، انصاف باشد.

وی افزود: به برکت انقلاب نسل محققی درحوزه قرار دارد، همان گونه که حوزه دِین خود را به انقلاب عطا کرده، در موضوعات علمی هم حوزویان به جدی مشغول فعالیت هستند و امروز میدان پژوهش از همه میدانها بیشتر است و اگر چه خلاء درعرصه پژوهش درحوزه زیاد است ولی امیدواریم به آینده هستیم.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: مسئولین بیایند سرمایه را در پژوهش حوزه هزینه کنند و  بی جهت حوزه را متهم به مسائلی کنند و سرمایه  برای مسائلی هزینه نکنند که هیچ اثری برای جامعه و نظام ندارد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha