پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیفی فر

حوزه/مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: مرحله كمال وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه همه جدايي های فرهنگی و اجتماعی اين دو مركزعلمی از ميان برخيزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، همایش وحدت حوزه و دانشگاه، صبح امروز در مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار با حضور طلاب، روحانیون و اساتید برگزار شد.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در این همایش اظهار داشت: وحدت و هماهنگى در ميان اقشار مختلف جامعه از برنامه‏ هاى مهم و استراتژيك اسلام است كه از اولين روزهاى طلوع آفتاب اسلام، رسول خدا(ص) سعى در ايجاد آن داشته و با برقرارى برادرى ميان صفوف مسلمين، آنان را متحد ساختند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: امام خمينى(ره) كه احياكننده شريعت نبوى و ادامه دهنده راه انبياء بود، يكى از اهداف خويش را ايجاد وحدت در صفوف مختلف و متفرق مسلمانان قرار داد كه يكى از آن وحدت‏ ها، وحدت و همدستى دو نهاد مهم علمى و فرهنگى كشور اسلامى يعنى حوزه و دانشگاه بود.

وی ادامه داد: امام بزرگوار در مراحل مختلفى بر وحدت اين دو نهاد علمى تأكيد كرده و فرمودند: «شما دو قشرى هستيد كه اگر شما اصلاح بشويد، اصلاح مى‏شود ملتها و اگر خداى ناخواسته شما اصلاح نشويد و يا منزوى بشويد، مملكتتان و كسانى‏ كه مى‏ توانند در مملكت كارى بكنند، منزوى خواهند شد».

حجت الاسلام حکیمی فر افزود: شهيد مفتح از جمله افرادى بود كه توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهى و روحانى از هم را با تمام وجود احساس كرده بود و در راه تحقق بخشيدن به آرمان‏هاى بنيانگذار انقلاب اسلامى، ايجاد وحدت ميان اين دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد. سخنرانى ‏هاى ايشان در مسجد دانشگاه در ترغيب نسل روشنفكر و تحصيل كرده به اسلام اثر به سزايى داشت. به مناسبت مجاهدت ايشان در راه تحقق وحدت ميان حوزه و دانشگاه، روز شهادت آيت ‏الله مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه ناميده شد.

تحصيلات استاد شهيد دكتر مفتح‏

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: استاد شهيد دكتر مفتح درس ‏هاى ادبيات فارسى و عربى را نزد پدر فرا گرفت. ايشان پس از دوره دبستان و اتمام مقدمات نزد مرحوم ملاعلى همدانى، عازم حوزه علميه قم شد و از محضر استادان بزرگى چون حضرت امام، مرحوم علامه طباطبايى و تنى چند از عالمان برجسته قم بهره جست، وی علاوه بر تحصيل در حوزه علميه به تحصيلات دانشگاهى همت گماشت و با تلاش فراوان، در هر دو رشته به مقام استادى رسيد.

نقش شهيد آيت‏الله مفتح در مبارزات انقلابى‏

حجت الاسلام حکیمی فر تاکید کرد: آغاز نهضت امام خمينى(ره) در سال ۱۳۴۰ با رحلت آيت‏ الله ‏العظمى بروجردى قدس ‏سره هم‏زمان‏ می شود و حضرت امام به‏ عنوان مرجع تقليد در جامعه شناخته مى‏ شدند. يكى از نزديكان امام و كسانى ‏كه در مديريت نهضت مشاركت داشتند، شهيد آيت ‏الله دكتر مفتح بود. از طرفى خطه خوزستان كه پايگاه مهمى براى رژيم پهلوى بود، محل حساسى به‏ شمار مى ‏رفت؛ لذا شهيد مفتح آن‏جا را مركز فعاليت‏ هاى سياسى قرار داد.

وی افزود: مرحوم آيت ‏الله جمى، امام جمعه فقيد آبادان مى‏ گفتند: «تمام جوش و خروش و نهضت خطه خوزستان مرهون حضور شهيد مفتح بود تا جايى كه رژيم اين فعاليت‏ ها را برنتابيد و ايشان را از خوزستان اخراج و تا قم مشايعت كرد».

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: حضور ايشان در كل استان خوزستان ممنوع شد و حتى عكس‏هاى شهيد مفتح را به مبادى ورودى خوزستان زدند كه نتواند به استان خوزستان گام بگذارد. با بازگشت ايشان به شهر قم و پيگيرى فعاليت‏ ها، رژيم از سال ۱۳۴۹ حضور شهيد مفتح در اين شهر را نيز تحمل نكرد و اقامت ايشان در قم هم ممنوع شد و حتى در ايام عيد كه به قم سفر مى‏كرد، بيشتر از دو يا سه روز نمى‏توانست در اين شهر حضور داشته باشد، به همين خاطر بيشتر در دانشگاه تهران فعاليت داشت، اما ارتباط خود را با حوزه علميه حفظ كرده بود.

شهيدمفتح منادى وحدت حوزه و دانشگاه‏

وی ادامه داد: استاد از حوزه علميه برخاسته و در دانشگاه مخلصانه اقامت گزيده بود و به هر دو مركز عشق مى ‏ورزيد. او از توطئه عليه استكبار كه تفرقه افكنى ميان حوزه و دانشگاه بود، به ‏خوبى آگاه بود و در پى آن بود كه با پيوند دادن اين دو نهاد، پشتوانه فكرى و فرهنگى عظيمى براى امت اسلام بنا نهد و سرانجام جان خويش را هم در راهِ ايجاد اين پيوند ايثار كرد.

مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر مدرسه علمیه بیجار گفت: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، در مرحله اول اين است كه هر دو قطب علمى، فاصله‏ هاى تحميلى بين خود را كم كنند و بين علم دين و دنيا تعارض نبينند بلكه اين دو را گره گشاى يكديگر بپندارند و در اثر تحركات شيطانى، ديگرى را جاهل، بى‏دين و وابسته و خود را عالم، متدين و مستقل نداند و بالعكس آن ديگرى طرف را متحجر و مرتجع و خود را روشنفكر و پيشرو تلقى نكند؛ بلكه هر دو گروه باعنايت به مبانى دينى و سوابق تاريخى و فرهنگى و مقتضيات زمان، خود را نيازمند يكديگر و خدمتگزار جامعه بدانند.

حجت الاسلام حکیمی فر اظهار داشت: در واقع، وحدت در اين مرحله، وحدت جهان بينى، وحدت فرهنگى، وحدت وظيفه، وحدت تكليف و وحدت سياسى است و غرض اين نيست كه حوزوي‌ها علوم دانشگاه يا دانشگاهيان علوم حوزوى را بخوانند؛ بلكه چنان‏كه اشاره شد هردو گروه علمى بايد متفق، متحد و همسو، به تدبير امور ملت مسلمان بپردازند؛ البته اين كار به تفاهم بسيار، ذهن باز، سعه صدر، فروتنى علمى و قدرت تحمل عقايد و نظريه‏ ها و روحيه احترام متقابل، نگرش به آينده و گذشت از گذشته نياز دارد.

وی تصریح کرد: در اين مرحله مسلما دانشگاهيان مسلمان بايد به مبانى دينى، اصول اعتقادى و فرهنگ دينى آشنايى كامل يابند؛ چنان‏كه قشر روحانى نيز در مسائل اجتماعى، فرهنگى، سياسى، اقتصادى و تربيتى و امثال آن بايد از علوم دانشگاهى و دانشگاهيان بهره گيرد. همين تعامل علمى و فرهنگى از مقدمات و كوشش هاى اوليه وحدت حوزه و دانشگاه است‏.

امام و وحدت حوزه و دانشگاه

مدیر مدرسه علمیه بیجار گفت: حضرت امام خمينى «قدس سره» با آگاهى كامل از ارزشهاى هر دو قطب علمى و نياز جامعه به هر دو، درحركت متعالى خويش و با آگاهى كامل از نقشه‏ هاى دشمن در ايجاد اختلاف و فاصله بين اين دو قشر - كه به تعبير ايشان موتور محرك جامعه ‏اند - تمامى مساعى خويش را براى نزديكى آن‏ها و زدودن اختلافات عارضى و تحميلى، به‌كار بردند. تكرار بسيار اين موضوع در سخنراني هاى ايشان، نمايانگر آن است كه از ديد ايشان وحدت حوزه و دانشگاه، استراتژى انقلاب اسلامى است.

وی افزود: امام (ره) در آغاز كوشيد با آماده ساختن دو قشر براى رفت‌وآمد به محيط علمی يكديگر و بحث وگفتگو، آن‏ها نادرستی زمينه‏ های تصورات خويش را در مورد ديگری دريابند تا مراحل همكاری ميسرگردد. سرانجام پس از كوشش بسيار واقدامات علمی و زمينه ‏سازی هر دو قشر در اداره جامعه اسلامی، راه های بيشتری برای اين همكاری و نيازمندی طرفين به يكديگر گشود و بر ضرورت استمرار آن مكررا تصريح كرد.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: اكنون پس از طی اين مراحل، مقام معظم رهبری امام خامنه ‏ای افق های جديدی را می ‏گشايند؛ چنان‏كه فرمودند: «تأكيد بر وحدت حوزه و دانشگاه و اين‏كه بر روی آن اصرار می‌كنيم به‏ خاطر آثار و بركات آن است. اين دو نهاد با تبادل روشها، يكديگر راكامل كنند و مجهز به روشهای علمی جديد و سنتی شوند.»

مدیر مدرسه علمیه بیجار گفت: مرحله كمال وحدت حوزه و دانشگاه اين است كه در سايه كوشش هايی كه به آن‏ها اشاره شد. به اين نقطه برسيم كه همه جدايي های فرهنگی و اجتماعی اين دو مركزعلمی از ميان برخيزد و ما همچون گذشته يك مركز علمی با يك ساختار و بافت فرهنگی داشته باشيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha