جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش وحدت حوزه و دانشگاه در اصفهان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان در همایش وحدت حوزه و دانشگاه گفت: دین انسان ساز است و بی دینی یعنی بی انسانی، بنابراین دانشگاه و حوزه باید هر کدام علم خود را تدریس کنند و در کنار آن دین داری را آموزش دهند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، دوشنبه شب در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: فرا گرفتن علم  از منظر اسلام برهمه واجب است .

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در روایات اسلامی بر تعلم علوم برای زن و مردم تاکید شده است، گفت: علمی که در اسلام از آن تعریف شده، مربوط به علمی است که فقط دینی باشد و می تواند موضوعش قیامت، معاد و توحید بوده و یا هر علم مفیدی که برای بشریت سودمند باشد را شامل می شود.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه هر علمی که باعث شود که نیازمند دشمن نباشیم، فراگیری آن واجب کفایی است، افزود: تمام کارهایی که جامعه اسلامی به آن نیاز دارد بدون شک مورد تاکید اسلام است و اکر عامل سر بلندی جامعه اسلامی در علم باشد، آن علم ارزشمند است.

عضو خبرگان رهبری، پیشرفت های ایران در علوم فضایی، پزشکی، نانو، فناوری و هسته ای را افتخاری برای کشور دانست و  با تاکید بر این که فراگرفتن برخی از علوم، فضل بوده، ولی مفید نیستند، گفت: همه علومی برای اسلام و جامعه اسلامی که نافع است، مشمول روایات و احادیث  می شوند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: علوم  اسلامی منحصر به علوم دینی نیست و  همه علومی که مورد نیاز است علوم اسلامی است، براین اساس جوانان ما در دانشگاه، علم اسلامی را می خوانند و اگر گفته می شود وحدت حوزه و دانشگاه، به این معنا نیست که دانشجو،  علم طلبگی را بخواند و طلاب هم علم دانشجو را آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند، «قَطَعَ ظَهري اثنانِ : عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ ، و جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ...» عنوان کرد: رسول  الله (ص) فرمودند، کمر مرا دو کس شکستند( یعنی دو کس کمر اسلام را شکستند)، عالمی  که بدون دین باشد و آدم نادانی  که خوب عبادت کند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اگر دشمنان می خواهند حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنند، برای این بود که دانشگاهیان با دین سر و کار نداشته باشند، چون می دانند جامعه به دست این دانشگاهیان اداره خواهد شد.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان گفت: دین انسان ساز است، بی دینی یعنی بی انسانی، بنابراین دانشگاه و حوزه باید هر کدام علم خود را تدریس کنند و در کنار آن دین داری را آموزش دهند، باید همه اساتید دانشگاه و حوزه های علمیه اخلاق اسلامی را با عمل خود به دانش پژوهان و طلاب آموزش دهند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha