جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه بانوان طلبه به عنوان چراغ و الگویی برای جامعه هستند، گفتند: یکی از موارد مورد نیاز برای طلبه ها، ادبیات قوی است و طلاب باید صرف و نحو را به طور کامل بیاموزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به همراه جمعی از حافظان، قاریان، مربیان و خادمان قرآنی این مؤسسه علمی حوزوی، ضمن قدردانی از فعالیت بانوان طلبه در مسیر علوم قرآنی، عنوان کردند: کاری که بانوان طلبه فعال در عرصه علوم قرآن در پیش گرفتند، بسیار مهم است و از هیچ قشری به اندازه قشر علما و افرادی که در مسیرعلم گام بردارند، در اسلام تکریم و تمجید به عمل نیامده است.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: بر اساس آیات و روایات، ملائکه بال‌های خود را زیر پای افرادی که در راه علم گام برمی دارند، می‌گسترانند، همچنین در حدیث نبوی آمده که طالب علم هنگامی که از خانه خارج می‌شود، 70 هزار ملک او را بدرقه می‌کنند.

فقه شیعه همانند قرآن کریم به پروردگار متعال می‌رسد

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه جامعه به افرادی که در فقه و فرهنگ اهل بیت(علیهم‌السلام) گام بردارند، نیاز دارد، تصریح کردند: یکی از مزیت‌های فقه شیعه این است که فقه ما به خداوند متعال می‌رسد.

معظم له با اشاره به جلد اول اصول کافی به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کردند که فرمودند: «حَدِيثِي حَدِيثُ‏ أَبِي‏ وَ حَدِيثُ‏ أَبِي‏ حَدِيثُ‏ جَدِّي‏ وَ حَدِيثُ‏ جَدِّي‏ حَدِيثُ‏ اَلْحُسَيْنِ‏ وَ حَدِيثُ‏ اَلْحُسَيْنِ‏ حَدِيثُ‏ اَلْحَسَنِ‏ وَ حَدِيثُ‏ اَلْحَسَنِ‏ حَدِيثُ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ وَ حَدِيثُ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ‏ حَدِيثُ‏ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ وَ حَدِيثُ‏ رَسُولِ اَللَّهِ‏ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏؛ حديث من حديث پدرم مى‏باشد و حديث پدرم حديث جدم (على بن الحسين) و حديث او حديث حسين(ع) است و حديث حسين(ع) حديث حسن(ع) و حديث حسن(ع) حديث امير المؤمنين(ع) و حديث امير المؤمنين(ع) حديث رسول خدا(ص) و حديث رسول خدا(ص) قول خداى عزّ و جلّ است»؛ بنابراین فقه شیعه همانند قرآن کریم به پروردگار متعال می‌رسد.

هیچ شغلی را به اندازه شغل طلبگی شریف و باکرامت نمی دانیم

این مرجع تقلید تصریح کرد: ما هیچ شغلی را به اندازه شغل طلبگی شریف و باکرامت نمی دانیم، همانگونه که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فرمودند که من مدال طلبگی را با هیچ مدالی معاوضه نمی کنم، بنابراین مسیر طلبگی راه پربرکت و پرثمری است و شما بانوان طلبه به شغل شریف و باکرامتی اشتغال دارید.

حضرت آیت الله نوری همدانی اضافه کردند: ما افتخار می‌کنیم که خداوند متعال، شغل طلبگی و طلب علوم اهل بیت(علیهم‌السلام) را برای ما فراهم کرد و توفیق و افتخار سربازی امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) را نصیب ما کرده است.

 اخلاص؛ اولین شرط و رکن طلبگی است

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه به ارکان و شروط طلبگی اشاره کرده و بیان داشتند: اولین شرط و رکن در طلبگی، اخلاص است و تا زمانی که فرد از روی اخلاص در این راه گام برندارد، علم او برکت پیدا نمی کند و به آن هدف نمی رسد.

این مرجع تقلید یادآور شدند: بنا به فرموده امام صادق(علیه‌السلام)، اگر کسی در پی کسب علم است، باید حقیقت بندگی را در وجود خود درک کند، بنابراین شما بانوان طلبه برای طلب علم الهی باید جوانی، اوقات فراغت و همه امکانات خود را در طبق اخلاص قرار دهید.

حضرت آیت الله نوری همدانی، بانوان طلبه را به مطالعه دو کتاب « مُنْیَةُ المُرید فی أدَبِ المُفیدِ وَ المُسْتَفید» تألیف شهید ثانی و  «آداب المتعلمین» نوشته خواجه نصیرالدین طوسی توصیه کرد و بیان داشتند: در این دو کتاب، اخلاص به عنوان اولین شرط طلبگی عنوان شده است.

ایشان، دومین شرط طلبگی را همت بلند عنوان کرد و اظهار داشتند: علم فقه شیعه بسیار وسیع و دقیق است و کسب این علم نیاز به همت بلند دارد. هر یک از بانوان طلبه، چراغی برای جامعه اسلامی باشند/ تفقه در دین، نردبان همه کمالات است

این مرجع تقلید تصریح کردند: هر یک از بانوان طلبه باید یک وزنه علمی و چراغی برای جامعه اسلامی باشند و برای رسیدن به این مقصود باید همت بلند داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه یک طلبه باید بهای زیادی بدهد تا فقیه شود، تأکید کردند: تفقه در دین، نردبان همه کمالات است و اولین هدف طلاب از ورود به مسیر طلبگی باید فقیه شدن و تفقه در دین باشد.

جامعه امروز بیش از هر چیز نیاز به فقیه دارد

ایشان  با تصریح بر اینکه بانوان طلبه از ابتدا سعی کنند که فقیه شوند، گفتند: فقه ما در همه ابعاد زندگی برنامه دارد و جامعه امروز بیش از هر چیز نیاز به فقیه دارد تا پاسخگوی همه نیازهای بشر باشد.

این مرجع تقلید، یکی دیگر از شروط طلبگی را جدیت و کوشش برشمرد و عنوان کردند: آشنایی با فقه نیاز به اخلاص، همت بلند، اراده و جدیت و کوشش دارد، به طوریکه افراد سست و بی اراده در طلبگی موفق نیستند

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه همت بلند، انسان را به اوج عظمت می‌رساند، تصریح کرد: راه شیخ مفیدها، شیخ طوسی‌ها و شیخ صدوق‌ها راه ساده ای نبوده است و در این راه باید بسیار تلاش کرد.

معظم له به توقیعاتی که امام عصر(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) به شیخ مفید(ره) داشتند، اشاره کرد و گفتند: شیخ مفید(ره) به عنوان فقیه متعهد و اسلامی به چنان مقام و موقعیتی دست می‌یابند که حضرت ولیّ عصر(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) برای ایشان توقیعاتی دارند.

بانوان طلبه باید اهل قلم و بیان باشند

این مرجع تقلید در ادامه تأکید کردند: یکی از اصول مهم در مسیر طلبگی، نظم و داشتن برنامه در زندگی است که رمز موفقیت است، هر انسان منظمی، موفق است؛ بنابراین برای همه امور زندگانی خود برنامه منظم داشته باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه بانوان طلبه به عنوان چراغ و الگویی برای جامعه هستند، گفتند: یکی از موارد مورد نیاز برای طلبه ها، ادبیات قوی است و طلاب باید صرف و نحو را به طور کامل بیاموزند.

معظم له  با بیان اینکه بانوان طلبه باید اهل قلم و در نویسندگی تبحر داشته باشند، گفتند: نویسندگی و بیان مطالب نیاز به ادبیات قوی دارد، اگر صرف و نحو طلبه ای کامل نباشد، هر  چه درس بخواند، محقق موفقی نخواهد شد.

مجتهد در علم فقه باشید

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه علم فقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در علم فقه مجتهد باشید، یادآور شدند: هر سال صدها مهندس و دکتر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، اما علم فقه جواهری آنچنان عمیق و دقیق و وسیع است که هر سال به ندرت مجتهد در حوزه‌های خارج می‌شوند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، فقه اسلامی را به 10 بخش معارف اعتقادی، معارف عبادی، معارف اخلاقی، معارف اقتصادی، معارف معاشرتی، معارف فرهنگی، معارف سیاسی، معارف حکومتی، معارف قضائی و معارف جهادی تقسیم بندی کرد و افزودند: شما بانوان طلبه باید با کسب این معارف تلاش کنید تا چراغی در جامعه باشید.

معظم له  در ادامه به اهمیت تهجد و نماز شب اشاره کرد واظهار داشتند: همه فقها تأکید می‌کنند که بدون تهجد و شب زنده داری، معنویت در انسان حاصل نمی شود؛ بسیاری از علمای بزرگ اسلام به طلابی که نماز شب نمی خواندند، درس نمی گفتند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کردند: اگر طلاب اهل تهجد باشند، در مسیری که گام برداشته اند، بیشتر مورد عنایت خداوند قرار می‌گیرند.

بانوان طلبه به اجرای معارف قرآن کریم در جامعه بپردازند

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین به اهمیت قرآن کریم و حفظ، قرائت و تفسیر این کتاب آسمانی اشاره و عنوان کردند: گروهی باید در حوزه‌ها حضور داشته باشند تا به اجرای معارف قرآن کریم بپردازند.

معظم له تصریح کردند: ما نباید تنها به حفظ قرآن کریم عنایت داشته باشیم، بلکه مسئولان باید تلاش کنند که در حوزه عده ای برای عملی ساختن قوانین اسلامی حضور داشته باشند تا جامعه ای اسلامی انسانی به وجود آید.

امروز مسئله اصلی جهان اسلام، قدس است/ تنها شعار دادن در نماز جمعه کافی نیست

این مرجع تقلید در ادامه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کردند که در آنها خداوند، یهود را ذلت و خفت و خواری داده و یهود را فرقه ای معرفی کرده که همواره در مقابل اسلام، جبهه مخالف داشتند و راه خلاف می‌رفتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی عنوان کردند: در قرآن کریم آمده که مسلمانان سعی کنند همواره عزت و عظمت داشته باشند، اما یهود محکوم به ذلت است؛ امروز به واسطه این که برخی مسلمانان به وظایف خود عمل نکردند، استکبار جهانی و صهیونیست، جریان‌هایی را در مسجد الأقصی به وجود آوردند.

معظم له  با بیان اینکه قدس و مسجد الاقصی متعلق به کل مسلمانان جهان است، تصریح کردند: آمریکا و صهیونیست قصد دارد که مسجدالأقصی را از مسلمانان بگیرند و  و آن را به ملتی که محکوم به ذلت هستند، بدهند؛ یعنی مسلمانان باید مغلوب ملتی که محکوم به ذلت قرآنی است، شوند.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه امروز اولین مسئله جهان اسلام، قدس است، گفتند: اخیرا اسرائیل در پی جریانات اخیر، تعداد زیادی از مردم فلسطین را کشته و یا زندانی کرده و مسلمانان جهان نباید نسبت به این قضیه بی تفاوت باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: امروز مسئله مهم ما این است که قدس و مسجد الاقصی را از ما بگیرند و به ملتی دهند که بنا بر متن صریح قرآن کریم باید همواره در ذلت زندگی کنند.امروز تنها شعار دادن در نماز جمعه کافی نیست بلکه باید به میدان آمد و در این باره فکری کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha