جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت‌وگوی علمی‌پژوهشی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

حوزه/ عصر امروز و همزمان با هفته پژوهش، نشست علمی‌تخصصی در غرفه خبرگزاری «حوزه» در نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه در مصلی قدس برگزار شد و با استقبال پژوهشگران حوزه در قم همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، همزمان با هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه در مصلی قدس، نشستی با عنوان «گفت‌وگوی علمی درباره پژوهش‌های حوزوی» با حضور حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مسئول سابق دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جواد رفیعی، مدیرکل پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، به همت خبرگزاری حوزه در غرفه این رسانه برگزار شد.

دبیری این نشست علمی را حسن صدرایی‌عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه، برعهده داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در این نشست با بیان اینکه پژوهش، نخستین و ذاتی ترین وظیفه حوزه های علمیه است، اظهار داشت: فعالیت های پژوهشی حوزه در گذشته، بر اساس ابتکارات شخصی پیگیری می شد و عالمان دین، ‌خدمات و آثار ارزشمندی را ارائه می کردند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند دانش های کاربردی و توسعه ای هستیم، خاطرنشان کرد: فقهی که هم اکنون در حوزه های علمیه تدریس می شود، محصول موجود حوزه نیست و آورده تلاش های علمای قدیم دینی ماست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رفیعی نیز با تأکید بر اینکه در حوزه های علمیه، برنامه های کلان پژوهشی پیگیری می‌شود، گفت : پژوهشگاه ها و مراکز علمی، زیر مجموعه مراکز آموزشی هستند و ارتباط نزدیکی با ستاد دارند، در حالی که در حوزه های علمیه، نهادهای پژوهشی، نیازسنجی های مستقلی را رقم زده و پیگیری می کنند.

وی ضمن تأکید بر گسترش فعالیت های پژوهش در نظامات آموزش حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد:  باید طلاب اهل تفکر،‌ ایده‌پرداز و نقدپذیر را جذب و در فرایندهای آموزشی با روحیه نقادی و تأمین فکر آشنا کرد. همچنین در روند فعالیت های هدفمند، ضمن برگزاری کارگاه های دانش افزایی، نظام آموزشی پژوهش محور را رقم بزنیم.

مشروح این نشست در خبرگزاری «حوزه» به زودی منتشر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha