جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طباطبایی نژاد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: در شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان اخیراً تصویب شد که برای طلاب پایه اول سال آینده، فقط یک درس حوزوی یعنی صرف آموزش داده شود و مابقی وقت تحصیل آن‌ها صرف موضوعات و معارف قرآنی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، صبح امروز در جمع اساتید اخلاق و قرآن حوزه علمیه اصفهان، بابیان اینکه بر روی قرآن در حوزه‌های علمیه کم‌کار شده است و باید همت بیشتری در این عرصه گماشت، گفت: بحث اخلاق در حوزه‌های علمیه موضوعی فرای بحث حفظ قرآن است، چراکه نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است، ولی حفظ قرآن نیازمند حتی تقوا هم نیست.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: عقل عملی با عقل نظری متفاوت است، عقل عملی یعنی تقوا، ولی عقل نظری یعنی حفظ کردن و فراگرفتن علوم چون قرآن، چه بسا کسی ممکن است دین و تقوا نداشته باشد ولی قران را می‌تواند یاد بگیردو بخواند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: کسانی که علم فیزیک و شیمی و ریاضی فرامی‌گیرند که نیازمند تقوا نیست، حفظ می‌کنند، البته این یادگیری همراه با نورانیت قطعاً نیست، ولی یاد گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسلط بودن روی قرائت بدون صوت و با لحن صحیح باید مقدمه کار برای هر طلبه باشد و طلبه‌ای نباید وجود داشته باشد که نتواند به نحو صحیح قرآن را بخواند، در روایتی هست که کسی اگر قرآن بداند و بلد باشد نباید احساس فقر کند، چراکه همه‌چیز دارد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان افزود: مأنوس شدن طلاب با قرآن مایه افتخار و آبروی حوزه علمیه است، بنابراین طلاب باید در مسیر طلبگی خود حتماً با قرآن مأنوس شوند و خواندن صحیح و حتی قرائت با لحن صحیح را فرابگیرند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان به گونه ای برنامه ریزی کند که اساتید حتماً خود مسلط به تجوید و ترتیل قرآن باشند، هر استاد قرآن باید پیش از آغاز تدریس، خود دارای صوت و ترتیلی زیبا باشد تا بتواند پرورش‌دهنده طلابی قرآنی باشند.

وی اذعان کرد: در شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان اخیراً تصویب شد که برای طلاب پایه اول سال آینده، فقط یک درس حوزوی یعنی صرف آموزش داده شود و مابقی وقت تحصیل آن‌ها صرف موضوعات  و معارف قرآنی شود.

آیت‌الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: تسلط بر ادبیات عربی نیز از دیگر لوازم موفقیت یک طلبه در امر تحصیل علوم حوزوی است، باید یک طلبه به مرحله‌ای برسد که اگر زِیر و زِبَر قرآن حذف شود، بتواند بر اساس ادبیات عربی صحیح بخواند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در باب حفظ قرآن نیز من نظر دارم که طلاب باید تا پایه 6 حوزه علمیه حافظ قرآن شوند، ولی خود بنا به دلایلی صورت نگرفته است، ولی باید این برنامه حتماً برای طلاب در سطح مدارس علمیه با سرعت کمتر اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha