پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لایحه بودجه

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: آن چه از جزییات و زوایای گوناگون لایحه بودجه سال ۹۷ برمی آید این که برنامه مالی دولت برپایه اقتصاد ریاضتی تنظیم شده است و نه اقتصاد مقاومتی.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید حبیبیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: اگر شاخصه های لایحه بودجه را مدنظر قرار دهیم متوجه می شویم که مبتنی بر برداشتن خدمات درمانی و رفاهی و کاهش حقوق بازنشستگی و مستمری بگیران صورت گرفته و از آن سو شاهد افزایش مالیات ها هستیم و حال آن که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی نکات و شاخصه هایی را مطرح کرده اند که با شاخصه های اقتصاد ریاضتی متفاوت است.

وی افزود: یکی از مهم ترین شاخصه های اقتصاد مقاومتی این است که ضمن پرهیز از واردات اجناس غیرضروری و لوکس ، مبتنی بر فعالیت های مستمر و مفید بومی و محلی است ، ضمن آن که از دید مقام معظم رهبری ، واردات کالاهایی که در داخل نمونه مشابهی دارد ، حرام شرعی است و حال آن که در حال حاضر سنگ پا وارد کشور می شود و واقعاً معلوم نیست این کار چه توجیهی دارد.

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که شعار اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال تنها در مرحله شعار باقی مانده و چندان از سوی برخی دولتمردان عمل نشده است و حال آن که ما اگر واردات هم می خواهیم انجام دهیم به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید مربوط به انتقال تکنولوژی باشد تا بعد به صورت بومی راه اندازی کرده و تولید را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام از سوی دولت گفت: در بحث استفاده از سرمایه گذاری های خارجی نیز در حد امکان می بایست از سرمایه های بخش خصوصی و تعاونی استفاده شود و اگر نیاز ضروری شد به سرمایه گذاری خارجی رجوع شود.

حجت الاسلام حبیبیان افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این که در اقتصاد مقاومتی بهره وری درست از منابع و انرژی ملاک است و از این رو خام فروشی نفت در دراز مدت اصلاً به صلاح کشور نیست و در ثانی ما باید صنایع کوچک و کم هزینه را فعال کنیم و با حمایت از این ها جریان تولید و اشتغال را رونق ببخشیم.

وی گفت: همچنین در بحث افزایش مالیات ها نیز باید مسئولان و دولتمردان به این نکته مهم توجه کنند که این مساله نباید باعث وارد آمدن فشار زیادی به اقشار متوسط و ضعیف جامعه شود.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده ، کاهش بودجه های عمرانی است و حال آن که ما پروژه های نیمه تمام بسیاری در کشور داریم که باید با اتمام آن ها از ظرفیتشان در مسیر رونق تولید و اشتغال استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه گاهی احساس می شود که برنامه های اقتصادی دولت چندان رنگ و بویی از اقتصاد مقاومتی ندارد و این باعث می شود که فشار بیشتری بر مردم وارد شده و به تبع آن نارضایتی ها از وضعیت اقتصادی تشدید شود که اتفاقاً یکی از اهداف شوم دشمن همین است که فشار اقتصادی به مردم صورت گیرد.

وی در خاتمه گفت: ما باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری بوده و مراقب باشیم که در عرصه اقتصاد در پازل و میدان دشمن بازی کنیم و این را هم بدانیم که اگر فتنه اقتصادی رخ دهد مردم 9 دی دیگری خلق می کنند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha