سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت:حوزه علمیه اصفهان ادعای استقلال ندارد و برنامه‌های حوزه علمیه قم را پس از بومی سازی اجرا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان امروز در دیدار مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه های کشور با بیان اینکه حوزه علمیه قم در زمینه ارتباط بین المللی ضعیف است، اظهار داشت: بهتر است به جای آموزش دادن زبان های مختلف به طلاب فارسی زبان و اعزام آنان برای تبلیغ به کشورهای هدف، از طلابی استفاده شود که زبان دان هستند؛ به عنوان مثال می توان از خوزستانی های با استعداد که بر زبان عربی تسلط دارند، بهره برد و یا از ظرفیت طلاب خارجی جامعه المصطفی استفاده کرد.

وی افزود: این طلاب بهتر از طلاب فارسی زبان، بر زبان‌های کشورهای مختلف، مسلّط هستند و می توانند ارتباط مؤثرتری با مردم آن کشورها برقرار کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر تبیین و تشریح ولایت فقیه برای مردم کشورهای عربی عنوان کرد: تنها افرادی که هم لهجه مردم آن مناطق هستند و با آداب و رسوم آنان آشنایی دارند، می توانند به خوبی موضوع ولایت فقیه را برای آنان تبیین و تشریح کنند.

وی گفت: دولت نیز همین اشتباه را انجام می دهد و افرادی را به عنوان سفیر، بازاریاب و یا رابط فرهنگی به کشورهای مختلف اعزام می کند که به خوبی با زبان، فرهنگ و آداب و رسوم آن کشورها آشنا نیستند؛ بنابراین لازم است مرکزی برای جذب افراد با استعداد و مسلط به زبان راه اندازی شود و با آموزش قرآن، نهج البلاغه، مبانی تبلیغ و سایر علوم لازم، به تربیت آنان بپردازند البته لازم نیست این طلاب حتماً با لباس طلبگی به تبلیغ مشغول شوند؛ بلکه می توانند از شیوه های مؤثر و متناسب با هر کشور و یا منطقه استفاده کنند.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: وهابی ها در مدت 4 سال مبلغ تربیت کرده و از آنان حمایت مالی می شود؛ در حالی که طلاب متخصص تربیت شده در قم، بدون هیچگونه حمایت خاصی به کشورهای مختلف اعزام می شوند؛ بنابراین مبلغان بین المللی، باید از نظر مالی نیز حمایت شود.

* قم، منشأ نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام)

وی با بیان اینکه قم مرکز شیعه است و بر اساس روایات اسلامی، معارف اهل بیت(علیهم السلام) از این شهر نشأت می گیرد، تصریح کرد: افتخار می کنیم در شهر مقدس قم و در جوار حضرت معصومه(سلام الله علیها) تحصیل کرده ایم و هم اکنون حوزه علمیه اصفهان با حوزه علمیه قم ارتباط خوبی دارد.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: حوزه علمیه اصفهان ادعای استقلال ندارد و برنامه‌های حوزه علمیه قم را پس از بومی سازی اجرا می کند؛ همچنین اجرای برنامه های نوین در دستور کار است که به عنوان مثال قرار است به زودی طلابی که سال نخست تحصیل خود را سپری می کنند، تنها دروس صرف، عقاید و احکام را یاد بگیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح ادیب در حوزه علمیه اصفهان افزود: طلابی که قصد دارند عمامه گذاری کنند، یک ماه قبل از عید غدیرخم، ثبت نام کرده و در دوره یک ماهه آموزشی شرکت می کنند تا برای حضور و ارتباط با جامعه آماده باشند؛ امسال 300 طلبه در مراسم خاصی و با حضور آیت الله العظمی مظاهری به صورت همزمان عمامه گذاری شده اند.

آبت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه انتشار اخبار در خبرگزاری حوزه و یا هفته نامه افق حوزه باید مفید برای جامعه باشد، خاطرنشان کرد: صرف انتشار خبر فایده ای ندارد، این انتشار اخبار باید سبب تقویت فرهنگ و علم انسان شود، همچنین جمع آوری فتاوای جدید مراجع تقلید، بیان اصول اعتقادات به زبان ساده، تبیین و تشریح احادیث و موضوع ولایت فقیه باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور در ابتدای این دیدار با اشاره به چارت جدید حوزه علمیه اظهار داشت: این مرکز در حوزه بین الملل، رسانه و خبرگزاری و تنظیم ارتباطات حوزوی با نهادهای گوناگون کشور در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: دوره های آموزش زبان، مهارت افزایی و دانش افزایی برای طلاب مبلغ در کشورهای خارجی از جمله کارهایی است که از سوی این مرکز برگزار می شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به ارتباط خوب حوزه علمیه اصفهان و قم، گفت: خارج ساختن نشریه افق حوزه از فضای خبری به سمت مطالب تحلیلی، مصاحبه ای، ترویج مبانی انقلابی و توجه به ظرفیت استان ها از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این مرکز قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha