جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه- ۲

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه مدیران حوزه را خادمان حرکت عظیم حوزویان دانست و افزود: مطمئن هستیم که تولیدات حوزویان در دروس خارج و ... بسیار فراتر از آن است که در این حرکت منعکس شود؛ باید ایده ها و نظریات نویی که در درس های خارج بزرگان ما وجود دارد، به شکل قوی عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیتالله اعرافی صبح امروز در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: مشاهده و آسیب شناسی آثار در پایان هر سال از ضروریاتی است که باید انجام بپذیرد.

وی افزود: باید در تحقیقات خود انتظار بیشتری از وضع موجود داشته و تحقیقات بهتر و قوی تری را عرضه نماییم؛ چراکه گستره زیادی پیش روی حوزه قرار دارد؛ به همین دلیل انتظار عمق و اجتهاد و نوآوری علمی در پژوهش های حوزوی داریم.

مدیر حوزه های علمیه بر لزوم پاسخ به نیازهای جامعه، دنیای امروز و نظام اسلامی و همچنین توجه به رسانه های نو در عرصه تحقیقات و آسیب شناسی از درون تحقیقات در پژوهش های حوزوی تاکید کرد و گفت: در این گونه همایش ها گزارش علم و شاخص و سنجه علمی حوزه انجام می شود و هر سال باید شاهد رشد و توسعه علمی حوزه در عرصه های مختلف باشیم؛ این علم سنجی به منظور راهبری سنجیده علمی به سمت گستره مرزهای دانش و توسعه دانش ها به سمت نیازهای جدید و دانش های مختلف انجام می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه مدیران حوزه را خادمان حرکت عظیم حوزویان دانست و افزود: مطمئن هستیم که تولیدات حوزویان در دروس خارج و ... بسیار فراتر از آن است که در این حرکت منعکس شود؛ باید ایده ها و نظریات نویی که در درس های خارج بزرگان ما وجود دارد، به شکل قوی عرضه شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: اگر تاریخ حوزه علمیه را در بیش از هزار سال ورق بزنیم، برگ برگ آن زرین و افتخار آفرین و سرشار از تحقیقات بزرگان ماست؛ ما در حوزه های علمیه، بزرگانی داریم که با یک کتاب خود قرن ها بر یک گفتمان علمی سیادت کرده و عالمانی داریم که به تنهایی دایره المعارف های کلامی، تفسیری و ... آفریده و در قلمروهای علوم اسلامی و حتی در علوم بشری بزرگترین نظریه ها را تولید کرده اند.

وی گفت: گاهی شاهد هستیم که یک نظریه و یک کتاب، قرن ها در سطح جهانی و در صدر یک گفتمان علمی بشری حاکم بوده است و این سابقه افتخار آفرین امروز نیز باید صیانت و تعمیق شده و با نیازهای روز منطبق گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که مدیریت حوزه با عنایات و بیانات و رهنمودهای مراجع و رهبری و بزرگان حوزه و تدابیری که شورای عالی حوزه علمیه دارند، طرح های متعددی را در دست انجام دارد، بیان کرد: بخش های زیادی از این فعالیت ها با حوزه تحقیق و پژوهش مرتبط است.

آیتالله اعرافی بیان کرد: در تدوین نظامات جامع حوزه های علمیه، نظام جامع پژوهش نیز به تصویب رسیده و شورای پژوهشی و مراکز پژوهشی در این راستا شکل گرفته است؛ همچنین دفتر فقه معاصر با حضور برخی از اساتید حوزه در قلمروهای فقه معاصر فعال شده است که اولین اثر آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: در دفتر تدوین متون گام های جدیدی برداشته شده و گروه های علمی در مدارس و مراکز، دارای آیین نامه شدند؛ قوانین کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در شورای اعطا به تصویب رسیده است؛ همچنین در حوزه امتحانات شفاهی و مصاحبه های درس خارج نیز نمره های تشویقی برای مقاله پیش بینی شده که قانون آن تصویب شده است.

وی با بیان این مطلب که ارزیابی و رتبه بندی مراکز تخصصی و پژوهشی به زودی آغاز می شود، گفت: تقریر دروس خارج که از سنن دیرین حوزوی است در آینده دارای دستور العمل تشویقی و ترغیبی خواهد شد؛ همچنین ارتقاء جشنواره های حوزوی از جمله کتاب سال حوزه نیز در دست اقدام است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پروژه سنن پژوهشی حوزه از جمله پروژه هایی است که حوزه به شکل جدی به دنبال نهادینه کردن آنهاست؛ طرح رتبه بندی محققان، هدایت علمی طلاب سطوح عالی، اقدام برای تاسیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه، طرح های مرتبط به تدوین پایان نامه، نظام جامعه رشته ها(تصویب 12 رشته دانشی)، درختواره علوم و دانش ها و طبقه بندی علوم حوزه ای، نقشه جامع تحقیقات حوزه، ادامه نیازسنجی ها و سامانه نیازسنجی های پژوهشی، ارتقاء استان ها در عرصه دروس خارج و سطوح 2 و 3 و رشته های مورد نیاز و ... از دیگر فعالیت های حوزه در این عرصه است.

آیتالله اعرافی بیان کرد: شکل گیری شورای هماهنگی مراکز پژوهشی و مرکز اسناد حوزه که در آینده تقویت خواهد شد به همراه فعالیت های مرتبط به حمایت از نخبگان حوزه از دیگر مسائلی است که در حوزه دنبال می شود.

وی همچنین با اشاره به سالروز ولادت حضرت زینب(س) تصریح کرد: امام سجاد(ع) در خصوص جایگاه حضرت زینب(س) فرمودند که شما بحمدالله عالمه غیر ملعمه و فهیمی هستید که کسی به شما این آموزش را نداد.

وی افزود: اینکه امام، در این فراز کوتاه گواهی می دهند که حضرت زینب(س) به مرز دانش غیر اکتسابی و افاضی وارد شده و فرای فرآیند تعلیم و تعلم از منبع قدسی عالم غیب بهره می برد، گواه آن است که حضرت زینب(س) از مقام علم لدنی و مقامات ولایی و معنوی برخوردار بودند.

آیتالله اعرافی بیان کرد: امام حسین(ع) از ایشان می خواهند که مرا در نافله های خود یاد کن؛ زیرا حضرت هیچگاه در سخت ترین شرایط نافله شب ایشان ترک نشد؛ ایشان همان بانویی است که در هنگام اسارت، بزرگترین طاغوت زمان خود را اسیر کرد و در مجلس او، او را تحقیر کرد و زن به ظاهر اسیر بزرگترین طاغیه عصر خود را به بند کشید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha