جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم گره گشایی تحقیقات حوزوی در عرصه های مختلف تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی پیش از ظهر امروز در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم گفتند: به یادگار نهادن یک کتاب و اثر علمی از مهمترین کارهایی است که یک انسان و عالم باید در زندگی خود انجام دهد.

ایشان اظهار داشتند: امام علی(ع) و شیعیانش از روز اول تألیفات داشته و دیگران بودند که نوشتن را ممنوع کردند و در سال 143 اجازه کتابت حدیث را دادند و خدا می داند که بر سر این حدیث که این همه سال ممنوع شده بود، چه آمد.

این مرجع تقلید با ذکر اهمیت نگارش کتب فاخر و مفید بیان کردند: در اینجا باید گفت که هر نوشتنی نیز مهم نیست؛ بلکه نوشتنی مهم است که از زندگی بشر، گره گشایی کرده و مشکلی را رفع کند؛ نوشته و خط، مطرح و مهم نیست؛ بلکه فقط محتوا مهم است.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که برخی از افراد کتاب هایی نوشته اند که اثری برای آنان در آخرت ندارد، خاطرنشان ساختند: تمام پایان نامه های حوزه باید گرهی از زندگی مردم گشوده، مشکلی را حل کرده، اشکالی را پاسخ داده و نظام و اسلام را برپا نگاه دارد.

معظم له با ذکر این مطلب که شیخ طوسی کتاب التبیان را برای رفع خلأ کتب تفسیری در زمان خود نوشتند، بیان کرد: همه علما چنین روشی داشتند؛ به همین سبب پایان نامه های حوزه باید با فکر و فضای فکری مناسب تألیف شود؛ وقتی دشمنان این چنین در فضای مجازی شبهه پراکنی می کنند، این پایان نامه ها باید به آنها پاسخ دهند.

ایشان اظهارکردند: پایان نامه های حوزوی نباید در خانه یا مرکز مدیریت حوزه تجمیع شود؛ این آثار باید به مراکز تخصصی رفته و در آنجا منتشر گردد.

حضرت آیت الله سبحانی بر فقه نگاری و فقه پژوهی طلاب تأکید کردند و گفتند: دیگران قِران های خود را به تومان خرج می کنند؛ ولی به دلیل عدم آشنایی ما به مسائل کتاب، نمی توانیم یک تومان های خود را به قِران نیز بفروشیم.

این مرجع تقلید بیان کردند: در زمان آیت الله العظمی بروجردی، المختصر النافع فی فقه الامامیه، نوشته شیخ محمد تقی قمی در مصر منتشر شد که در ظرف دو ماه تمام نسخ آن در بازار خریداری شد؛ اگر آثار قوی حوزه با قلم و چاپ متناسب منتشر شد می توانیم شیعه را به دنیا عرضه کنیم؛ کتب نیز باید نوآوری داشته باشند تا بتوانند در کنار دیگران سربلند باشیم.

ایشان اظهارکردند: نباید اجازه دهیم که غارت گران آثار ما را به تارج ببرند؛ بنده در سال 1356 به امر امام خمینی(ره) به آمریکا رفتیم تا تحقیقی در خصوص تغییر باورهای دانشجویان پس از سفر به آمریکا انجام دهیم؛ در آنجا کتابخانه ای در سال 1305 تأسیس شده که در آن، منطقه شرق شناسی وجود داشت که بهترین نسخه تبیان در آنجا بوده است.

این مرجع تقلید گفتند: دانشگاه های غربی از برخی از مسلمانان، کتب فاخر اسلامی را خریداری کرده و به کتابخانه های خود می برند؛ باید به شکلی فعالیت کنیم که نظام ما که نظامی فرهنگی و دینی است، از این ذخائر استفاده کند.

معظم له در بخش ابتدایی سخنان نیز با اشاره به قسم های قرآنی بیان کردند: قلم دارای قداست بوده و بهترین قلم آن است که علوم گذشته را به آیندگان منتقل می کند؛ اگر قلمی در میان نبود، هرگز تمدن به این مرحله نمی رسید؛ بشر سرمایه 17 تمدن را به واسطه قلم منتقل کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: اولین نطق رؤسای جمهور، بسیار مهم است؛ زیرا روی حرف آنها حساب می‎شود و نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل می شود، طبق نوشته مفسران، به مسأله قلم و اقرا اشاره دارد؛ خداوند این جمله را در محیطی بیان کردند که در مدینه تنها 11 نفر خواندن و نوشتن بلد بوده و در مکه نیز 17 نفر باسواد بودند.

ایشان ابراز داشتند: پیامبر اکرم(ص) در خصوص قلم، بیان می دارند که صدای قلم نیز مورد خشنودی خداوند است؛ همچنین فرمودند که صدای پای مجاهدین در میدان جهاد و صدای دستگاه بافندگی زنان در خانه نیز نزد خداوند محبوب است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha