شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ حوزه علمیه مرکز و قلب حکومت اسلامی است باید رهبر پرور و مربی پروری کند و تشکیلات نظام رهبری از حوزه برخیزد. رهبر به تنهایی نمی تواند حکومت کند، خدا متعال با آن همه عظمت تشکیلات و نماینده دارد، نصب می کند و با تشکیلات مدیریت می کند، جبرئیل امین دارد فرمانروای آسمان و زمین است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی در درس اخلاق این هفته مدرسه علمیه معصومیه قم که با حضور اساتید و طلاب در این مدرسه علمیه برگزار شد، در ادامه سلسله مباحث موضوع محبت الهی به معنای  مقعد الصدق در قرآن اشاره کرد و گفت: این  مقعد صدق چه چیزی است که خدا آن جایگاه را برای اهل صدق تعریف می کند.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منظور مُبوع یعنی جایگاه همیشگی که برای اهل صدق در نظر گرفته شده. این همان جایگاهی است که خدا به حضرت ابراهیم(ع) عنایت کرده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مساجد، خانه های امام و مسجد الحرام بیت مرکزی ولایت خدا و مسجد کوفه بیت ولایت حضرت علی(ع) و مسجد الاقصی بیت مرکزی و ولایت کبرای امام زمان(ع) است، اظهار داشت: در مسجد الاقصی است که اعلام جهانی می کنند و حضرت عیسی به امام(ع) می پیوندند و عیسی بن مریم بر امام عصر(عج) اقتدا می کنند و این همان برتری امامان(ع) بر انبیاء الهی است و این موضوع در کتب معتبر اهل سنت مانند صحیح ترمذی و شیعه مطرح شده است. گاهی سر و صدا می کنند، شما چرا این همه غلو می کنید، غلوی نیست در کتابهای شما مطرح شده است و این مسئله دلیل برتری است.

وی با بیان اینکه امام جماعتِ مساجد را، ولی امر تعیین می کند و این قانون است، گفت: به مردم انقلابی و متدینین می گویم مواظب جو سازی باشید، کدام جو سازی؟ خیلی از این جو سازی هایی که می گویند، حوزه نباید حکومتی شود،این حرف باطلی است که مطرح می شود.

آیت الله اراکی اظهار داشت: اولا حوزه علمیه مرکز و قلب حکومت اسلامی است، باید حوزه، رهبرپرور و مربی پروری کند و تشکیلات نظام رهبری از حوزه برخیزد.  رهبر به تنهایی که نمی تواند حکومت کند، خدای متعال با آن همه عظمت و تشکیلات نماینده نصب می کند و با تشکیلات مدیریت می کند، جبرئیل امین دارد، فرمانروای آسمان و زمین است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر رهبر در جامعه اسلامی قصد دارد  رهبری  کند، باید همه تشکیلات مدیریتی در اختیار او باشد این تعارف بردار نیست.

آیت الله اراکی با بیان اینکه دو نوع مدیریت و نگاه در دنیا وجود دارد گفت: یک نگاه خداناباوراست، خدا را در مدیریت عزل می کنند، در این صورت بشر تبدیل به موجود شرور می شود؛ چون ذاتا شر است، نباید اختیار بشر را به او دهید، اگر اختیار می دهید، باید محدود باشد تا شر او کم شود، این همان نگاه غربی به مباحث مدیریتی است، به همین دلیل مسئله تفکیک قوا و محدود بودن اختیار بودن رئیس را در چار چوب نگاه الحادی قبول دارند.

آیت الله اراکی گفت: اگر جامعه بشری را بر اساس نگاه سکولار مدیریت کنید، نباید اختیارات به بشر بدهید، درست تر از همه این است، هیچ اختیاری به بشر ندهید؛ بشری که اعتقاد به خدا و عدالت ندارد، برای چه باید اختیار بشر را به او بدهیم و  برای چه باید عدالت اجرا کند و از منافع خود بگذرد، اگر این نگاه باشد همه چیز خرافه می شود.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: اما در منطق خدا باوری همه چیز از آن خدا است و ولی مطلق است  ولایت حق، منطق خدا باوری است و خدا بشر را پرورش می دهد و یکی مثل پیامبر(ص) به وجود می آید و او علی(ع) و حسنین(علهیما السلام) را می پروراند.

آیت الله  اراکی گفت: شیعه افتخارش این است بعد از 1400 سال مثل امام راحل و آیت الله العظمی بهجت می پروراند. این مراجع زنده اند و حیات دارند قدر آنها را نمی دانیم. مکتب شیعه، عادل پرور است، اجازه بدهند می تواند، این چنین کارها را انجام دهد، راهش  را نبندند می تواند عدالت پروری کند. کسانی را می پروراند که 70 سال در دنیا هستند رفتار و زندگی شان الگو است.

وی افزود: بر اساس مکتب و مبانی شیعه، خدا به هرکسی که عادلترین و دانا ترین است، ولایتد می دهد،این فلسفه ولایت فقیه است و حالا اگر اختیارات را از او سلب و به دیگری بدهید که نه عادلترین و دانا ترین است، چه می شود؟ نتیجه همینی می شود که امروز در دنیا می بینیم.

آیت الله اراکی گفت: این سیستم که در قانون اساسی طراحی شده، کاری کردند در حد ممکن به معیارهای مطلوب نزدیک باشد، متاسفانه بخشی از جامعه ما تحت تاثیر القائات سکولاریستی است؛ تحت فشار تبلیغاتی سکولاریست هایی که حاکم بر دنیا است یا خدا ناباورانی که امروز بر دنیا حکومت می کند، قرار دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: این تمدنی که الان بر دنیا حکومت می کند، خداناباور است. تمدنی است که می گوید خدایی نیست و مدیریت با ما است، اما  هنرمندی تدوین کنندگان  قانون اساسی این بود  که قانون اساسی را تدوین کردند  که هم در حد ممکن به معیار دینی و اسلامی نزدیک باشد و هم بتوانند کاری کنند آن ذهنیت عمومی تحت تاثیر قرار گرفتهِ فرهنگ  غرب را، اقناع کنند، ولی باید بدانیم معیار ها چه چیزی است و بعضی از خبرهای که به وجود می آید از کجا می آید.

آیت الله اراکی گفت: اما در امتیاز خداباورانه نگاه مطلق حق داریم و معتقدیم که معیار، حق است  و آن خدا می باشد و جایگاه راستین، جایگاهی است که همراه او باشد و صادقان کسانی هستند که در این مقعد صدق جای می گیرند.

 وی عنوان کرد: هر گناهی که از انسان سر می زند از دروغی است که به خودش می گوید. کار بد را توجیه می کند، حتی کسی که بزرگترین جنایت می کند، اول جنایت را توجیه می کند بعد جنایت می کند و حتی جایی می رسد  که به خودش دروغ می گوید و خسران گیرش می آید.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: در مقابل این ها کسانی هستند که به خودشان راست گفتند؛ محاسبه های شبانه روزانه باعث می شود، انسان به خودش راست بگوید و محاکمه کند. این محاسبه دقیق باشد از دروغ به خودش جدا می کند.

آیت الله محسن اراکی گفت: صدق جایش پیش خدا است این صدق را خدا با میزان نازل می کند. میزان همان قرآن و عترت است که از آسمان نازل شده است، خدا میزان بودن را به آنها عنایت کرده است و نفس آنها را میزان قرار داده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: کسانی می توانند بگویند،انبیاء قابل نقد هستند که در منطق خدا ناباوری باشند اما اینها که خودشان میزان حق هستند چطور می شوند نقدشان کرد.

 

 

 

۴۰/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha