جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ظهوری

ظهوری کارشناس افغانستانی گفت: ارتباط معنوی و الهی که انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام امت برای حرکت به سوی الله داشت این موضوع برای ملت افغانستان الگویی ارزشمند بود. امیدواریم باز هم این الگو به صورت صحیحی در افغانستان مورد استفاده قرار گیرد...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورها  و ملت های مسلمان تاثیر گذار بود تا آنجا که بسیاری از ملت ها به دنبال پیاده سازی مدل انقلاب اسلامی ایران در کشورهای خود بودند. از جمله این کشورها کشور افغانستان است؛ که ملت مسلمان افغانستان با وجود تحمل سال ها ظلم و اشغالگری در صدد راهی برای نجات از این تجاوزات با توسل به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بودند. در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر ظهوری حسینی کارشناس افغانستانی به گفت و گو پرداخته است.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی کارشناس افغانستانی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاثیرات انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه بویژه افغانستان گفت: ملت مسلمان افغانستان نزدیک ترین مردمی بودند که به انقلاب اسلامی ایران چشم دوخته و دل بسته بودند.تحرکات این انقلاب هر روز و هر لحظه مورد رصد مردم افغانستان قرار می گرفت. ارتباطات معنوی، فرهنگی و اعتقادی و مرزی بین این دو کشور از دلایل این پیگیری و علاقه به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.

وی ادامه داد : بر این اساس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد رشد فزاینده حضور مهاجرین در ایران به دلایل مختلف بودیم. از جمله این دلایل  یکی به خاطر جنگ و تجاوز  شوروی سابق علیه مردم افغانستان بود و دیگری به خاطر علاقه مردم افغانستان به ایران که باعث شد مردم افغانستان از انقلاب ایران به عنوان یک  الگو بهره بگیرند و برای پیروزی انقلابی در افغانستان زمینه سازی کنند .

کارشناس حوزه افغانستان در این باره تصریح کرد: ما شاهد این بودیم که مهاجرین افغانستانی در ایران به کسب علم، کار و فن و  تجربه پرداختند و در این مدت استفاده های چشمگیری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران  بردند در واقع می توان در دو بعد تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران را بر مردم افغانستان بررسی کرد؛ یکی اینکه خود انقلاب اسلامی ایران یکی از نمونه های بارز حاکمیت مردم بر مردم در جمهوری اسلامی ایران بود و این موضوع برای تمام جهانیان مورد استفاده قرار گرفت و می توانست به عنوان انقلابی ارزشمند  الگویی برای همه مردم جهان مطرح باشد  و مردم افغانستان هم می توانستند از این الگو استفاده کنند  .

ظهوری حسینی خاطر نشان کرد: حرکت انقلابی که در ایران اتفاق افتاد هم وحدت کلمه و هم رهبری واحد و هم اعتقادات راسخ مردم را در این راه در پی داشت و شهدای زیادی را ملت ایران با از خود گذشتگی تقدیم کردند . از این رو برای ملت افغانستان هم که در این مسیر قرار داشتند عملا این حرکت را دنبال کرده بودند و انقلاب اسلامی بسیار تاثیر گذار بود و یک الگوی با ارزشی برای ملت افغانستان محسوب می شد  که مورد استفاده قرار گرفت .

 

آزادی کابل از یوغ کفار مرهون الگوی انقلاب اسلامی ایران است/ کابل را هم خدا آزاد کرد

کارشناس افغانستانی ادامه داد:  زمانی که کابل از یوغ کفار آزاد شد شاهد نصب تابلویی در کابل بودیم که از سخن امام راحل به هنگام آزادی  خرمشهر استفاده کرده بودند. امام خمینی (ره) آن زمان فرموده بودند که  "خرمشهر را خدا آزاد کرد" در آن زمان در کابل هم تابلویی نصب شد که روی آن نوشته شده بود کابل را خدا آزاد کرد.  

وی افزود: ارتباط معنوی و الهی که انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام امت برای حرکت به سوی الله داشت این موضوع برای  ملت افغانستان الگویی ارزشمند بود. امیدواریم باز هم این الگو به صورت صحیحی در افغانستان مورد استفاده قرار گیرد و ما شاهد تاثیر هر چه بیشتر انقلاب اسلامی ایران در افغانستان باشیم. پس در دو بعد داخلی و خارجی افغانستان  تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: در رابطه با اینکه سایر ملت ها هم از این الگو استفاده کردند باید بگویم که در سال های اخیر شاهد بهار عربی- اسلامی و حرکت اسلامی عرب ها در زمان انقلاب هایشان بودیم که از انقلاب اسلامی  ایران الگو گرفته بودند. این حرکتی بود که از انقلاب اسلامی ایران استفاده کرده و سایر کشورها و ملت های مسلمان هنوز هم از این حرکت ارزشمند استفاده می کنند .ما امیدواریم از این الگوی مهم و ارزشمندی که در سه بعد وحدت کلمه ، رهبری واحد و اعتقادات راسخ و ایثار و از خودگذشتگی تعریف می شود ملت های مسلمان این ابعاد را  فراموش نکنند تا بتوانند این الگو را در کشورهای خود پیاده کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha