پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست خبری معاون آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد ۱۲ اسفند ماه را آغاز پذیرش حوزه های علمیه سراسر کشور برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین رستم نژاد امروز در جمع خبرنگاران که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با تشریح برنامه های پذیرش حوزه های علمیه گفت: اعلام پذیرش حوزه های علمیه امسال با نام صدیقه طاهره(س) مقارن شده و امیدواریم خیر کثیری برای حوزه های علمیه داشته باشد.

وی افزود:  روحانیت شیعه در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی پشت سرگذاشته و امروزه در یک موقعیت خطیر قرار گرفته است؛ همچنین توجهی که به دین و معارف و مسایل فطری در این زمان شده بیشتر از زمان های سابق است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: به دلیل بی عدالت هایی که مردم با آن مواجه هستند، یک انتظاری در جهان شکل گرفته و دین نیز باید به این نیازهای پیچیده و فراگیر پاسخ دهد؛ مسایل مستحدثه به سرعت در حال فراگیری و رشد هستند.

وی گفت: نظام مقدس اسلامی برخاسته از مکتب اهل بیت(ع)  و با هدایت یک مرجع تقلید و رهبر دینی است که منادی اول آن حوزه علمیه است؛ همه این مسایل نشان می دهد وضع ما امروزه  حساس و مورد توجه بوده و مسایل ما زیر ذره بین جهانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: کسانی که وارد این عرصه می شوند، یعنی متقاضیانی که به دنبال حضور در سلک روحانیت هستند، باید وضعیت را دانسته و به همین دلیل باید اطلاعات خود را در حد قابل قبولی ارتقاء دهند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: کسی که وارد این کسوت شده، باید بداند تا آخر سرباز امام عصر(عج) خواهد بود و پاسخگوی همه و نیازها باشد؛ وارد حوزه علمیه می شود تا باری از بارهای زمین مانده زمان را که مرتبط با مسایل دینی است، بردارد.

وی گفت: حوزه برای کسی خدمت مستقیم نمی تواند داشته باشد؛ هر کسی که به اینجا می آید، باید به این نیت باشد که به حوزه خدمت کند؛ متاقضیان حوزه وارد یک وادی خدمت محض می شوند؛ بنابراین اگر می خواهیم به خروجی صادقانه برسیم، باید ورودی صادقانه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: از برترین مراتب هجرت، هجرت علمی و دینی است؛ هجرت از جهل به علم، بهترین مصداق هجرت الی الله و الی الرسول است؛ قرآن کریم نیز بر این اصل اصرار دارد؛ مدرک حوزه را خدا تضمین کرده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: دفتر نام نویسی در سربازخانه امام زمان باز شده؛ امروزه نصرت دین الهی بر فرزندان این مکتب و سرمایه های شیعه لازم تر از پیش است.

وی گفت: کیفی گزینی اولین سیاست در پذیرش است زیرا، بحث، بحث دین و خدمت در یک جایگاه بسیار مقدس و والا است و نام حضرت ولی عصر(عج) بالای این سربازخانه است؛ نگاه ذره بینی که دیگران نسبت به این لباس و جایگاه دارند، موجب می شود سیاست کیفی گزینی را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: توجه ما صرفا به نمره بالا و استعداد نیست، بلکه انگیزه، خانواده، اراده و همت و مسایل پیرامونی نیز در این گزینش بسیار مهم و موثر است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: در شرایط اعلامی به دنبال پرکردن ظرفیت نیستیم؛ یک چهارم ظرفیت خود را انتخاب کردیم، زیرا باید حتما شرایط خود را احراز کنیم.

وی گفت: تقویت مدارس و حوزه های علمیه استانی و شهرستانی و  همچنین بومی گزینی در پذیرش، از نکات دیگر پذیرشی است؛ پذیرش برای دو دوره بلند مدت جاری و رسمی و سفیران هدایت (5ساله)، در سه مقطع انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: برای دوره بلند مدت، غیر از شرایط عمومی که هر دو دوره باید داشته باشند(برخورداری از صلاحیت های اعتقادی و اجتماعی، اعتقاد به نظام ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تابعیت ایران، برخورداری از سلامت روحی و جسمی، موفقیت در آزمون ورودی، نداشتن منع قانونی از حیث نظام وظیفه) شرایط دیگری نیز قرار داده شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: پذیرش در پایه هشتم دوره اول آموزش متوسط، دیپلم و بالاتر از دیپلم، شامل سه مقطع پذیرشی هستند؛ تعهد تحصیل تمام وقت در سطح اول و تعهد خدمت در جایگاه حوزوی برای سطح یک در صورت نیاز از داوطلبان اخذ می شود.

وی گفت: شرایط دوره سفیران هدایت شامل دارابودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، متولدین 77 و تعهد تحصیل و خدمت 5 ساله است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: زمان ثبت نام با مراجعه متقاضیان به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه، www.howzeh-qom.irاز 12 اسفندماه آغاز و تا 15 فروردین 97 نیز ادامه دارد؛ آزمون در روز جمعه 7 اردیبهشت ماه در ساعت 9 ساعت در 49 مرکز، در 30 استان برگزار می شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: اعلام نتیجه در روز 19 خردادماه 97 انجام می شود و قبول شدگان در مصاحبه شرکت می کنند و پس از آن در یک دوره یک ماهه اختبار و تثبیت شرکت می کنند و پس از گذر از این دوره در یک آزمون شرکت می کنند و پس از قبولی به مدرسه معرفی می شوند؛ البته همچنان راه اتنخاب برای ورود به حوزه وجود دارد، زیرا در یک نیم سال اول، بحث پذیرش باز است تا به کد تحصیل منجر شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان کرد: امسال 456 مدرسه دارای مجوز ثبت نام بودند؛ در سال آینده 13 مدرسه از لیست پذیرش حذف شدند و تا امروز کد 2247 نفر دریافت شده؛ زیرا به طور طبیعی تا زمان صدور کد، چند ماه زمان می برد و چند هزار نفر دیگر نیز پس از طی مراحل صیانتی، سلامتی و آشنایی طرفین و... صادر می شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود 22 هزار ثبت نام کننده داشتیم که 7 هزار نفر پذیرش شدند؛ تقریبا یک سوم ثبت نام کنندگان پذیرش می شوند؛ ظرفیت پذیرش نیز تقریبا برابر متقاضیان است، ولی این پذیرش انجام نمی شود؛ برای افرادی که نمی توانند از این کانال ثبت نام کنند، ثبت نام غیررسمی نیز وجود دارد؛ حدود 600 مدرسه به غیر از اصفهان و خراسان در کشور فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: 40 تا 50 هزار نفر در حوزه هستند که در حال تحصیل و آزمون دهی می باشند و کار علمی آزمونی دارند؛ کسانی که شرط سنی ندارند، راه هایی دیگر برای حضور در حوزه دارند؛ یعنی فرد می تواند به شکل شخصی تحصیل و در مرحله ای خاص آزمون دهد و بعد از قبولی وارد حوزه می شود.

معاون آموزش حوزه  های علمیه بیان کرد: در بخش سفیران و کسانی که دوره تبلیغ را طی می کنند، تعهد آنها تنها تعهد تبلیغی است، ولی برای مابقی، این تعهد، اعم است و هرجایی که لازم شد، از طلاب استفاده می شود.

وی گفت: عرصه های خدمت طلاب در حال شناسایی است که تلاش هایی در این زمینه به شکل جدی در حال انجام است؛ در حوزه بین طلاب و اساتید تفاوت پرداخت چندانی وجود ندارد؛ اساتید سطوح عالی حوزه به شکل کلی، رایگان تدریس می کنند و این اساتید نیز فراوان هستند که شامل 1200 استاد هستند که 600 درس خارج و سطوح عالی را اداره می کنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: پرداختی به اساتید سطح یک حوزه است و این پرداخت حداقلی است که به 500هزار تومان نیز نمی رسد؛ شاید یک درصد یا دو درصد از حوزویان در مراکز دیگر فعالیت داشته باشند و حقوق آن مرکز را بگیرند که این مساله یک مساله دیگر است.

وی تصریح کرد: بحث مهاجرت از مباحث جدی در نظام آموزشی حوزه است؛ یک وجه انتقال از شهرستان به قم، طبیعی است زیرا اعاظم حوزه در قم هستند؛ برای عدم این مهاجرت سیاست هایی تعیین شده؛ رویکرد غالب ما واسپاری اختیارات و ارتقای علمی استان ها است؛ در سال گذشته 12 درس خارج شهرستان ها غیر از قم، رسمی شد و تمام استلزامات آن را نیز پذیرفتیم؛ این اقدام بی سابقه انجام شده است؛ 70 تا 80 درس دیگر در حوزه شهرستان ها در نوبت تایید هستند.

معاون آموزش حوزه بیان کرد: این اقدام هم مهاجرت را سامان می دهد و دست حوزه را برای اعزام به شهرستان ها باز می کند؛ تا کنون 1000 استاد برای اعزام به شهرستان ها اعزام شدند و این کار در حال انجام است؛ حدود 3700 استاد دارای مجوز در استان ها مشغول به فعالیت هستند؛ خالی شدن شهرستان ها از طلاب خطرناک است.

وی گفت: امتحانات حوزه به شهرستان ها واسپاری شدند؛ در نظام جدید آموزشی 128 ساعت یعنی 8 واحد درسی از دروس اقتضائی به مدیریت استانی اعطا شده که خودشان صلاح بدانند که چه درسی را با توجه به شرایط خاص استانی تدریس کنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: ابزار تشویقی از سوی حوزه در نظر گرفته شده و در حال انجام است؛ مهاجران از حوزه قم قطع شهریه می شوند، ولی تلاش می کنیم این شهریه باقی بماند؛ همچنین در زمینه تبلیغی نیز سعی می شود کمک مسکنی نیز به طلاب داده شود که البته این مسایل در حد طرح است؛ امکان تحصیل در شهرستان ها به شکل حضوری و مجازی فراهم است و دیگر بهانه تقطیع نیز وجود ندارد.

وی تلاش در جهت ارایه نظام و برنامه های حوزه به مخاطبان گفت: کارگروه هایی جهت اطلاع رسانی و تبلیغات در استان ها شکل می گیرند که این کارگروه ها باید به شکل فعال با همکاری کمیته اصلی در استان مرتبط باشند.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: در خصوص اطلاع رسانی، نباید کسی در ایران باشد و بگوید که به من اطلاع رسانی کافی نشده و از حقی که برای ما ایجاد شده، محروم شدیم؛ باید از همه ظرفیت های رسانه ها و حتی چهره به چهره استفاده شود. هر دو بخش مدارس بلند مدت و سفیران هدایت باید در این چارچوب عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha