جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری خواستار تدبیر و برنامه ریزی مدیران و تصمیم گیران حوزه برای پیگیری جدی مقوله تحول شد و در عین حال از برخی جریان ها که به دنبال سوء استفاده از این موضوع هستند انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به این که شکل ایده آل حوزه علمیه، رسیدن به نظم و انسجام است، گفت: امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، منابع درسی اصیل در اختیار طلاب قرار گرفته است و این یک ظفیت بسیار بی نظیر است، بنابراین ضروری است متون درسی با در نظر گرفتن این مسأله تدوین شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که زبان و ادبیات امروزی با زبان قدیم تفاوت دارد، اظهار داشت: امروزه حوزه علمیه قم پیشرفت کرده و با مراکز علمی مختلف در جامعه و جهان ارتباط دارد، براین اساس دروس حوزوی باید به گونه ای تنظیم شود که در حین اینکه مباحث علمی ارائه می دهد، آسان فهم باشد و جامعه بتواند آن را درک کند.

وی با اشاره به این که ما قبل از تحریم های اقتصادی، تحریم علمی شده ایم، ابراز داشت: دانش حوزوی از سوی غربی ها تحریم شده است و به عبارت دیگر دانش حوزه را حبس کرده اند تا به دست جهان نرسد؛ حدود ۲۰ سال قبل در لندن کنفرانس «اندیشه امام خمینی(ره)» را برگزار کردیم، اما غربی ها اجازه ندادند حتی صوت این کنفرانس ضبط شود و یا رسانه ها در آن جلسه حضور داشته باشند؛ جوانان ما نباید گول تبلیغات غربی را بخورند و بگویند در غرب آزادی فکری وجود دارد، زیرا اگر به لایه های جهان غرب نفوذ کنند خواهند دانست که آزادی فکری در غرب سرابی بیش نیست.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که غرب دانش حوزوی را سانسور صددرصد می کند، حوزه باید تحریم علمی را بشکند و صدای خود را به دنیا برساند و این نیامند تحول بنیادین است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که برخی جریان ها درصدد سوء استفاده از «تحول در حوزه» هستند، بیان داشت: بزرگان حوزه از این هراس دارند که وارد عرصه تحول در حوزه شوند، اما برخی جریان ها با اسم تحول بر این مقوله فشار وارد کرده و مبانی حوزوی را ریشه کن کنند، بر این اساس باید کمیته ای از اساتید و فضلای کهنه کار، عالم به زمان و ادبیات روز تشکیل شود و با سنجیدن ابعاد مختلف متون درسی، مبانی جدیدی را بر اساس همان مبانی ارائه دهند تا حوزویان علاوه بر اطلاع از متون قدیمی، به متون درسی جدید مسلط شوند با جامعه و جهان ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان این که بر حوزه علمیه کنونی سبک مجتهدپروری غالب است، افزود: باید تدبیری اندیشیده شود تا در سایر شاخه های دیگر نیز سرمایه گذاری شود.

آیت الله اراکی با بیان این که حوزه علمیه باید پاسخگوی جهان باشد، تأکید کرد: مدیران حوزه علمیه باید برای مسأله تحول در حوزه چاره ای بیندیشند و بدانند که کار فردی در این عرصه فایده ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین در ابتدای این جلسه به فرازی از مناجات محبین امام سجاد(ع) اشاره کرد و با اشاره به اینکه معرفت الهی مراتب گوناگونی دارد، گفت: یک درجه از معرفت الهی عام بوده و همه موجودات از آن بهره‌مند هستند، همانطور که رحمت عام الهی شامل همگان می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که معرفت خاص الهی نیازمند تحصیل است، اضافه کرد: انسان باید با تلاش در معنویات این معرفت را کسب کند تا رحمت خاص و‌ ویژه خداوند شامل حال اش شود.

وی با اشاره به این که روز قیامت انبیای الهی از رفتار امت شان مورد سؤال قرار می گیرند، ابراز داشت: این مسأله بر طلبه ها هم صدق می کند؛ بر اساس روایات روز قیامت از عالمان سؤال می شود که چرا مردمی که از شما پیروی می کردند گمراه شدند؟ از منبری ها، اهالی قلم و‌خطابه سؤال می شود که چرا در منبر و‌ نوشته های تان سخنانی گفتید که غیر خواسته خدا بود؟

آیت‌الله اراکی با بیان آیه شریفه «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا» خاطرنشان کرد: یکی از درجات پایین معرفت الهی این است که انسان با تدبر در آیات و نشانه های الهی، او را در همه چیز مشاهده کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که همه انسان ها باید در آیات الهی تدبر داشته باشند، گفت: تدبر در آیات الهی قلب انسان را برای دریافت ذکر خداوند نرم و آماده می سازد؛ قلب انسان وقتی غرق مادیات می شود، سخت شده و توانایی ذکر را از دست می دهد، اما تدبر در آیات الهی دل را نرم کرده و آماده ذکر الهی می کند.

وی راه های نرم شدن قلب برای ذکر خداوند را اینگونه توصیف کرد: انسان با قرائت قرآن کریم، حضور در جمع مؤمنان، شرکت در نماز جماعت و نماز جمعه، زیارت مشاهد مشرفه ائمه اطهار(ع) و اعمالی از این دست می توانند قلب خود را آماده ذکر الهی کنند.

آیت الله اراکی با تأکید بر این که حق نماز جمعه در جامعه به خوبی ادا نمی شود، ابراز کرد: نماز جمعه فرهنگ اسلامی را رشد و ترویج می دهد و سبک زندگی ها را اسلامی می کند، بنابراین رسانه ها باید احکام و اهمیت آن را تبیین کنند.

منبع:رسا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha