سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری استاد منذر

حوزه/ عضو خبرگان رهبری نسبت به سخنان رئیس جمهور در کم عقل خطاب کردن منتقدان واکنش نشان داد و گفت: آیا سازش با دشمنان یعنی آمریکا به قیمت امضای قرارداد ننگین، عقلانیت است؟ نام نهادن مخالفان دولت به کم عقل بودن برخلاف اصول اولیه دموکراسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در همایش بررسی اندیشه ولایت فقیه از منظر فکری استاد ابوالحسن منذر با عنوان «بیدارگر بصیر» که در سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد، نسبت به سخنان رییس جمهور در کم عقل خطاب کردن منتقدان واکنش نشان داد.

عضو خبرگان رهبری گفت: آیا سازش با دشمنان ملت ایران یعنی آمریکا و یا تلاش برای خارج شدن از لیست سیاه آمریکا به قیمت امضای قرارداد ننگین جدید، عقلانیت است؟ این قرارداد جدید که مجلس تصویب کرده و به شورای نگهبان آمده جا داشت توسط یک هیأت حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. نام نهادن مخالفان دولت به کم عقل بودن برخلاف اصول اولیه دموکراسی است؛ دموکراسی بر حکومت اکثریت و احترام به اقلیت تأکید می کند. یعنی 16 میلیون کم عقل داریم و این با کدام منطق است؟ این بر خلاف حقوق شهروندی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که جایگاه ولایت فقیه را می توان از نظر عقلی، فقهی، حقوقی، تاریخی و اجتماعی، اخلاقی و کلامی مورد بحث و بررسی قرار داد، گفت: در جهان با پدیده ای به نام دولت روبرو هستیم، ولی باید دید محرک اصلی شکل گیری دولت ها چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: در اسلام دولت یک اصل مسلّم بوده و در جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است. نقطه کانونی ولایت فقیه نیز پیوند امت و امامت است. امامت روح اسلام است و اسلام بدون رهبری امام مانند جسم بدون روح است. امامت به جامعه پویایی، بالندگی و حرکت می دهد. جامعه اسلامی بدون امامت و ولایت نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه گرفتار پسرفت، عقب ماندگی و... می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه، رشد و بالندگی اسلام را منوط به وجود امت و امامت دانست و اظهار داشت: پس از حضرت رسول الله(ص) امت از هم پاشیده و امامت به حاشیه برده شد، به همین دلیل امامت به غیبت رفت. در این زمان علما چون به ولایت عامه فقیه معتقد بودند دست به چند اقدام زدند، در قدم نخست چون نمی توانستند در امور سیاسی دخالت کرده و با حاکم ظالم مبارزه کنند به دنبال حفظ سنت و قرآن بودند. در قدم دوم دست به تقیه زدند تا اسلام را تقویت کنند. در قدم سوم به دنبال تأثیرگذاری بر نظام های سیاسی در حد محدود کردن ظلم و استبداد بودند.

وی افزود: قدم چهارمی که علما برداشتند دیدگاه امام راحل بود. امام راحل شاید تنها فقیهی باشند که ولایت فقیه را بر مبنای قیام بر ظالم و تشکیل حکومت قرار دادند. البته از دل ولایت فقیه حکومت خارج می شود ولی تا پیش از امام خمینی(ره)، فقها از تشکیل حکومت و مبارزه با ظالم مأیوس یا شبه مأیوس بودند ولی امام امت را بسیج کرده و در برابر ظالم ایستاد. امام معتقد بودند مردم اسلام خواهان هستند و می توان با این مردم انقلاب کرده و حکومت تشکیل داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اهل بیت(ع) نیز برای تشکیل حکومت تلاش کردند، گفت: علما به انقلاب و تشکیل حکومت اعتقاد داشتند ولی می گفتند نمی شود قیام کرده و حکومت تشکیل داد. بر اساس ولایت فقیه هر گاه پیوند امامت و امت به اوج برسد شیعه می تواند حکومت تشکیل دهد ولی هر قدر فاصله بیشتر باشد حاکمیت برای ظالمان شده و امامت و ولایت در غیبت قرار می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تولید، کسب و حفظ قدرت برای اسلام و امت اسلامی جهت پیشرفت، تمدن سازی و... را واجب نفسی و شرعی برشمرد و گفت: خدا از امت ضعیف خوشش نمی آید. انبیا نیز به دنبال کسب قدرت بودند. بدون قدرت دنیا در دست استکبار خواهد بود. البته دوست داشتن قدرت مزموم است ولی کسب قدرت برای اسلام واجب شرعی است. امروزه نیز این کسب قدرت توسط ولایت فقیه صورت می گیرد. برای نمونه اکنون حزب الله در لبنان و حشد الشعبی در عراق زیر نظر ولایت فقیه برای اسلام کسب قدرت می کند. ما باید برای اسلام قدرت تولید کنیم تا مقدمه ظهور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، ولایت فقیه را نقطه کانونی قدرت اسلام و امت اسلامی دانست و امت سازی و دولت سازی، احیای هویت اسلامی، دفاع از استقلال کشور، شکل دهی به پیشرفت علمی، طراحی پیشرفت اسلامی – ایرانی، بستر سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، تضعیف صهیونیست ها و استکبار، رهبری بیداری اسلامی و... را از دستاوردهای ولایت فقیه در ایران برشمرد و یادآور شد: البته در کشور جریان غرب گرایی وجود دارد که می خواهد کشور را به گذشته بازگرداند.  این جریان تلاش می کند هویت سازی مجهول کرده و میان اسلام، ایران و شیعه یک دشمنی موهون ایجاد کنند.

وی افزود: این جریان غربگرا ممکن است ژست انقلابی گرفته و انقلاب نما باشد ولی ولایت فقیه و روحانیت را قبول ندارد. میدان میدان جنگ نرم است که باید به دنبال تولید قدرت نرم باشیم. دشمنان به دنبال تضعیف قدرت ولایت فقیه هستند چون نقطه کانونی قدرت ایران است. امروز جریانی وجود دارد در برابر آمریکا ضعیف عمل می کند و خیال می کند که اگر از لیست سیاه آمریکا خارج شود قدرت می گیرد ولی برجام باید درس عبرتی باشد. برخی روشنفکران غرب گرا و غرب نما وطن فروش هستند و پس از فتنه 88 به غرب اعتماد کردند. اعتماد به آمریکا به اسلام ضربه می زند.

عضو خبرگان رهبری در پایان سخنان خود مرحوم منذر را اندیشمند توانا و محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر دانست و یادآور شد: ایشان یک منتظر حقیقی بود و ولایت فقیه را نیز در این مسیر تجزیه و تحلیل می کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha