سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 پیام آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ فعالیت کمیته امداد که با هدف حمایت و پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها در اقتصاد تشکیل شده ارتباط عمیق و مستقیمی با بحث انفاق در قرآن کریم دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن پیام حضرت آیت الله نوری همدانی به مناسبت سالگشت تاسیس کمیته امداد امام خمینی (رض) و برپایی جشن توانمندی و خود کفایی خانوار های تحت حمایت این کمیته در استان قم که صبح پنجشنبه هفدهم اسفند ماه 1396 توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قرائت گردید بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ﴾

یعنی هرگز به مقام « برّ » نخواهید رسید مگر آنکه از آنچه دوستشان می دارید در راه خدا انفاق کنید و هرچیزی را انفاق نمائید حتماً خدای متعال به آن دانا وآگاه است (آل عمران ، 92)

کمیته امداد امام خمینی که در چهاردهم اسفند 1357 از نخستین روز های پیروزی انقلاب اسلامی به تدبیر امام راحل عظیم الشأن متولد شده، شجره مبارکی است که هدفش کمک به محرومین ومستمندان و نیازمندان و محتاجان بوده و همواره تلاش داشته تا حفره های اجتماعی و شکاف های طبقاتی که به وجود آمده است را بپوشاند.

فعالیت کمیته امداد که با هدف حمایت و پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها در اقتصاد تشکیل شده ارتباط عمیق و مستقیمی با بحث انفاق در قرآن کریم دارد.

اسلام برای کم کردن فاصله های طبقاتی در اجتماع، راه های متعددی پیش بینی کرده است که از جمله آنها پرداخت زکات، صدقات و انفاق است و اگر آحاد مردم در مورد این مسئله احساس مسئولیت کنند، چه بسا فقیری در جامعه باقی نماند که نیاز به کمک داشته باشد.

قرآن کریم برای تشویق مردم به انفاق، سخنان مهم و ارزشمندی دارد، در سوره بقره در چندین آیه به این بحث اشاره شده که ابتدا می فرماید: ﴿ وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين﴾  (بقره ، 195)

یعنی در راه خدا انفاق کنید و با ترک انفاق، خود را با دست خویش به هلاکت نیفکنید و نیکی کنید که به راستی خدا نیکو کاران را دوست می دارد. این آیه این مفهوم را دارا ست که انفاق موجب جلوگیری از انفجار اجتماعی و هلاکت جامعه است و انفاق قبل از این که به نفع محرومان باشد ، به نفع ثروتمندان است ،چرا که با این تعدیل ثروت، اصل ثروت آنها محفوظ می ماند و بر همین اساس است که امیر المؤمنین (ع) می فرمایند: ﴿ وَحَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ بِالزَّکَاةِ ﴾ یعنی اموال خود را با دادن زکات حفظ و حراست کنید.

و در جای دیگر برای اینکه انفاق کنندگان تصور نکنند که چیزی را از دست می دهند، می فرماید: ﴿وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴾ (سوره سبا آیه 29) یعنی هرچیزی را در راه خدا انفاق کنید خدای متعال که بهترین روزی دهنده است، عوض آن را می دهد. و باز برای تشویق و ترغیب به انفاق در آیه 261 سوره بقره سنگ تمام گذاشته و می فرماید : ﴿مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ﴾

یعنی داستان کسانی که در راه خدا انفاق می کنند، مانند آن دانه ای است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه ای یکصد دانه باشد و خداوند برای هرکسی که بخواهد آن را چند برابر می کند و خداوند وسعت بخش و داناست.

در آیه ای دیگر در همین سوره، انفاق را سبب آمرزش گناهان و فزونی اموال می داند و یا در سوره انفال آیه 60 می فرماید: ﴿وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾ ﴿۶۰﴾ یعنی هرچه را که در راه خدا انفاق کنید پاداش آن بی کم و کاست به شما پس داده خواهد شد و هیچ گونه ستمی به شما نخواهد رفت.

و باز در سوره توبه آیه 121، از ثبت انفاق در نزد پروردگار سخن به میان آمده و می فرماید: ﴿وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾

یعنی نیکوکاران هیچ مالی چه کوچک و چه بزرگ را خرج نمی کنند و هیچ سرزمینی را نمی پیمایند، مگر آنکه به حساب آنها نوشته می شود تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه عمل کردند، پاداش دهد و آیات دیگری در سوره توبه حاکی است که انفاق سبب تزکیه نفس و تقرب به پروردگار می شود و جمع بندی این بحث آن است که در انفاق، هیچ چیزی از دست نمی رود بلکه صدها برابر به دست می آید و موجب نجات جامعه از هلاکت  فاصله طبقاتی فقیر و غنی می شود و همچنین به عنوان عمل صالح برای انسان ثبت در محضر پروردگار است و سبب غفران الهی و افزایش برکات در دنیا و سعادتمندی در آخرت است.

مسئولان و دست اندر کاران کمیته امداد حضرت امام (ره) اگر تلاش کنند تا همین معارف قرآنی به مردم منتقل شود، مطمئناً بسیاری از نفوس مستعده به یاری آنان می شتابند و البته حٌسن عملکرد مسئولان کمیته در اخذ و نگهداری اموال و صدقات مردم و شفافیت در عمل و صادقانه رفتار کردن با مردم موجب افزایش اعتماد آنها که مهم ترین سرمایه برای کمیته امداد است، خواهد شد و دوام توفیقات آنان را بیشتر خواهد کرد.

و نکته آخر اینکه کمیته امداد در کنار بهره مندی از اعانات مردمی و یا بودجه عمومی، سعی کند از املاک و ثروتهایی که در اختیار دارد حداکثر بهره وری را داشته باشد و رکود و بی تحرکی در چنین مواردی سبب سستی و بی اعتمادی در دیگر بخش ها هم می شود و در این حالت توفیقات این کمیته در خدمات دهی به محرومین و مستضعفان کمتر خواهد شد.

اینجانب برای همه خدمتگزاران، خیران و انفاق کنندگان و مددجویان کمیته امداد حضرت امام (رض) آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و دوام خدمات و خیراتشان را از درگاه احدیت مسئلت می نمایم و برای پیشکسوتان این عرصه، زنده یادان حاج حبیب الله عسگر اولادی و مرحوم حاج سّید رضا نیّری طلب رحمت و رضوان الهی می کنم.

﴿أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيم﴾

حسین نوری همدانی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha