جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آبادی پیشه

حوزه/از کارهای که می توان انجام داد، استفاده از تجربیات علمای گذشته برای اداره مدارس علمیه است. باید به سمت این افراد رفت، چگونه علمای سابق، مدارس علمیه را اداره می کردند. این نکته مهم است و باید مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد آبادی پیشه، امروز در دومین روز ازاجلاسیه مدیران مدارس عملیه کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد گفت: دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه از  دوران مدیریت آیت الله مقتدایی راه اندازی شد و جایگاه خاصی برای آن در حوزه  وقف و  منابع پایدار تعریف شده است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه افزود: کل موقوفات کشور180هزار 398 مورد است که تنها 2درصد یعنی 2هزار 824 وقف متعلق به حوزه است و از این میان این  تعداد موقوفه، 194 هزار190 رقبه است که از این تعداد 183هزار رقبه در آمد زا و الباقی غیر در آمد زا است.  

 حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت: بعضی موقوفات در اختیار متولیان، بعضی  دیگرر در اختیار طلاب است. فعالیتی که در این مدت برای احیاء موقوفات انجام دادیم، شناساسی موقوفاتی و تعیین شعار  هر طلبه ای یک وقف است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه افزود: از دیگر فعالیتی که در مورد وقف حوزه  شد، تعیین جایگاه حقوقی وقف در حوزه، ثبت وقف به نام حوزه و ثبت وقف عامی بوده است.

وی عنوان کرد: در بحث وقف موضوع که مهم است، راه اندازی وقف مشارکتی است. برای منابع پایدار حوزه و تقویت حوزه دربحث استقلال نیازمند به این نوع از وقف باشیم و همچنین دنبال این هستیم از سال آینده هر مدرسه 3 تا 5 وقف  برای پشتیبانی و اداره مدرسه دنبال و شناسایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت:  از دیگر فعالیت های این دفتر، تصویب نظام جامع وقف، کمیسیون استانی منابع پایدار و تصویب صندوق منابع پایدار است.

مسئول دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه افزود: از دیگر فعالیت ها قدر دانی از خیرین وموقوفات و تصویب انجمن یاوران وقف است.

وی عنوان کرد: از دیگر فعالیت ها در دفتر امور وقف، استفاده از اولیاء طلاب برای ترویج بحث وقف و استفاده از علمای اثر گذار شهرستانها برای ترویج وقف برای حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین آبادی پیشه گفت: از کارهای که می توان انجام داد، استفاده از تجربیات علمای گذشته برای اداره مدارس علمیه است. باید به سمت این افراد رفت، چگونه علمای سابق، مدارس علمیه را اداره می کردند. این نکته مهم است و باید مورد توجه قرار داد.

۳۱۳/۴۰

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha