شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه توجه به آسیب های جامعه از سوی حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: حوزه باید وارد مسائل آسیب های اجتماعی،و اعتقادی شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی در اختتامیه اجلاسیه مدیران مدارس عملیه کشور که عصر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  قم برگزار شدبا تبریک میلاد حضرت زهرا(س)  اظهار داشت: باید یادآوری کنیم که میراث دار دو عصر بزرگ و گذشته حوزه های علمیه هستیم.ما مدیران وارثان حوزه علمیه گذشته و وارث سلسله عظیم تاریخی هستیم که در طول تاریخ  لحظه ای از آرمانها، عقب نشینی نکردند، در جامعه با علم و اخلاق خدمت کردند.

آیت الله اعرافی افزود: در سلسله این میراث، بزرگان قرار دارند و داشتند که امام راحل و رهبر انقلاب در منشور روحانیت جلوه ای از آن را ترسیم کردند. میراثی که با علم، دانش و سیاست ورزی علامه حلی، دستگاه مغول تبدیل به مرکز شیعه می شود و سلسله فقهای چون شیخ مفید که با علم و دانش خود بغداد که مرکز خلافت بنی عباس بود تغییر داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: برگ برگ تاریخ پر از الگو و چهره های عظیم الشان است.این میراث آمیخته به انقلابی از حوزه علمیه قم شد.

انقلاب اسلامی در معرض پیشروی و مخاطرات درون و بیرون است

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: انقلابی که شهدای زیادی برای آن تقدیم شده و امروز هم در معرض پیشروی و مخاطرات درون و بیرون است ما حوزه ایم و همه میراث عظیم به حوزه سپرده شده است.

وی افزود: شما مدیران میراث دار چنین منظومه ای هستید. این میراث و انقلاب بدون حوزه هویت ندارد و حوزه در ذات خود وارستگی و ایمان دارد.ذات حوزه ایمان، معنوی و انقلابی است.

امام جمعه قم اظهار داشت: نقش اول  اداره مدرسه و محیط از آن، رهبر انقلاب و مراجع هستند و حلقه اتصال را مدیران دارند و قبل از آن اخلاص است. اگر روحانیت  گرفتار طمع مادی و تهدید بیگانه شد، دیگر روحانیت نیست. باید مصداق و مظهر بزرگانی باشیم که از خود، گذشتند.

آیت الله اعرافی افزود: آخوندی که نام او را چطور ببرند حساسیت دارد و اسیر امور دنیای باشد، در مسیر امام نیست. باید خودسازی، اخلاص، فعالیت جهادی، عشق، تقوا، دلدادگی به آرمانها از شاخصه های مدیر باشد.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این که حوزه باید بیدار باشد،‌اظهار داشت: در مدرسه علمیه باید اخلاص، تواضع، نگاه مخلصانه و زهد باشد. برای شناختن نقش بی بدیل باید اخلاص داشت.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: یکی از این افراد الگو، شهید صدر است که خود را فدای دین کرد و حاضر نشد شرط دشمن بعثی در مورد توهین به امام راحل را بپذیرد. شهید صدر کسی است که هنوز 50ساله نشده نابغه دنیای اسلام بود و اگر می ماند از بزرگترین مرجعیت شیعه می شد. 

وی افزود: این گونه علما، الگوی حوزویان و مدیران هستند. ما سخن از تهذیب طلبه نمی کنیم، بلکه اول سخن از تهذیب خود می کنیم، عالم، بصیر، خبیر، صادق و عامل و هوشیار و مهذب به مبانی اخلاقی و ارزشی از جمله اوصاف مدیران است.

بانک کاملی از همه نقدها و انتقادها وجود دارد

امام جمعه قم در ادامه اظهار داشت: امروز می توانیم بگویم، بانک کاملی از همه نقدها و انتقادها وجود دارد و دارای 500 کلید واژه است.در روزهای آخر اولین برنامه 5 ساله ترسیم و وضعیت خیلی از مطالبات هم مشخص خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: مدیریت حوزه، دارای شاخصه ایمانی، علمی، جامع تربیتی، نظم و انضباط در کار، ایجاد نظم و انضباط در مدرسه، جلب اعتماد، منظومه سازی نیروها، ارائه فکر و تئوری و اندیشه، مشارکت جویی و پذیری از ناحیه مدیران، اساتید و طلاب، تمرکز برکار مدیریت، توجه به استعدادها و تشویق استعدادهای برتر در ابعاد مختلف و مشارکت در نظام شورایی است.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در قم شورای نهاد عالی مراکز حوزوی و دبیرخانه آن راه اندازی و تصمیماتی هم گرفته شد. در شهرها این جلسات برگزار شود. نظام شورایی نیزدر مدرسه راه اندازی شود.

وی افزود: مدیران استانی اهمیت بیشتری به مدرسه دهند، مدرسه را محور قرار دهید. قطب باید مدرسه باشد و همه چیز با این محور سنجیده شود. هر دموکراسی که این مسئله را تحت شعاع قرار دهد، اشتباه است.

امام جمعه قم اظهار داشت: از دیگر رسالت های مدیران، ارتقاء بخشی جایگاه مدرسه علمیه در مراحل علمی واخلاقی است.چنان باید تعالی ببخشیم که همه افتخار کنند از حوزه برخاسته اند.

آیت الله اعرافی توجه به آسیب های جامعه از سوی حوزه  را مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه باید وارد مسائل آسیب های اجتماعی،و اعتقادی شود و در همه مسائل پاسخگو باشد. نباید از حجم ایده در حوزه ترس داشت.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد:  مسئله دیگر بحث وقف و منابع پایدار است. حوزه برای مردم  است و از طریق مردم اداره می شود. سیاست هر مدرسه باید توجه به منابع پایدار شود.

وی افزود: وقف جدید در حوزه شناسایی، وقف عام استفاده شود، تبرعات دیگر با رعایت شئونات حوزه مورد توجه قرار گیرد و نکته دیگر بحث خیرین است، همه این ها در بحث وقف باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه قم با اشاره به اهمیت بحث پژوهش گفت: پایه بحث پژوهش را مدیران درست می کنند. باید سعی کرد طلبه، سالی یک مقاله بنویسد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha