جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ چهارمین نشست گروه های تبلیغ رسانه ای

حوزه/ رئیس دانشکده دین و رسانه صداوسیما به بیان چهار محور بنیادین در جهت حضور موفق طلاب در عرصه رسانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علیرضا پویا، رئیس دانشکده دین و رسانه امروز در چهارمین نشست سالانه مبلغان رسانه ای و پیش نشست نخستین اجلاسیه فضلا و روحانیون رسانه ای حوزه های علمیه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد گفت: نهادها بخشی هستند که به شکل مستقیم با جامعه مرتبط هستند و در این چارچوب حوزه به عنوان یک نهاد مطرح شود؛ البته ممکن است این تفکر را وامدار تفکرات غربی بدانیم، ولی تشکیلات حوزه ورای نهادها است و خود بنده نیز به این نظر قائل هستم.

وی افزود: اگر حوزه را یک نهاد محاسبه کنیم، این نهاد در جمهوری اسلامی دارای یک ویژگی است که در کل دنیا منحصر به فرد است؛ نهادهایی که جامعه را تامین می کنند و بین خانواده ها و جامعه و افراد واسطه هستند ممکن است که به شکل هم عرض فعالیت کنند.

حوزه در طول نهادهای دیگر است

رئیس دانشکده دین و رسانه تصریح کرد: اگر بخواهیم در این چارچوب سطح بندی کنیم، باید بگوییم که حوزه نه در عرض، بلکه در طول نهادهای دیگر است؛ این مساله تفاوت جمهوری اسلامی با کشورهای غربی را مشخص می کند.

وی افزود: تشکیلات حوزه علمیه باید بر نهادهای دیگر اشراف داشته باشد؛ یعنی اگر نهاد اقتصاد داریم، حوزه باید به آن اشراف داشته باشد؛ مفهوم این سخن آن نیست راهبردها و فعالیت های نهادهای دیگر از حوزه گرفته می شود، ولی با توجه به اینکه باید در مسایل علوم انسانی به راهبردهای هنجاری و پارادایم های خود متوسل شویم، تشکیلات حوزه چتر خود را بر نهادهای دیگر باز می کند.

این فعال رسانه دینی بیان کرد: اگر امروز رسانه را یک نهاد بدانیم، نهاد حوزه باید در دو بخش، یک نوع اشراف داشته باشد که یکی از آنها، ترویج دین است؛ رسانه یک جریان ارتباطی فراگیر با رویکردهای مختلف علم است که از مدیریت تا تکنولوژی و هنر را شامل می شود و یکی از دلایلی که بحث ارتباط امروز در دنیا اهمیت یافت، چند بعدی بودن آن است.

استاد دانشگاه گفت: یکی از کتب معروف در عرصه تحقیقات رسانه ای بیان می دارد که از بحث ارتباطات و رسانه های جمعی در عداد رشته های علوم انسانی باید به ابر رشته یاد کنیم، زیرا همه رشته های دیگر علوم انسانی در یک تخصص ممهز هستند، ولی رسانه به این شکل نیست، بلکه به رشته های دیگر نیز مرتبط است.

رئیس دانشکده دین و رسانه بیان کرد: مدیریت رسانه از تکنولوژوی و هنر و خانواده و مدیریت هنری و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در بر می گیرد؛ اگر این ابر رشته شکل گرفت چتر حوزه باید در این جا گسترده تر و دقیق تر و اساسی و تر و مهم تر باشد.

وی گفت: رهبر انقلاب بیان کردند که رسانه از نظر ما تنها برای خبررسانی و سرگرمی نیست، بلکه رسانه ما، مدرسه ای عمومی است که منطبق با تعبیر امام راحل است؛ هر کسی با کارکردهای رسانه از نظر علمی و عملی آشنا باشد می داند که این دانشگاه عمومی در کارکرد هیچ نظریه پردازی در هیچ جای عالم مطرح نیست.

رهبر معظم انقلاب بیان می دارند که امروزه بیشترین ضربه ای که در دنیا به ما وارد می شود از کارکرد هنر است؛ تمام تغییرات تلگرام در دو سال اخیر بر اساس مقتضیات جامعه ایران است و مدیر تلگرام در آخرین جلسه ای که مدیران کشور با این شبکه داشتند بیان کرد که من اصلا همه چیز را می فهمم غیر ازاینکه آسیب دینی به چه معنی است؟ این مقام مسئول بیان کرد که امروز اثبات شده است که آمریکایی ها پشت پرده تلگرام هستند.

بیش از 40 میلیون نفر در کشور ما کاربر شبکه تلگرام هستند

این کارشناس و نویسنده و پژوهشگر رسانه دینی بیان کرد: دشمنان روی خلاهای جامعه ما کار کرده اند که امروز بیش از 40 میلیون نفر در کشور ما کاربر شبکه تلگرام هستند.

وی افزود: رهبر انقلاب رسانه را قرارگاه جنگ نرم عنوان کردند؛ این بحث باید به شکل گسترده ای تبیین شود؛ جنگ سخت در میدان های شناخته شده است، ولی جنگ نرم در مراکز و شهرهای مهم مذهبی ما شکل می گیرد؛ متاسفانه امروز آسیب ها از طریق خانواده ها به مشاوره ها منعکس نمی شود.

پویا افزود: تجربه بیش از 20 سال فعالیت در صداوسیما با علاقه به حوزه و دین ثابت کرده است که اگر حوزویان بخواهند در عرصه رسانه در حوزه تئوری و عمل به فعال باشند، باید چند عنصر را رعایت کنند؛ اولین لازمه این کار آن برخورداری از علم عمیق از معارف است.

وی گفت: اگر طلاب درس طلبگی را به خوبی نگدرانده باشند، نباید به عنوان طلبه وارد عرصه رسانه شود زیرا اگر طلبه کم سواد وارد رسانه شود هم به خود، هم به کار و هم به حوزه ضربه می زند.

پویا تصریح کرد: نکته دوم، عامل بودن به دستورات دینی و تهذیب و اخلاق دومین لازمه این کار است؛ هرجا که طلاب مهذب وارد رسانه شدند موفق بوده است ولی اگر نبود قطعا ضربه خواهد خورد.

وی افزود: نکته سوم، آشنایی با مسایل جامعه است؛ هیچ فاضلی بدون آشنایی با مسایل جامعه نمی تواند کار درستی انجام بدهد؛ شبکه های اجتماعی موفق قطعا جامعه ما را به خوبی می شناسند و بعد به موفقیت می رسند ما نیز باید همین شناخت را داشته باشند.

رئیس دانشکده دین و رسانه گفت: لازمه چهارم نیز آن است که طلاب علاقه مند باید به دانش عمومی و تخصصی رسانه ممهز باشند؛ سخن گفتن روی منبر و در یک شبکه میلیونی و هزاران نفری کاملا متفاوت است و محتوای عرضه شده باید بسیار دقیق و با در نظر گرفتن شرایط است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha