پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
به وقت شام

حوزه/ در «به وقت شام» نگرشی جدید به داعش را شاهد هستیم، چون تا به امروز درباره مزدوران این گروهک به صورت کارشناسانه کاری دقیق صورت نگرفته بود، اما در «به وقت شام» این اتفاق رخ داد و برای شخصیت اصلی فیلم از مثبت گرفته تا منفی ما شخصیت پردازی را شاهد هستیم.

محمد دهقانی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه»، درباره فیلم سینمایی «به وقت شام» چنین اظهار نظر کرد: این فیلم سینمایی را باید از دو منظر ارزیابی کرد. ابتدا در بعد معنایی که به داشته‌های مفهومی کار می پردازد و در ادامه باید به توانایی فنی این فیلم خوش ساخت نیز اشاره داشت. با این مقدمه بحث خود را با پیام مندرج در فیلم آغاز می‌کنیم.

وی افزود: چندین سال بود که گروهک وحشی و انحرافی داعش با اعمال جنایتکاران خود دنیا را به وحشت انداخته بود. در این میان کشورهای قدرتمند که ادعای حفظ حقوق بشر را دارند، نسبت به رفتارهای خصمانه داعش عکس‌العمل جدی نشان نمی‌دادند. این وضعیت به گونه‌ای بود که داعشیان به خود اجازه داده تا دولتی پوشالی تحت عنوان حکومت اسلامی عراق و شام تاسیس کنند. نکته مهم در این عرصه عنوان اسلامی بود که برای خود برگزیده بودند.

تهیه‌کننده سریال شهید بابایی ادامه داد: بهره بردن داعش از عنوان اسلام باعث شده بود. این تصور در ذهن برخی از مردم جهان پیش آید که آنها نمایندگان اسلام هستند، درصورتیکه رفتار مزدوران داعش هیچ نشانی از اسلام و مسلمانی در خود نداشت. در چنین شرایطی ایران اسلامی با ورود خود در عراق و شام باعث شد داعشیان متوقف شوند و در ادامه نیز سرزمین‌هایی که اشغال کرده بودند از دستشان باز پس گرفته شد. این افتخاری بزرگ برای کشورمان است که دنیا نسبت به آن با دیده احترام می‌کند. برای همین ضروریست تا این جانفشانی در اثر سینمایی ثبت شود.

دهقانی با بیان این‌که «به وقت شام» نگاهی جدید به داعش دارد، اظهار کرد: در ساخته جدید ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان «به وقت شام» نگرشی جدید به داعش را شاهد هستیم، چون تا به امروز درباره مزدوران این گروهک به صورت کارشناسانه کاری دقیق صورت نگرفته بود، اما در «به وقت شام» این اتفاق رخ داد و برای شخصیت اصلی فیلم از مثبت گرفته تا منفی ما شخصیت پردازی را شاهد هستیم. برای مثال ما چند لایه شخصیت‌پردازی منفی را در فیلم می‌بینیم. ابتدا افرادی متعصب و کج فهم که برداشت درستی از اسلام ندارند. در ادامه افرادی که یا برای پول وارد داعش شده‌اند یا این‌که به دلیل سرخوردگی در زندگی گذشتشان داعش را فرصتی برای فرار یافته‌اند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: درباره شخصیت‌های مثبت نیز چنین دقت نظری را شاهد هستیم. در این فیلم کارکترهای مثبت، افرادی کلیشه نیستند که تنها رفتار خوب از خود بروز می‌دهند، بلکه آنها نیز خشمگین شده و در برخی مواقع به هدف خود شک هم می‌کنند، اما در نهایت انتخابی که صورت می‌گیرد آنها را به رستگاری می‌رساند. درباره «به وقت شام» نکته‌ای دیگر را هم می‌توان مطرح کرد. آنهم این‌که ابراهیم حاتمی‌کیا نشان داده کسانی که در داعش هستند عموماً افرادی خارج از مردم سوریه هستند. این مسئله یک نکته را به مخاطب منتقلا می‌کند، آنهم این‌که تماشاگر در می‌یابد جنگی که در سوریه در گرفته برای آزادی نیست.

این سینماگر درباره داشته‌های فنی فیلم نیز چنین گفت: «به وقت شام» را باید کاری فراتر از استانداردهای سینمای ایران در حوزه امور فنی محسوب کرد، البته پر واضح است که کار ایراداتی هم دارد، اما اگر بخواهیم مقیاس را توانایی سینمای ایران در نظر گیریم متوجه خواهیم شد که فیلم بسیار بیشتر از آنچه که انتظارش را داریم، است. ابتدا در بحث جلوه‌های ویژه و فیلمبرداری فیلم بی‌نظیر عمل کرده است به ویژه که تمام داشته‌هایی این حوزه با اتکا به نیروهای داخلی به دست آمده است.

وی درباره بازیگران این کار هم اظهار کرد: اما در حوزه بازیگری ما اتفاق خوبی را در فیلم شاهد هستیم. بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر، نقش آفرینی بسیار خوبی در فیلم داشته‌اند. در ضمن بازیگران عرب فیلم هم به خوبی از عهده نقششان بر آمده‌اند، به ویژه پیر داغر بازیگر مطرح عرب بسیار خوب نقش‌آفرینی کرده است، البته در این زمینه باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد، آنهم اینکه حاتمی کیا به خوبی از عهده هدایت بازیگران فیلم برآمده است به ویژه که فیلم‌هایی که با این حجم بازیگر و سیاه لشکر جلوی دوربین می‌روند هدایشان بسیار سخت و دشوار است.

دهقانی درباره کارگردانی حاتمی‌کیا نیز تصریح کرد: «به وقت شام» یک نمره بسیار خوب برای حاتمی‌کیا است. این فیلم توانست بار دیگر توانایی این کارگردان را نشان دهد، البته دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی از جشنواره فجر نیز این ادعا را ثابت می‌کند. بحث دیگری که مربوط به امور فنی فیلم می‌شود فیلمنامه بسیار خوب کار است که در خود گره‌های متعددی دارد به نحویکه تماشاگر نمی‌تواند پایان کار را حدس بزند برای همین هم تا انتها مخاطب با کار همراه می‌شود.

وی در انتها تاکید کرد: این فیلم در گیشه با استقبالی خوبی رو به رو شده، این مسئله نشان می‌دهد اگر موضوعات ارزشی به شکلی صحیح بیان و عرضه شود مردم از آن استقبال خواهند کرد، برای همین امیدوارم فیلم‌هایی نظیر «به وقت شام» الگوی فیلمسازان متعهد ما شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha