پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرارداد تسلیحاتی کشورهای عربی با آمریکا

محمد مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اشاره ترامپ مبنی بر دوری سه کشور عربستان،امارت و قطر ازحمایت تروریست ها یک تعریف و تمجید با هدف انعقاد قرار دادهای بیشتر و بهتر با آمریکا است. ترامپ معتقد است باید تا آنجا که می تواند با کشورهای عربی قرارداد ببندد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در دیدار اخیر امیر قطر و ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد امارات، عربستان و قطر از تروریسم حمایت مالی می‌کردند، اما دیگر این کار را نمی‌کنند ، این در حالی است که این سه کشور پیشتاز حمایت از تروریسم در منطقه بوده و امروز نیز به طور پیدا و پنهان این کار را انجام می دهند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با محمد مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت و گو پرداخته است.

محمد رضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: ترامپ رییس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با امیر قطر به سابقه سه کشور عربستان و امارت و قطر در حمایت از تروریست ها و خرید تجهیزات از آمریکا اشاره کرد ، همانطور که می دانیم عربستان به عنوان مهمترین منبع فکری برای تروریست ها محسوب می شود، شخصیتی مثل اسامه بن لادن  رهبر سابق القاعده تبعه عربستان بود و فقط با تکیه بر آموزه های وهابیت بود که اقدامات خود را توجیه کرد در واقع پیوند وهابیت و تروریست آنقدر ملموس است که متفکران غربی که از هواداران عربستان بودند به این حقیقت اعتراف کردند. به عنوان مثال سوزان اشرودر رییس مرکز تحقیقا اسلامی فرانکفورت آلمان اعلام کرد عربستان در 50 سال کذشته 76 میلیارد یورو صرف جنبش وهابیت کرده که منبع اصلی افراط گرایی در منطقه هست همچنین فرید زکریا تحلیگر  ارشد آمریکایی در شبکه سی ان ان اعلام کرده وهابیت ریشه تروریسم است و داعش عقایدش را  از وهابیت عربستان می گیرد .

* عربستان جزو کشورهای اصلی تامین کننده تروریست ها است

وی ادامه داد:منابع زیادی وجود دارد همچون بنیاد خانه آزادی آمریکا که به پشتیبانی مالی و لجستیک عربستان از تروریستها اعتراف کرده است. در کل وقتی به سابقه عربستان در منطقه نگاه می کنیم می بینیم جزو کشورهای اصلی تامین کننده تروریست ها است. در بحران سوریه، عربستان یکی از مهمترین حامیان تروریست ها بود و در کشورهای آسیای شرقی و قفقاز و در مناطق مختلف مدارس دینی تاسیس کردند و هزینه های زیادی برای  نشر وهابیت صرف کردند. وهابیت از منابع اصلی ترویج تروریسم در منطقه هست در همین رابطه عربستان سابقه سیاهی در خصوص ارتباط با تروریست ها دارد و پدر خوانده تروریست ها محسوب می شود .

مرادی خاطر نشان کرد: امارات هرچند کمتر در این زمینه از عربستان حمایت کرده اما به طور مستقیم و غیر مستقیم بویژه از لحاظ مالی کمک ها و حمایت های زیادی  را از تروریست ها انجام داده  است.

کارشناس غرب آسیا تصریح کرد: اما قطر به طور کامل بویژه در سوریه پشت تروریست ها ایستاد و در بحران سوریه نشان داد کشور حامی تروریست ها است. قطر اولین کشوری بود که سفیر خود را از سوریه در حمایت از تروریست ها فراخواند و سفارت خودش را به اپوزسیون و مخالفان مسلح تحویل داد و اولین کشوری بود که تحریم های سوریه را مطرح کرد. سندی که در این خصوص وجود دارد، گزارش نشریه و مجله فایننشیال تایمز آمریکا است که قطر را مهمترین حامی شورشیان مسلح معرفی کرده بود و اعلام کرده بود قطر 3 میلیارد دلار در دو سال اول بحران سوریه در حمایت از شورشیان سوریه هزینه کرده است. در سال 2012 عنوان شد بسیاری از شورشیان حلب ماهی 150 دلار از قطر دریافت کردند و موسسه تحقیقات استکهلم اعلام کرده است که قطر بزرگترین تامین کننده سلاح در سوریه بوده است. در واقع قطر کشور کوچکی بوده که حامی اصلی تروریست ها محسوب می شد.

 

وی با بیان اینکه حالا سوال اینجا است که این سه کشور با این سابقه چگونه به سمت پر رنگ کردن مرز خود با تروریست ها می روند، افزود: در خصوص قطر که مشخص و واضح است زمانی قطر از تروریست ها اعلام برائت کرد و حمایتش را از تروریست های سوریه قطع کرد که خرداد سال 96 با عربستان دچار بحران شد و فشارهای عربستان بر قطر باعث شد خط خودش را با جبهه عربی-غربی و عبری ضد سوریه جدا کند و به نوعی از این ماجرا فاصله گرفت همانطور که ترکیه هم جدا شد آن هم  بعد از شکست توطئه کودتا در ترکیه و این دو کشور ترجیح دادند از این ماجرا خارج شوند.

مرادی تصریح کرد: در عربستان و امارات دو شخصیت به عنوان رهبر حاکمند که دو خصوصیت جوان بودن و تلاش کردن برای مدرن کردن کشورشان را دنبال می کنند. بن سلمان در عربستان و محمد بن زاید در امارات. بن زاید از سال ها قبل در تلاش است که امارات را مدرن نشان دهد اگر چه این پیشرفت نتیجه پیشرفت های داخلی نیست اما یکی از مراکز سرمایه گذاری در خاورمیانه محسوب می شود و تا حدودی موفق شده آن چهره حامی بودن تروریست ها و حمایت از افراطی گری را تغییر دهد .و اگر حمایتی از تروریست ها  صورت می گیرد پنهانی باشد.

وی افزود: اما عربستان در شرایط کنونی هم از تروریست ها حمایت می کند و بن سلمان به دنبال آن است که از طریق اجرای اصلاحات در کشورش عربستان مدرن را  پایه گذاری کند و در خصوص نیات وی گفته شده که این اصلاحات در مسیر هموار کردن پادشاهی است و برخی گفته اند به دنبال رهایی خاندان آل سعودی از سقوط حتمی است.

عربستان با قرار داد110 میلیارد دلاری تسلیحاتی به نا امنی در منطقه دامن می زند

کارشناس غرب آسیا با اشاره به رفتار دو پهلوی عربستان در قبال تروریسم گفت: بن سلمان به دنبال تصویری از عربستان است که در جهان منتشر کند عربستان فعلی از وهابیت و تروریست به دور است. حتی در مصاحبه با آتلانتیک در سفر وی به  آمریکا اعلام شد وهابیت به آن معنای معروف در عربستان وجود ندارد و به دنبال آن است که نهاد دینی و سیاسی را جدا کند و نشان دهد عربستان امروز با گذشته متفاوت است و کمتر در افراط گرایی و آشوب در منطقه دخالت می کند و می خواهد به سمت ثبات برود؛ اما این یک تناقض بزرگ است چرا که از یک طرف به دنبال اصلاحات و مقابله با تروریست بوده و از طرف دیگر با خرید سلاح های بسیار زیاد از آمریکا معروف به قرار داد 110 میلیارد دلاری سال گذشته از آمریکا درسفر ترامپ به عربستان به نا امنی در منطقه دامن می زند. و همچنان از گروه های تروریستی سوریه حمایت می کند و به کشور فقیری چون یمن حمله می کند و در سه سال گذشته با گروه های القاعده و داعش جنوب یمن همکاری دارد.

آمریکا به دنبال قرار دادهای تسلیحاتی گسترده با کشورهای عربی است

وی تاکید کرد: اشاره ترامپ مبنی بر دوری این سه کشور از حمایت تروریست ها یک تعریف و تمجید از این کشورها با هدف انعقاد قرار دادهای بیشتر و بهتر با آمریکا است. چراکه ترامپ در خصوص کشورهای عربی معتقد است تاآنجا که می تواند با این کشورها باید  قرار داد ببندد. در همین راستا در دیدار امیر قطر با ترامپ و یا زمانی که بن سلمان با ترامپ دیدار می کند، رییس جمهور آمریکا آن ها را دست می اندازد و می گوید شما کشورهای ثروتمندی هستید  و باید بیشتر قرار داد ببندید. در واقع ترامپ با این تعریف های ظاهری به دنبال آن است که منابع مالی این کشورها را به آمریکا هدایت کند.

تشکیل ائتلاف ضد تروریسم صوری و اعلانی است

وی در پایان گفت: در کل می توانیم بگوییم این سه کشور حامی تروریست ها در منطقه  بودند و از لحاظ اعلانی در شرایط کنونی به دنبال این هستند که خودشان را از تروریست ها دور نگه دارند و حتی مخالف آن جلوه دهند و ائتلاف ضد تروریست با 34 کشور تشکیل می دهند و به دنبال بازسازی وجهه ای هستند که در اثر حمایت از تروریست ها تخریب شده بود و در عین حال این کشورها به طور آشکار و پنهان از تروریست ها حمایت می کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha