پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ رهبر انقلاب تأکید دارند برای پیشرفت علمی نیاز به فضای آزاد علمی و آزاد اندیشی است. اما از این لحاظ در ضعف قرار داریم که خود همین مسئله دلایلی دارد که ازجلمه آن سوء استفاده از فضای آزاداندیشی و روشن کردن شعله اختلافات است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی امروز در دومین روز از ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد گفت: بحث آزاد اندیشی از تأکیدات سالهای دور رهبر انقلاب است. دراین رابطه اهل بیت(ع) و خدای متعال سفارش کردند و فرمودند« اسلام دین آزاد اندیش است و همواره دعوت به آزاد اندیشی کردند».

مسئول کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه با بیان اینکه وضعیت فعلی در بحث آزاد اندیشی براساس تأکید رهبرانقلاب بر برگزاری بحث آزاد اندیشی مناسب نیست و مورد رضایت نمی باشد،گفت: رهبر انقلاب تأکید دارند برای پیشرفت علمی نیاز به فضای آزاد علمی و آزاد اندیشی است. اما از این لحاظ در ضعف قرار داریم که خود همین مسئله دلایلی دارد که ازجلمه آن سوء استفاده از فضای آزاداندیشی و روشن کردن شعله اختلافات است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، نو آوری وجود دارد، اما مهم این است وارد این فضای آزاد اندیشی شویم و افکار مختلف طرح شود.

وی با بیان اینکه آزاد اندیشی قیودی چون اخلاق دارد، اظهار داشت: وقتی اخلاق رعایت شود مشکلی در بحث ارائه فکر واندیشه پیش نخواهد آمد.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی با بیان اینکه اجرا کرسی های آزاد اندیشی، رسالت مهم معاونان پژوهشی است و این خود شرایطی دارد، عنوان کرد: شناخت اهمیت کرسی های آزاد اندیشی، اجرای منویات رهبری، برگزاری فضای سازی آزاد اندیشی با ایجاد انگیزه  و حفظ و پاسداشت فضای اندیشی در حوزه فکر و اندیشی از جمله این شرایط است.

مسئول دبیرخانه کرسی های آزاد اندیشی عنوان کرد: مراقبت بدین معنا است که اجازه ارائه تفکرات مختلف دهیم، ولی بتوانیم پاسخ قانع کننده ای هم بدهیم تا آن تفکر اگر خطا است در همان جلسه از بین برود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: پاسخ قانع کننده باعث منکوب شدن هوچی گرایی و ایجاد فضای سالم تری برای ارائه کرسی ها آزاد اندیشی می شود.

وی افزود: در برگزاری کرسی ها، مراقبت، ناقد قوی و نظارت امری ضروری برای سالم نگه داشتن فضای آزاد اندیشی است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: در بعضی استانها، ابلاغیه برگزاری  کرسی ارسال شد که از جمله آن راه اندازی کمیته های برگزاری برای هدایت کرسی های آزاد اندیشی است و  به دلیل اهمیت موضوع، افراد حاضر در کمیته باید شناخته شده و دارای تجربه باشند.

وی گفت: مسئله بعدی این است معاونان پژوهشی که مسئول برگزار هستند، مواظب باشند شرایط اعلام شده را به درستی اجرا کنند شرایطی اعلام شده طوری نیست که افراد در تنگناها قرار گیرند چون هدف برگزاری کرسی های آزاد اندیش با فضای آزاد است.

مسئول دبیرخانه کرسیهای آزاد اندیشی  حوزه های علمیه عنوان کرد: مسئله دیگر که جزء رسالت های معاونان پژوهشی است، ایجاد انگیزه دربین طلاب و دوری از خمودی و تنگ نظری است.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha