پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/برای تحول در حوزه لازم است به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کرد و برای تحقق این نظام آموزش باید شاخص ها، ویژگی ها و سیاست ها در گام اول طراحی شود و در گام دوم در بلند مدت شاهد برکات آن باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میر معزی امروز در دومین روز از ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که درساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، برهمکاری بیشتر معاونان پژوهشی بر اجرای طرح های پژوهشی تأکید کرد و اظهارداشت: همکاریها باعث می شود روند روبه رشد پژوهشی در مدارس علمیه تقویت و افزایش یابد.  
معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه جشنواره علامه حلی در حقیقت میدانی برای نوع قلمان است، افزود:متأسفانه بعضی توقع خاصی از جشنواره علامه دارند و دوست دارند مقالات درمجلات علمی پژوهشی منتشر شود و به امور نخبگان علمی معرفی شوند.
وی عنوان کرد: این توقع زیاد است، اگر چه جشنواره علامه حلی آثاری دارد، ولی در سطح نخبگان نمی توان آن را محسوب کرد.
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با بابیان اینکه ارائه نقطه نظرات در مورد جشنواره علامه حلی می تواند موانع را برای بهتر برگزار شدن جشنواره کمک کند، اظهارداشت: در بحث برگزاری جشنواره دراستانها مشکلاتی مانندعدم زیر ساخت ها وجود دارد، اینها اموری است که باید با تلاش رفع گردد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه بابیان اینکه جشنواره علامه حلی برای این است که نوع قلمان وارد میدان شوند و بنویسند، افزود: باید بدانیم سطح جشنواره علامه حلی در سطح جشنواره فارابی و خوارزمی نیست. بنابراین توقع مان را بالا نبریم. درکشور تنها دو جشنواره فارابی و خوارزمی از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار هستند و باقی جشنواره مانند علامه حلی در این رتبه قرار ندارند.
وی عنوان کرد: در عین حال که جشنواره حلی مهم است و باید در بحث کمی وکیفی دقت کرد، ولی نباید انتظار داشت مقاله ای برتر در مجلات علمی منتشر شود. سطح جشنواره حلی درسطح سایر جشنواره ها نیست و بیش از این هم نباید انتظار داشت.
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی اظهارداشت:اگر کسی این حرف را معتقد است که می تواند مقاله فاخر یا کتاب فاخر بنویسد پس چرا در مجلات علمی معتبر منتشر نمی شود، پاسخ واضح است، اگر این فرد مقاله فاخر دارد می تواند به مجلات علمی پژوهشی معتبر و کتاب سال  بفرستد تا در آنجا منتشر شود، دیگر نیازی به ارسال به جشنواره حلی ندارد.
معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه برای واگذاری برگزاری جشنواره علامه حلی به استانها نیازمند به فراهم بودن زیرساخت ها و امکانات است،گفت: اگر در استانی زیر ساخت ها و امکانات باشد، می تواند فعالیت هایی مانند برگزاری جشنواره را انجام دهد ولی باید مسئله بیشتر مورد بحث قرار گیرد تا به نتیجه بهتری برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی بابیان اینکه برای تحول در حوزه لازم است به سمت آموزش پژوهش محور حرکت کرد، اظهارداشت: برای اجرای این نظام آموزش باید شاخص ها، ویژگیها و سیاست ها در گام اول طراحی شود و در گام دوم در بلند مدت شاهد برکات آن باشیم.
معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: اما در کوتاه مدت سیاست این است که جای پژوهش را در نظام آموزشی فعلی باز و تعیین کنیم تا آهسته آهسته بتوانیم به اهداف تعیین شده برسیم.
وی بابیان اینکه در وضعیت خوبی از لحاظ مالی قرار نداریم و باید زودتر به فکر منابع پایدار برای اداره حوزه می بودیم، گفت: بهر حال در این وضعیت موجود باید برای آینده بهتر حوزه فعالیت کرد تا حوزه در مسائل علمی به رشد برسد.
وی بابیان اینکه هر معاونتی از اداره مطالعات و ارزیابی تشکیل شده که در حقیقت اتاق فکر هر معاونت است و معاونت پژوهش نیز از این قایده مستثنی نیست، اظهارداشت: اتاق فکر با انجام پروژه های، با مطالعات دقیق در موضوعات مختلف باعث پیشرفت امر پژوهش خواهد شد. در واقع اداره مطالعات می تواند نقش جامع هر موضوعی را در سیاستگذاری آتی تعیین کند.
40/۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha