جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فعال حقوقی یمنی در گفت و گو با حوزه

ماهر الشامی فعال حقوقی یمنی گفت: معتقدیم شورای امنیت و سازمان ملل تابع و تسلیم هیمنه آمریکا و متاثر از پول سعودی های نجس و آلوده هستند و سعودی ها بر مصوبات و تصمیمات سازمان های بین المللی حتی در زمینه انسانی تاثیر می گذارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سید ماهر الشامی وکیل و فعال سیاسی و حقوقی یمنی ،عضو جبهه اطلاع رسانی و  رسانه ای ضد جنگ سعودی و آمریکایی است.سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه در خصوص آخرین تحولات یمن و اتهامات اخیر آمریکا و سعودی ها در خصوص دخالت ایران در جنگ یمن با وی به گفت و گو پرداخته است.

در حال حاضر از جنگ تحمیلی آمریکایی- صهیونیستی و سعودی علیه یمن بیش از سه سال می گذرد آیا آماری از شهدا و مجروحان این جنگ وجود دارد؟

دشمن سعودی و آمریکایی در یمن نفرت انگیز ترین جنایات جنگی بلکه بالاتر از آن جنایات ضد انسانی و تخریب گرایانه که تمام وسایل معاش و زندگی را هدف قرار می دهند و کودکان و زنان و شهروندان را به قتل می رسانند،مرتکب می شوند .در این جنایت ها که تاریخ بشریت مثل آن را شاهد نبوده به طوری است که تعداد شهدا و زخمی ها از هم وطنان و شهروندان یمنی بیش از 50 هزار کشته و مجروح بر اساس آمار موثق و نظارت سازمان های حقوق بشری گزارش شده است.

 

نظر شما درباره نامه سعودی به سازمان ملل در خصوص ایران و انصار الله چیست؟

 اولا از آنجا که معلوم و مشخص است جنگ علیه یمن تصمیم بین المللی بوده و اگر سازمان ملل و شورای امنیت سکوت اختیار نمی کردند جنگ سعودی بر یمن تا امروز ادامه پیدا نمی کرد و معتقدیم شورای امنیت و سازمان ملل تابع و تسلیم هیمنه آمریکا و متاثر از پول سعودی های نجس و آلوده هستند و سعودی ها بر مصوبات و تصمیمات سازمان های بین المللی حتی در زمینه انسانی تاثیر می گذارند.

و نامه محمد بن سلمان مجرم به شورای امنیت در خصوص انصار الله و جمهوری اسلامی ایران سخنانی عاری از صحت و درستی و تکذیب واقعیت امروز بود و تعبیری از شکست بن سلمان برای آن که به پرونده سازی و وارد کردن ایران به موضوع یمن برای خدمت به آمریکا و صهیونیست متوسل شود.

نامه اخیر محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن به بن سلمان حاوی چه مطالب و رویکردهایی بود؟

نامه محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلاب یمن تهدیدات صریحی را در برداشت که دلالت بر ازدیاد دشمنی ضد سعودی بود.

و در این نامه رییس کمیته عالی انقلاب یمن ، ولی عهد سعودی مجرم محمد بن سلمان را نصیحت کرد به اعلان توقف جنگ ضد یمن از واشنگتن و تهدید به اتفاق بزرگی ضد عربستان در عرض چند روز کرده بود ، تهدیدی که امروز تحقق پیدا کرد و تعدادی از استان های عربستان و پایتخت این کشور ریاض با موشک های یمنی به شکل گسترده و بی سابقه هدف قرار گرفتند.

 در حال حاضر شرایط بهداشتی،غذایی و انسانی در محاصره یمن چگونه است؟

علارغم آنچه ارتش و کمیته های ملی از پیروزی ها و مقاومت اسطوره ای ملت یمن در مواجهه با دشمن محقق کردند؛ اما شرایط انسانی در یمن به دلیل محاصره و به کار گیری سلاح گرسنگی و قحطی و ممنوعیت بین المللی از جانب دولت های متخاصم جنگ سخت است . در یمن کمبود زیادی در زمینه دارویی و لوازم و وسایل بهداشتی و غذایی وجود دارد. هیچ تحرک و اقدام بین المللی در آنجا وجود ندارد و سازمان های بین المللی به وظایفشان عمل نمی کنند بلکه بزرگتر ازآن دست پرورده دولت های استکباری برای خدمت به اهداف و خواست آنها هستند.

 

 

 جامعه بین الملل ساکت هست و به ملت یمن نیز دستور می دهند تسلیم هیمنه آمریکا شوند و به وظیفه قانونی و اخلاقیشان عمل نمی کنند و از جنایات و جنگ در یمن و جنگ ظالمانه و تجاوز به قانون انسانی و بین المللی چیزی نمی گویند و سکوت اختیار کردند که این عاری در پیشانی جامعه بین الملل هست و چهره حقیقی سازمان ملل و شورای امنیت را آشکار کرده است.

بعد از شکست دولت های متخاصم در تحقق هر گونه پیروزی در مسیر نظامی بلکه ارتش و کمیته های ملی در یمن پیروزی ها و موفقیت هایی را محقق کردند و گوشمالی و درس عبرتی به دشمن در همه جبهه ها دادند و تکبر حاصل از صنعت سلاح های آمریکایی را زیر پاهای رزمندگان یمنی نابود کردند . برای همین دشمن سلاح محاصره را به کار گرفته است و محاصره از راه خشکی و دریایی و هوایی نفس گیر بر یمن به کار گرفتند. علارغم این محاصره و به پاکردن این جنایت بر ملت یمن اما این اقدامات بر اراده ملت یمن و ثبات و مقاومت آن ها در مدیریت جنگ در مواجهه با جنگ سعودی- آمریکایی علیه یمن تاثیری نداشته است.

نقش جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از ملت مظلوم یمن با توجه به اتهامات دشمنان جبهه مقاومت به ایران در زمینه کمک های موشکی چطور ارزیابی می کنید؟

از دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ سعودی و آمریکایی علیه یمن تشکر می کنیم . ایران حمایت آشکاری از یمن در جهت رسانه ای و در راستای آشکار کردن جرائم و جنایات سعودی و رسوا کردن آنها می کند و در هر زمینه ای تلاش می کند تا اینکه جنگ علیه یمن متوقف شود و محاصره برداشته شود اما به دلیل محاصره نفس گیر بر یمن نتوانسته برای ورود کمک ها اقدام کند.

حتی زمینه حمایت تسلیحاتی وجود ندارد و این امر بر اساس اظهارات طرف های رسمی در یمن و ایران عنوان شده است.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha