پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جلسه درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ وقتی سه دولت جنایت پیشه قصد حمله به سوریه را دارند، از هیچ مقامی اجازه نمی گیرند؛ این کار آنان چه فرقی با قانون جنگل دارد؟ بهانه ای هم به نام سلاح شیمیایی درست کرده و همین بهانه را در عراق هم داشتند و کشتند و در آخر هم گفتند چیزی نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشتند: یکی از مسائل مهم در برنامه های اجتماعی، شناختن جامعه و دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم؛ اگر دنیا را نشناسیم، فریب می خوریم و بر این اساس باید بدانیم در دنیای امروز چه خبر است.

ایشان ابراز داشتند: دنیای امروز لعابی از انسان دوستی و حقوق بشر در ظاهر خود دارد؛ اما هزاران نفر را با بمب های خوشه ای می کشند و ابدا خم به ابرو نمی آورند و این باطن کار آنهاست.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: وقتی سه دولت جنایت پیشه قصد حمله به سوریه را دارند، از هیچ مقامی اجازه نمی گیرند؛ این کار آنان چه فرقی با قانون جنگل دارد؟ بهانه ای هم به نام سلاح شیمیایی درست کرده و همین بهانه را در عراق هم داشتند و کشتند و در آخر هم گفتند چیزی نبوده است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: عربستان سعودی در اختیار هر سه کشور، دلار نفتی گذاشته و همه دنیا این مسئله را فهمیده اند؛ سوال اینجاست فرانسه به عنوان مهد پیدایش تمدن جدید، چرا چنین جنایتی می کند؟ که باید گفت دلار سعودی سبب آن است؛ باید اسم آنان را اشرار گذاشت؛ چرا که تابع هیچ قانونی نیستند.

ایشان همچنین در ابتدای درس خارج با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت در این روایت فرمودند: «تفتح أبواب السّماء نصف اللّیل فینادی مناد: هل من داع فیستجاب له؟ هل من سائل فیعطى؟ هل من مكروب فیفرّج عنه؟ فلا یبقى مسلم یدعو بدعوة إلّا استجاب اللَّه تعالى له إلّا زانیة تسعى بفرجها أو عشار/ نیمه شب درهاى آسمان را بگشایند و یكى ندا كند آیا كسى هست دعا كند تا مستجاب شود، آیا كسى هست كه چیزى بخواهد تا باو داده شود، آیا غمزده اى هست كه غمش تخفیف یابد در این هنگام هر مسلمانى چیزى بخواهد خداوند خواهش او را مى پذیرد مگر زن زناكارى كه با ناموس خود كسب كند یا عشارى كه مال مردم بستم می گیرد».

این مرجع تقلید ابراز داشتند: یکی از اسباب سعادت، بیداری و دعای سحر و نمازشب است و برخی از بزرگان مسیر سیر و سلوک می گویند کسی به مقامی نمی رسد، مگر به واسطه عبادت سحرگاهان.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به امتیازات عبادت سحرگاهی، خاطرنشان ساختند: دوری از هرنوع ریاکاری، خلوت با خدا، توبه شبانگاهی و ... از جمله امتیازات نمازشب است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: اگر هر شب هم نشد، یک شب در هفته این کار را انجام دهیم که تأثیر بسزایی دارد و می توانیم مشکلات بسیاری را با دعاهای نیمه شب حل کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: امروز عوامل خطرناک فساد اخلاقی زیاد است و می توانیم با این عمل صالح، خود و دیگران را حفظ نماییم.

معظم له یادآور شدند: برخی می گویند از خواب بیدار نمی شویم، چه کنیم؟ که باید گفت: غذای شب را سبک تر خورده، مایعات را کمتر نوشیده و از وسائل بیدارکننده استفاده نمایید.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: تعدد در مستحبات، مطلوب است؛ اما برخی خیال می کنند نمازشب حتما باید به صورت کامل خوانده شده و نام 40 مؤمن را برده و مابقی مستحبات را حتما رعایت کنند؛ اینطور نیست، می توان با یک نماز ساده هم نمازشب داشت؛ اگر کسی نمی تواند 11 رکعت را به جای بیاورد، سه رکعت آخر هم مستقلا مطلوب است و همان را بخواند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha