جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام همتیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتیان در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه کرمان به نقش و جایگاه استاد در تربیت طلبه پرداخت و گفت: استاد حوزه معلم، مربی و‌ پدر است و نمی‌تواند به این اکتفا کند که تنها به تدریس بپردازد و به اخلاق طلبه کاری نداشته باشد. او باید در کنار تعلیم، مربی و ‌پدر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین همتیان، عصر امروز در دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه استان کرمان، به جایگاه روحانیت اشاره کرد و گفت: ما روحانیون بایستی جایگاه خودمان را بدانیم و از امام عصر (عج) ممنون باشیم که به ما اجازه دادند در دستگاه آن‌ حضرت و در خدمت و‌ نوکری ایشان حضور پیدا کنیم.

جانشین معاونت تهذیب حوزه های علمیه، نوکری ‌امام عصر (عج) را افتخار روحانیت دانست و بیان داشت: این نوکری، رسالت روحانیت و یک طلبه است. پوشیدن این لباس همین را فریاد می‌زند. برای اینکه این وظیفه و تکلیف بزرگ به خوبی انجام شود باید به نکاتی توجه کنیم.

وی، اولین نکته را در توجه به فرصت‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها برشمرد و تصریح کرد:  امام راحل، شهدای بزرگ و انقلاب عظیم اسلامی برای ما فرصت هایی بس گرانقدر را به وجود آوردند. روحانیت قبل از انقلاب در حاشیه بود. پیش از انقلاب آرزوی ما بود که بتوانیم در مدرسه‌ای یا در مکان عمومی بتوانیم فعالیت دینی انجام دهیم، اما امروزه فضا برای فعالیت روحانیت باز است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان افزود: روحانیت باید این ارثی که از علما و شهدا به او رسیده است را حفظ کند و آن را کامل و‌ سالم به نسل بعد انتقال دهد. چرا یهود و مسیحیت به اینجا رسیدند و چنین نسبتهایی به پیامبران خود دادند؟ زیرا آن‌ها علمایی که جان و مال خود را فدای دین کرده باشند، نداشتند، اما اسلام با این‌همه معارف و احادیث امروزه سالم به دست ما رسیده است، زیرا علمایی داشتیم که در راه اسلام تا پای جان از خودگذشتگی کردند.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: مردم دینشان از علما و طلاب است و اگر روحانیون از خود گذشتگی نکرده بودند و در مناطق مختلف به تبلیغ میان مردم نپرداخته بودند، امروزه خبری از دین در  جامعه نبود‌. لذا اگر ‌ما میخواهیم دین زنده بماند و زحمات علمای پیشین از بین نرود، باید این فرصت‌ها را غنیمت بشماریم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در رابطه با فعالیت دشمنان اسلام علیه روحانیت، گفت: حالا که روحانیت به میدان آمده است بدانید که دشمن هم با همه وجود به دشمن آمده است. آن روزی که میرزای شیرازی آن فتوای بزرگ را صادر کرد حتی در کاخ پادشاهان قاجار هم قلیان‌ها را شکستند، بعد از این ماجرا برخی علما زمانی که به دیدار میرزای شیرازی رفتند گمان میکردند میرزای شیرازی را از این موضوع خوشحال است، اما متوجه ناراحتی میرزای بزرگ شدند و زمانی که علت این ناراحتی را جویا شدند، ایشان جمله‌ای زیبا فرمود «تا به حال دشمن قدرت مرجعیت را نفهمیده بود و لذا با ما کاری نداشت، ولی با این فتوا فهمید قدرت مرجعیت کجا است و لذا باید منتظر بلاهای سختی باشیم».

استاد اخلاق حوزه، نقش اساتید در تربیت علمای بزرگ را پررنگ دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ نورانی و پر افتخار حوزه‌ها چهره‌های تابناک روحانیت که در علم و زهد و بندگی سرآمد بودند که همگی مرهون اساتید فداکار خود بودند، و لذا وقتی زندگی نامه عالم بزرگی ‌را مطالعه می کنیم ابتدا به سراغ این می رویم که چه کسی استاد این عالم بوده است.

وی به سه ویژگی اساتید حوزه اشاره کرد و بیان داشت: استاد در حوزه سه ویژگی دارد که اگر یکی ‌از آن ها نباشد، کارش مشکل دارد. استاد حوزه معلم، مربی و‌ پدر است و نمی‌تواند به این اکتفا کند که تنها به تدریس بپردازد و به اخلاق طلبه کاری نداشته باشد. او باید در کنار تعلیم، مربی و ‌پدر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان ادامه داد: اولین کاری که اساتید باید انجم دهند، تقویت ایمان طلاب است. اگر یک‌طلبه اعتقادش به امام‌زمان (عج) کامل شد و باور کرد که امام عصر(عج) حامی اوست، آرام‌ می گیرد، انگیزه پیدا می‌کند و موفق خواهد شد، اما اگر این اعتقاد سست شود درجا می‌زند.

جانشین معاونت تهذیب حوزه های علمیه، یکی از آفات طلبگی را هدف قرار دادن مادیات برشمرد و گفت: اساتید باید مواظب باشند که طلب مال و دنیا هدف کارشان قرار نگیرد و‌ این موضوع باید در طلاب نیز نهادینه شود تا به دنبال مادیات روند.

استاد اخلاق حوزه، شرکت اساتید در دروس اخلاق را ضروری خواند و تصریح کرد: اساتید عزیز ملزم باشند که در جلسات درس اخلاق شرکت کنند، زیرا اولا در هر جایگاهی که باشیم نیاز به تذکر و تنبه داریم و ثانیاً اینکه اگر ‌اساتید در درس اخلاق شرکت نکنند، طلاب نیز شرکت نخواهند کرد، اما اگر طلبه ببیند استادش در درس اخلاق شرکت می‌کند، انگیزه پیدا می‌کند که در دروس اخلاق شرکت کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha