سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم تلاش طلاب قرآنی جهان اسلام برای احیای تمدن قرآنی تاکید کرد و گفت: این مسابقات باید افق های نو بگشاید و آینده درخشانتری ترسیم کند و پیشران حرکت مراکز علمی حوزوی درقلمروهای نو در حوزه علوم تفسیری باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی عصرگاه امروز در مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه طلاب جهان اسلام که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد گفت: بخش زیادی از معارف درباب قرآن وجود دارد که در میان مذاهب، مشترک است.

وی افزود: در روایات خاص پیروان اهل بیت(ع) شاهد حجم وسیع و غنی از توصیف در باب قرآن هستیم؛ کسی که مجموعه اخبار و احادیث وارده در سنن پیامبر(ص) و خاندان را ملاحظه کند می بیند که در حجم بسیار انبوه در روایات ما تاکید شده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: از ویژگی های تمدن اسلامی آن است که بر محور قرآن می چرخد و آن را اشرف الکلام نامیده اند؛ در روایات مشترک مذاهب قرآن با توصیفاتی چون احسن الحدیث و دوا و شفا و شافع المشفع، حبل الله، حبل المتین، مادبه الله و... بیان شده است.

مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: این کتاب بزرگ، آن زمانی دستگیر ما خواهد شد و آنگاه در میان جامعه و جان و جهان ما، فرهنگساز و تمدن آفرین خواهد شد که در محضر قرآن حضور پیدا کنیم.

وی گفت: تمام فیض و تجلی اعظم خدا در آیینه جهان نما و کتاب شریف قرآن، وقتی دستگیر ما خواهد شد و آنگاه دردهای ما و جوامع اسلامی و بشری را معالجه خواهد کرد که از سوی ما حرکت و اقدام و استقبالی وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی  حوزه های علمیه بیان کرد:قرآن آن زمان شفای ما خواهد بود که فعالیت و پویش و جستجوگری در ما وجود داشته باشد؛ استشفا مریضی است که به درد خویش واقف است و در محضر طبیب در جستجوی درمان است.

وی گفت: باید برای سختی ها و مشکلات خود از قرآن مدد جوییم؛ باید از قرآن کریم، نصح بخواهیم زیرا تا جستجوگری در وجود ما نباشد نمی توانیم از قرآن بهره تمام بگیریم.

امام جمعه قم تصریح کرد: درکنار استماع،  برای درمان روحی و فردی و اجتماعی نیازمند همین واژگان روایات از جمله استعانت، استشفا، استعاده و... به قرآن هستیم؛ واژه های باب استفعال به ما می گویند که باید از قرآن بهره بگیریم.

وی افزود: در باب قرآن نیز استنطاق قرآن مطرح است؛ یعنی با دید علمی پرسش های خود را از قرآن مطرح کنیم و قطعا پاسخ خواهیم گرفت؛  تا کنون از مراحلی از تفسیر قرآن عبور کرده ایم، ولی همچنان در اول راه قرار داریم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: مراکز علمی و دینی ما باید گام های جدی تری در زمینه تفسیر قرار گیرند؛ در آستان شکل گیری تفسیرهای موضوعی ناظر به علوم انسانی قرارداریم و این مساله یک عزم جدی را می طلبد.

مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: این مسابقات باید افق های نو بگشاید و آینده درخشانتری ترسیم کند و پیشران حرکت مراکز علمی حوزوی درقلمروهای نو در حوزه علوم تفسیری باشیم.

سوالات را به قرآن عرضه کنیم

وی گفت: همه این سوالات مرتبط به این حوزه ها را باید به قرآن عرضه و استنطاق کنیم و بزرگانی چون شهید صدر باید امروز نیز تلاش کنند که باب های جدید علوم قرآنی را باز کنند؛ باید با جستجوگری و عطش در پیشگاه قرآن حضور پیدا کنیم که این مساله کلید پیشرفت در فهم و شناخت و بهره گیری از قرآن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مدارس علمیه تمام مذاهب اسلامی باید با این منطق جامع در محضر قرآن حضور پیدا کنند که قطعا می تواند دردهای امروز جهان اسلام را حادث شوند؛ بازگشت به قرآن با متدولوژی و روش شناسی درست میسر است که گفتمان انقلاب اسلامی بر این راه و روش تاکید می ورزد و این مسابقات با همت همه فعالان باید در این مسیر حرکت کند.

وی گفت: امید است که با اهتمام نهادهای فعال در این مسابقات ویژه، شاهد یک ارتقا و ترقی سالانه باشیم؛ انتظار می رود که این مسابقات با سایر مسابقات، فصل ممیزه داشته باشد؛ این مسابقات، مسابقات عام قاریان نیست، بلکه اینجا مسابقات خاص تالیان و مفسران و اندیشه ورزان حوزوی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: توسعه مرزهای دانش و تفسیر علوم قرآن باید در این مسابقات شکل گیرد؛ باید اینجا یک محور عرضه ویژه پژوهش ها و اندیشه های قرآنی در فضای حوزه علمیه باشد.

وی افزود: این مسابقات با توجه به بعد جهانی، می تواند همه قرآن دوستان را در پیرامون قرآن جمع کند؛ از همه فرق و نحل و صاحبان فکر و سلایق می تواند در این مسابقات حضور یابند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: امید است که حوزه های نو در پژوهش های قرآنی در مراکز علمی و دینی مورد توجه قرار دهیم و راه را برای شکل گیری یک گفتمان جهانی برای قرآن کریم بگشاییم.

امروز از بعثت و تمدن سازی قرآن دور هستیم

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: فراموش نکنیم که قرآن، آمد و بشر را وارد یک تمدن نوین کرد؛ بعثت رسول خدا و نزول آیات وحی، جامعه جهانی را وارد یک فصل نو کرد؛ امروز از بعثت و تمدن سازی قرآن دور هستیم.

وی گفت: چرا امروز مسلمانان در این شرایط دشوار قرار گرفته اند؛ تنها به این دلیل که از آموزه های قرآن فاصله گرفته ایم؛ چرا باید در جهان اسلام و کشورهای اسلامی شاهد این همه تفرقه و عقب ماندگی باشیم؟ چرا باید به این اندازه سست باشیم که دشمنان دائما ما را در معرض حمله قرار دهند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: نظام سلطه امروز، حاکمیت یک فکر و فرهنگ شیطانی را بر عالم می خواهد و از جان گرفتن اندیشه تمدنی قرآنی در هراس است؛ این مسابقات باید ما را به آن اندیشه تمدنی نزدیک کند.

وی گفت: طلاب و اساتید و فضلای مذاهب مختلف باید به دنبال جاری ساختن قرآن در شریان فکر و تمدن و فرهنگ بشر باشند؛ طلاب حوزه های جهان اسلام باید با منطق و دانش و تولید علم و به کار گیری روش های مختلف پیام قرآن را به جهان برساند.

امام جمعه قم تصریح کرد: پیشنهاد می کنم که برای سال آینده گامی به پیش برداریم؛ این مسابقات باید پیشران ترمیم نقص ها و ایجاد قلمروهای جدید در این عرصه است که نیازمند یک سند جامع است که امید است با حمایتی که از سوی نهادهای مختلف انجام می شود آرمان ها محقق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha