جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان این که برای تحول در حوزه و رسانه نیازمند به گفتمان سازی هستیم گفت: متأسفانه در جامعه حوزوی گفت وگوی تمدن خواه، گفتمان نیست، بسیاری از حوزویان این موضوع را یا نپذیرفته اند یا نمی دانند چه چیزی است؛ اگر هم می دانند، در حد یک چیز جزئی می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری پیش از ظهر امروز در نشست شورای دبیران خبرگزاری«حوزه»، از فعالیت های یکسال اخیر در خبرگزاری حوزه به خصوص از نوآوریها ، خلاقیت ها، حفظ آرامش و سعه صدر در رسانه حوزه تشکر کرد.

وی همچنین اعیاد شعبان المعظم را گرامی داشت و با اشاره به خاطره ای از یک اندیشمند مصری نسبت به مناجات شعبانیه گفت: جلسه ای با یکی از اندیشمندان مصری داشتم که این فرد علاقه مند به مباحث سنی و شیعه شده بود و مطالعات زیادی در مورد مباحث اختلافی سنی و شیعه داشت. تفسیر المیزان را مطالعه می کرد و در بسیاری از مباحث اختلافی، حق را به شیعه می داد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه افزود: این اندیشمند مصری، حدود 10 سال مطالعه اختلافی را دنبال می کرد و در جلسه ای به او گفتم از دنبال کردن این مباحث خسته نمی شوید گفت، « بارها به این فکر افتادم  که این مباحث را رها کنم، اما در ادعیه شما مرا رها نمی کند و در حقیقت مرا مجذوب وشیفته کرده است.

وی اظهار داشت: این اندیشمند ادامه داد: در این مطالعات به این مرحله رسیدم که این ادعیه نمی تواند از زبان انسان معمولی باشد و از میان همه ادعیه، مناجات شعبانیه را زیاد می خواندم و حتی آن قدر زیبا بود که روزی سه بار می خواندم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری گفت: این اندیشمند سنی مذهب، وقتی فرازهای دعا را در همان جلسه می خواند، طوری عاشقانه می خواند که  از گریه و منقلب شدن او، من  هم منقلب شدم.

منابع شیعه پر از معنویت، اخلاق، فکر و عقلانیت است

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه ادامه داد: در یکی از گفتگوهای دیگر به من گفت، شما شیعیان از منابع غنی اهل بیت(ع) غفلت کردید و به درستی از آن استفاده نمی کنید؛ با این دعاها و منابع باید خیلی با مذاهب دیگر فرق کنید، چون منابع شیعه پر از معنویت، اخلاقیت، فکر و عقلانیت است و همین مسئله فرق عمده شما با سایر مذاهب است.

برای تمدن سازی جامعه، تلاش بیشتری صورت گیرد

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری در ادامه با اشاره به نقش رسانه در تمدن سازی و با تأکید بر اینکه تمدن سازی در عرصه رسانه  نیازمند اقتضائاتی است افزود: تمدن سازی، نیازمند فرایندی است؛ باید مراحلی طی شود تا تمدن به وجود بیاید و اگر به مراحل تمدن سازی توجه نشود، رویکرد تمدنی تنها در حد شعار، تشریفاتی  و بدون ثمر باقی خواهند ماند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: در فضای کاملا دینی، اسلامی، حوزوی و رسانه ای در حال فعالیت هستیم و همین فضا مسئولیت ما را برای تمدن سازی سنگین کرده است؛ اولین مرحله تمدن سازی، معرفت و نظریه پردازی است. معرفت می تواند به ایمان و باور قلبی تبدیل شود و این مرحله اول برای رسیدن به تمدن سازی است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه افزود: مرحله دوم این است که معرفت می تواند تبدیل به گفتمان شود. برای گفتمان سازی لازم است شرایطی ایجاد شود. اگر معرفتی مورد پذیرش جمعی قرار گیرد و جمعی به عنوان معرفت متعالی به آن نگاه کنند، قطعا دلباخته می شوند و در این جمع تفکر غالب می شود؛ به عنوان نمونه در دنیا امروزی گفتمان آزادی خواهی و دموکراسی، گفتمان است. اگر بخواهند حرف بزنند طوری حرف می زنند که با دموکراسی مطابقت داشته باشد.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه بابیان اینکه یکی از فضای هدف، جامعه حوزه است و متأسفانه در جامعه حوزوی مباحث تمدنی تبدیل به گفتمان نشده است اظهار داشت: بسیاری از موضوعاتی که جزء رسالت رسانه حوزوی است در مرحله معرفت، نظریه و تئوری متوقف شده است و اگر چه با تلاش زیاد به مرحله باور سازی رسیده؛ ولی تبدیل به گفتمان سازی نشده است. بنابراین این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که به شدت در مسئله گفتمان های پیش برنده در حوزه دچار خلاء هستیم .

برای تحول در حوزه نیازمند به گفتمان سازی هستیم

مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: اگر به دنبال تحول در حوزه و رسانه هستیم، نیازمند به گفتمان سازی هستیم. یعنی حرف هایی را در جمع مخاطبین حوزوی بیاوریم تا  تبدیل به گفتمان شود و کاری کنیم که همه بپذیرند و بعد احساس علقه ایجاد شود و بتوانند از آن موضوع دفاع کنند.

الزامات گفتمان سازی

مدیرعامل خبرگزاری حوزه گفت: گفتمان سازی الزاماتی نیاز دارد که از جمله آن تمرکز بر روی پیام خاص، مشخص کردن جامعه هدف حوزوی است. تکرار پیام برای اثر گذاری با هنرمندی خاص همراه با رودیکرد تعاملی و افکار و نظر سنجی جامعه هدف است.

مدیرمسئول هفته نامه افق حوزه گفت: مرحله بعد ازگفتمان سازی،  جریان سازی است. این مرحله هم خود دارای مراحل و اقتضائاتی است؛ یعنی علاوه بر اینکه نیازمند به فضای ذهنی مشترک و دلبستگی است، دارای خروجی عینی بیرونی می باشد و در عین حال باید استمرا پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری گفت: از دیگر الزاامات جریان سازی، مباحث مدیریتی است که نقش رسانه در این مسئله بسیار اثر گذار است.

 مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه اظهار داشت: مرحله بعد از جریان، فرهنگ سازی است؛ چنانچه یک موضوع، گفتمان ساز و تبدیل به جریان بشود اما به مرحله نهادینه سازی نرسد، قطعا فرهنگ سازی هم محقق نمی شود.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه با بیان این که تمدن مجموعه ای از خرده فرهنگ ها است که به خروجی سبک زندگی می رسد افزود: تمدن خود مراحلی چون مجموعه ای از فرهنگ ها است  که به هنر، معماری، موسیقی به نظام آموزشی می رسد، زندگی بشر را مدیریت می کند و در عین حال با فرهنگ پیشرو همراه می شود. اساسا تمدن به فرهنگ هایی اطلاق می شود که پیشرفت کردند.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه عنوان کرد: اکنون فرهنگ اسلامی وجود دارد، ولی تمدن، اسلامی نیست. در عین حال که مسلمان هستیم،  ولی فرهنگ را تمدن مدیریت می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: در فضای رسانه ای، هدف گذاری بسیار مهم است. شاید همه مان این نگرانی را داریم که آیا حوزه و انقلاب، به سمت تمدنی پیش می رود،  باید همه تلاش ها بر این مسئله معطوف باشد و این آرمان است، ولی برای رسیدن به آرمان فاصله زیاد است.

مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: در بحث رسالت ها باید گفت، نکته اول این است از پیامی که شروع کردیم، باید  قصدمان این باشد تبدیل به گفتمان شود. که پیام اصلیِ ما اسلام ناب اصیل است و باید بدانیم منظور از شناخت اسلام اصیل چه چیزی است و نسبت به همین  مسئله، دانش افزایی کنیم. اسلام اصیل همان اسلام اهل بیتی(ع) و اسلام بر مبنای قرائت امام راحل و رهبر انقلاب همراهی دارد.

رسالت رسانه حوزوی

مدیرعامل خبرگزاری حوزه افزود: مسئله بعدی تبدیل پیام به شناخت تفصیلی و علمیِ پیام اسلام به تمدن نوین اسلامی است. بالاخره باید تصویری داشته باشیم که این تصویر در بردارنده الزامات دیگر مسائل باشد.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه اظهار داشت: رسالت بعدی رسانه حوزوی، شناخت ظرفیت ها است. از جمله آن به کار گیری بهتر از ظرفیتهای بین المللی برای آشنا کردن با ظرفیت های حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: رسالت دیگر، توجه جدی به آینده است. لازم است برای اثر گذاری برای آینده، برنامه ریزی و آینده پژوهی کنیم، برای ورود به شبکه های اجتماعی توجه جدی داشته باشیم و از ظرفیت دشمنان و فعالیتهایی که دارند غافل نباشیم.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه به برخی جلوه های تمدنی در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: نمونه آن نمایشگاه بین المللی کتاب است که بزرگترین رویداد است. و این مسئله باید برای اثرگذاری تبدیل به گفتمان شود.

مسئول ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: باید در بحث گفتمان سازی، اولویت سنجی کرد و حتی با همکاری رسانه های دیگر به گفتمان سازی رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha