جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرامی

حوزه/ رئیس مرکز فناوری حوزه های علمیه گفت: از ویژگی‌ های مهم پایگاه جامع احادیث اهل بیت(ع) این است که لیست غیر تکراری از میان احادیث قابل دسترسی است و به راحتی گروه‌ بندی شده و در این باره بیش از ۲۳۰ هزار حدیث غیر تکراری داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محمد حسین بهرامی، متکفل پروژه جامع الاحادیث در آیین رونمایی از این پایگاه در سخنانی، اظهارداشت: برای اولین بار پایگاه جامع الاحادیث به عنوان بزرگترین و کامل ترین پایگاه عرضه تخصصی احادیث شیعه با قابلیت های پژوهشی منحصر به فرد همراه نرم افزارهای معجم موضوعی بحارالانوار 2 و معجم موضوعی کتب اربعه رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پایگاه جامع الاحادیث مجموعه تلاش سه دهه از متخصصان در عرصه فنی و پژوهش می باشد و مجموعه تلاش از سال 68 تاکنون شکل گرفت در مجموع چنین پایگاهی نتیجه آن اهتمام بوده است.

حجت الاسلام بهرامی اظهار کرد: کارهای پژوهشی در بسیاری از مواقع در امتداد هم قرار دارد و در انباشت این تلاش ها به نتیجه ای مطلوب دست می یابیم که بر این اساس، برای اولین بار این پایگاه با ویژگی های منحصر به فرد رونمایی می شود.

وی در مورد برخی از ویژگی‌های این پایگاه خاطرنشان کرد: بیشتر احادیث در این پایگاه دارای اعراب است در این مسیر تعدادی ازمتخصصان علوم اسلامی با فناوری اطلاعات تمامی احادیث شیعه را اعراب گذاری کرده اند.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهارداشت: نشان گذاری و فرمت گذاری و ارتباط احادیث و سند آن و به کار گیری آیات در بطن احادیث و استفاده از تکنولوژی متن کاوی و پردازش ماشینی بر روی بسیاری از اطلاعات از جمله ویژگی های این پایگاه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: محصولاتی که به صورت دیسکت و سی دی از سال 68 در مرکز نور با موضوع حدیث عرضه شده در نهایت به صورت کامل ترین مجموعه در این پایگاه گرد هم آمده که کلیه منابع حدیثی شیعه را شامل می شود.

رئیس مرکز فناوری حوزه های علمیه گفت: در این پایگاه 199 عنوان کتاب حدیثی و در حدود 400 هزار حدیث گردآوری شده، در این باره مهم ترین اختلاف ماهوی پایگاه با نرم افزار این است که نرم افزار در واقع یک کتابخانه است اما پایگاه یک فهرست استخراج شده از احادیث می باشد.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: بسیاری از مشکلات حدیث پژوهان در جستجوی حدیث در این پایگاه رفع شده است ضمن این‌که مقایسه احادیث با یکدیگر در منابع مختلف از دیگر ویژگی‌های آن است.

وی خاطرنشان کرد: وجود اطلاعات سندی در کنار حدیث و پرونده جامع شامل ترجمه و شرح حدیث قابل دسترسی است از میان 400 هزار حدیث 100 هزار مورد آن دارای سند بررسی شده می‌باشد.

حجت الاسلام بهرامی یادآور شد: از سوی دیگر هم‌افزایی میان احادیث در منابع مختلف در این پایگاه وجود دارد و قابل تعمیم به احادیث دیگر است از ویژگی‌های مهم مرکز نور این است که بر اساس تکنولوژی بومی است و تاکنون با مشکلات هک مواجه نبوده‌ایم.

وی گفت: همچنین قابلیت درج گفت و گو و نقد در این پایگاه وجود دارد و پایگاه برای متخصصین قابل دسترسی است، همچنین قابلیت شخصی‌سازی مطالب در آن وجود دارد.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: اطلاعات پایگاه در آینده نیز ارتقاء می‌یابد و کارهای موضوعی که بر روی احادیث انجام و در قالب دو نرم‌افزار ارائه شده از قابلیت‌های آینده مرکز است یعنی محققان با استفاده از موضوعات به احادیث مورد نظر دست می‌یابند.

وی در خصوص دو ویژگی مهم پایگاه تصریح کرد: تفاوت این کار با سایر کارها در حوزه حدیث این است که زیرساخت بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی با استفاده از منابع در پایگاه فراهم است و برترین کار در حوزه پژوهش است.

حجت الاسلام  بهرامی یادآور شد: ویژگی دوم نیز این است که با توجه به این‌که در طول تاریخ تشیع نگارش جوامع حدیثی یکی از وظایف علمای شیعه بوده که متناسب با امکانات و شرایط کتاب حدیثی بنویسند، جامع حدیثی در عصر ما نیز در قالب فناوری اطلاعات با قابلیت های فراوان در اختیار کاربران قرار می گیرد.

وی افزود: پایگاه حدیث نسل جدیدی از جامع‌های حدیثی است که به آسانی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت به ویژه این‌ که پرونده‌ای از اطلاعات در حدیث گردآوری شده است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مورد نرم‌افزارها خاطرنشان کرد: بخشی از فعالیت‌ها موضوعی است گاهی در پژوهش با معانی مختلفی مواجه می‌شویم و در زمان جستجو یک سری نتایج اضافی می‌آید.

وی گفت: در این رابطه برای رفع مشکل برچسب زدن در شناسایی موضوع در نرم‌افزار دیده شده و محققان این احادیث را برچسب‌ گذاری کرده‌اند و با ایجاد نمایه‌ها می‌توان به حدیث مورد نیاز دست یافت.

حجت الاسلام بهرامی در بخش دیگری از سخنانش به نرم افزارهای جدید نور اشاره کرد و افزود: یکی از این آثار بحارالانوار است که در حدود 16 سال زمان صرف شد تا موضوع ‌برداری شود در این ارتباط دو نرم ‌افزار بحارالانوار و معجم موضوعی کتب اربعه به صورت استخراج موضوعی انجام گرفته و در دسترس قرار دارد که در آینده به پایگاه اضافه می‌شود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha