پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رستم نژاد

حوزه/ حوزه به دنبال شناسایی افراد متدین، با انگیزه، مفید و مؤثر برای دین است افرادی که تنها هدفشان خدمت به دین می باشد تا با ورود آنها به حوزه از حوزه صیانت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برگزاری آزمون ورودی حوزه های علمیه گفت:‌ برگزاری آزمون ورودی در حوزه در حقیقت مسابقه علمی برای احراز صلاحیت های علمی، مسائل شخصیتی و مباحثی که مورد نظر بزرگان حوزه از نظر داشتن دغدغه دین برای طلاب جدید الورود به حوزه است، می باشد، به همین دلیل، باید ورودی حوزه خاص باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: خاص بودن به این معنا نیست که مسئولین حوزه  تنها به دنبال افراد خوش استعداد و نابغه باشند؛ اگرچه داشتن این شرایط خیلی می تواند برای رشد علمی حوزه مؤثر باشد، ولی آنچه در حوزه ها نیاز است سرباز دین است.

وی عنوان کرد: اما سرباز دین به معنای داشتن هوشیاری و حافظه قوی نیست؛به همین علت به دنبال افراد باحافظه قوی برای ورود به حوزه و حافظ محوری نیستیم، چون ملاک مسئولین حوزه، حافظه محوری نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: سرباز حوزه بودن، یعنی حوزه به دنبال شناسایی افراد متدین، با انگیزه، مفید و مؤثر برای دین، افرادی که تنها هدفشان خدمت به دین است، می باشد تا با ورود به حوزه از حوزه صیانت شود.

 معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: به همین دلیل ملاک ما برای ورودی به حوزه کیفی گزینی است و این کیفی گزینی شاخصه هایی دارد که از جمله آن شاخصه ها این است افرادی وارد حوزه شوند تا به دین خدمت کنند و از از لحاظ علمی، شخصیتی و حافظه ای دارای شاخصه های مطلوب باشند.

وی بابیان اینکه آمار ورودی به حوزه در امسال نسبت به سالها گذشته کمی از نظر رشد فرق کرده و دربعضی مقاطع تحصیلی بالاتر از سیکل کمتر شده است، افزود: یکی از مهمترین دلیل این مسئله، کیفی و سیاست بومی گزینی است و همین دو سیاست باعث شده ورودی به حوزه کمی نسبت به گذشته سخت تر شود.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد اظهار داشت: پذیرفته شدگان بعد از قبولی در آزمون ورودی و بعد ازطی مراحل تحقیقات و شاخصه دیگر ورود به حوزه، در دوره اختبار و تثبیت و میثاق طلبگی شرکت خواهند کرد تا پذیرفته شد گان، نهایی به مدارس علمیه برای تحصیل معرفی شوند.

وی در ادامه به موضوع ارتقاء شهریه طلاب و فضلای حوزه در  مورد طرح جدید پیشنهادی ارتقاء شهریه سطوح عالی از سوی معاونت آموزش اشاره کرد و گفت: با دفاتر مراجع هماهنگ و مذاکره شده و به زودی شهریه  متصل خواهد شد.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: و اگر تا کنون  موضوع ارتقاء شهریه اجرایی نشده است به دلیل بحث تأمین اعتبار است و قطعا به رفع این مشکل رتبه همه طلاب در بحث شهریه که شامل طرح جدید معاونت آموزش می شوند، درست خواهد شد و ارتقاء خواهند یافت.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha