چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام  والمسلمین مهدوی راد

حوزه/ تاریخ و حدیث شناس حوزوی، کتاب وحراست از حدیث و قرآن وسنت را یکی از بزرگترین فعالیت هایی دانست که از سوی ائمه اطهار(ع) انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد امشب در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  قم برگزار شد،اظهارکرد: تاریخ حدیث از نکات مهمی است که باید در عرصه پژوهشی مورد توجه قرار گیرد؛ ضرباتی که برخی از خاورشناسان به سنت وارد کردند، جوامع اسلامی بیداری پیدا کرده که این مباحث را مطرح کردند.

وی افزود: در تحریرالعلم خطیب بغدادی، مجموعه ای از روایات وجود دارد که گویا شخص پیامبر اکرم(ص) از ثبت و ضبط کتابت نهی فرموده اند؛ به حدی بر این روایات دامن زده اند که برخی از عالمان بزرگ نیز این بحث را پذیرفته اند.

استاد حوزه بیان کرد: با قاطعیت نیز بیان می شود که حتی یک روایات صحیح دلالت کننده نهی از روایت وجود دارد؛ جز یک روایات در مسلم که اگر به عنوان توجه شود آن است که خود مسلم آن روایت را برای ثبت و ضبط به کار برده است نه نهی از ثبت.

وی اظهارکرد: برخی دیگر از اندیشمندان جلوگیری از کتابت را یک بحث شخصی تلقی کرده اند؛ دکتر شوقی ضیف شخصیت فاضل و محقق در کتاب خود تصریح می کند که کتابت علم و حدیث، انقطاع  و هیچگاه گسست نداشته است؛ زیرا در تشیع، شیعیان امام خود را مفترض الطاعه در تمام شئون می دانند و چون امام علی(ع) بر کتابت حدیث اصرار داشتند پس شیعیان نیز چنین کرده اند.

استاد حوزه تصریح کرد:مرحوم آیت الله عسکری بیان کرده، امام علی (ع) جریان حراست و حفاظت از قرآن و حراست از حدیث و سنت را پس از حکومت  ایجاد کردند؛ امام(ع) برای استمرار سنت نبوی و نقل روایات تلاش عظیمی انجام دادند.

وی گفت: امام حسن(ع) در ده سال پس از صلح به شکل معنا داری افراد را به دمشق فرستادند تا حدیث بخوانند؛ بسیاری از کوفیان  به امر امام حسن(ع) در دمشق روایات پیامبر را در فضایل امام علی(ع) قرائت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد گفت: امام سجاد(ع) کار معجزه آسایی کرده است زیرا خفقان آمیزترین روزگار تشیع، روزگار امام سجاد(ع) است، ولی ایشان میراث حدیثی را بوجود آوردند؛ 294 آیه در صحیفه الجامعه، استخدام و تفسیر شده است و همه آنها معنی دار است؛ امام سجاد(ع) وقتی به درود به خداوند و پیامبر و اهل بیت (ع)می رسند اطلاق دارد، ولی وقتی به سلام به صحابه می رسد، بیان شان اطلاق ندارد که نگاه شیعه به صحابه را بیان می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha