سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد:کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، نگاه سلبی به دیگر مذاهب ندارد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به برگزاری این کنگره در قم گفت: باید واقعا به عنوان یک عضو کوچک از همکاران این کنگره و به عنوان کوچکترین طلبه از مرجع عالیقدر جهان تشیع  آیت الله العظمی مکارم شیرازی تشکر کنم، چرا که ایشان انصافا یک کار ماندگاری را انجام دادند و یک کنگره بزرگ و بین المللی را در نقد تکفیری ها سال های گذشته برگزار کردند که شخصیت های مهمی در آن کنگره شرکت کردند و کار ذی‌قیمت و ارزشمندی بود که بنده هم در آن همایش حضور داشتم و مقالات خوبی خوانده شد.

وی افزود: کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گستر علوم اسلامی کار بسیار بزرگی است؛در واقع، این کنگره که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیشنهاد دادند و جمعی از محققان و فرهیختگان علوم اسلامی پیگیری می کنند، می توان گفت یک فعالیت ایجابی است و کنگره مقابله با جریان های افطراطی تکفیری یک فعالیت نقدی و سلبی بود که در زمان خودش کار مناسبی بود و باید معرفی و نشان داده می شد که همه مذاهب اهل سنت با جریان های افراطی و تکفیری مخالف هستند. اما این کنگره ای که برگزار خواهد شد یک فعالیت ایجابی است، برای اینکه نشان داده شود شیعه در طول تاریخ چه نقشی را در تولید علم، دانش و معرفت داشته است و بتواند این مطلبی که گفته می شود شیعه یک مذهب سیاسی و اختلاف برانگیز است و شبهاتی را مانند آنچه که عرض کردم مطرح می کنند، نفی کند.

استاد حوزه بیان کرد: این کنگره باعث می شود که آن شبهات هم جواب داده شود و معلوم شود که شیعه چه خدماتی را به جهان اسلام در تولید علم و معرفت، بحث های فقهی و اصولی، فلسفی، کلامی، تاریخی، تفسیری، حدیثی داشته است و حتی علمایی که در علوم طبیعی و به تعبیر افراد امروزی علوم مهندسی و پزشکی نقش داشته اند را بررسی می کند. در طبیعیات بسیاری از متفکران شیعی مثل ابن سینا و در نجوم خواجه نصیرالدین طوسی تحقیقات خیلی خوبی را انجام دادند.

وی گفت: این کنگره نشان می دهد که شیعه نه تنها یک مانعی یا به تعبیر دیگر یک برخورد سلبی را با مذاهب دیگر نداشته است بلکه نشان خواهد داد که شیعه به کل جهان اسلام و یا حتی به کل جهان بشریت خدمت کرده است. یعنی اگر تمدن مدرن هم توانست شکل پیدا کند از ترجمه آثاری بوده است که بسیاری از بزرگان شیعه نوشته اند و همان مطالب ترجمه شده است و باعث رشد تمدن غرب شد و توانست از آن انحطاط و عقب ماندگی علمی و معرفتی بیرون بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد:  درباره تمدن اسلامی نشست هایی برگزار شده است و به تبع در آن نشست ها و کنگره ها به متفکران شیعه هم پرداخته شده است، به طور مثال فرض کنید نقش طبیعیات اسلامی در تمدن مدرن یا تاریخ علم نجوم و هیئت در تمدن اسلامی و شبیه همین در حوزه علوم دیگر مثل کلام و فلسفه نشست هایی برگزار شده است اما من اطلاعی ندارم یک کنگره جامع بین المللی که نقش شیعه را در تمدن و علوم و معارف به صورت جامع برگزار کنند، بنده مشاهده نکردم و به نظر بنده این یک کار نو و ابتکاری است.

مدیر کمیته علوم عقلی این همایش بیان کرد: اما در مورد سابقه این کنگره، از زمانی که اصل کنگره مصوب شد و محورهای کنگره هم تعیین شد، با پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی اصفهانی و تایید آیت الله العظمی مکارم شیرازی کمیته ای در حوزه علم فلسفه و علوم عقلی و علم منطق شکل پیدا کرد که درنهایت به اسم کمیته علوم عقلی تصویب شد و بنده مدیر این کمیته شدم که در این کمیته مباحث فلسفی و منطقی دنبال می شود.

وی افزود: سپس اعضای کمیته علوم عقلی به پیشنهاد بنده از جمعی از محققان  و اساتید فلسفه و منطق اسلامی انتخاب شدند و در شورای علمی کنگره اعضای کمیته مصوب شدند و با برگزاری چندین جلسه توانستیم مدخل ها و موضوعاتی را معین کنیم و سپس به محققین واگذار کنیم و اکنون هم مقالات محققان مشغول دریافت، ارزیابی و تدوین است

رئیس کمیته علوم عقلی کنگره نقش شیعه در پیدایش و  گسترش علوم اسلامی اظهارکرد: ابتدا من فکر می کردم که این کنگره می خواهد با سرعت برگزار شود و این سرعت به کنگره آسیب وارد می کرد و با تاکییدی که مدیران کمیته ها و خود بنده داشتم و مسئولان کنگره هم به نتیجه رسیدند که در برگزاری کنگره عجل نکنند و با طمانینه بیشتری این کنگره پیش برود. به نظر می رسید این زمانی که برای برگزاری کنگره تعیین شده است کمک می کند تا مقالات با کیفیت بهتری ارسال و تدوین شود

وی گفت: پیشنهاد من این است که این کنگره صرفاً نشست های چند روزه نباشد بلکه یک دبیرخانه ثابت داشته باشد و ادامه پیدا کند. از همه مهم تر، پیشنهاد می کنم این کنگره بعد از نشست بین المللی چند روزه ای که در قم برگزار خواهد شد، نشست های تخصصی در دپارتمان های دانشگاهای معتبر دنیا برگزار کند به عنوان مثال در دانشگاه وین در اتریش، دانشگاه آکسفورد در انگلیس، دانشگاه نیوجرسی در آمریکا، دانشگاه واشنگتن یا مرکزی در واشنگتن وجود دارد به نام المعهد العالمی للفکر الاسلامی که دفدغه تمدن اسلامی را دارند یا دانشگاه بین المللی مالزی در کوالالامپور یا دانشگاه شریف هدایت الله در جاکارتا اندونزی که دانشگاهایی هستند که دغدغه این مباحث را دارند و پیشنهاد می شود که نشست های تخصصی در موضوع کنگره در دانشگاه های معتبر دنیا و دپارتمان های ان دانشگاه ها برگزار شود.

رئیس کمیته علوم عقلی کنگره نقش شیعه در پیدایش و  گسترش علوم اسلامی بیان کرد: در واقع روند کار به این صورت بوده است که با اعضای کمیته جلساتی را داشتیم و موضوعات مشخص شدند و سپس موضوعات را در شورای علمی کنگره مطرح کردیم و در انجا تصویب نهایی شد و بعضی از موضوعات ادغام و بعضی تایید و بعضی حذف شدند سپس موضوعات نهایی شده را به محققین اعلام و آنها را توجیه کردیم و قرارداد ها منعقد شد و کنون تدریجی مقالات برای ما ارسال می شود و برای ارزیابی، مقالات را به ارزیابان تحویل می دهیم که این ارزیاب ها هم از اعضای کمیته علوم عقلی است و هم  از ازریاب های خارج از کنگره هستند.

وی اظهارکرد: به نظر بنده مجموعه مقالات و کتاب هایی که منتشر خواهد شد، برای اولین بار نقش متفکران شیعه در تولید،  ترویج و تعمیق فلسفه و منطق اسلامی را به جامعه علمی نشان خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اظهارکرد: از مسئولان کنگره و عزیزانی که در ترویج این مباحث تلاش می کنند تشکر می کنم. امیدوارم غیر از نشست عمومی که برگزار خواهد شد، عوامل کنگره سلسله نشست های تخصصی را برگزار کنند که با حضور متفکران جهان اسلام و مسیحیت این نشست های تخصصی برگزار شود.

وی گفت: زمانی که ما می خواهیم حاصل نتایج فعالیت های کمیته علوم عقلی را معرفی کنیم افرادی در آن جلسه باشند و انگیزه ای پیدا کنند که در دانشگاه های معتبر دنیا این مباحث را طرح کنند.پیشنهاد می کنم حتما مقالات ارزشمند و برتر این کنگره به زبان های مختفی مثل انگلیسی، عربی، مالایی، فرانسوی، آلمانی ترجمه شود که دنیا بالاخره مطلع شود و فکر می کنم که این مقالات را فقط به زبان فارسی چاپ کنیم کافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha