پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی -۴

حوزه/ رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، بر نقش گسترده و انکار ناپذیر ایرانیان در عرصه تاسیس و تحول در علوم اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد علی اکبر رشاد، صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: حوزه فلسفه علوم مختلف و ماهیت معرفت دینی از جمله مباحثی است که توسط ایرانیان خلق شده و دارای پیشینه قدیمی در علوم اسلامی نبوده است.

وی افزود: این مباحث تحت عنوان فلسفه معرفت دینی است؛ 70 فلسفه مضاف به علوم و امور در جریان مطالعه است که اینکار در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حال انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حوزه فلسفه های مضاف که امتداد دامنه علوم عقلی اسلامی است، حوزه بسیار وسیعی پیدا کرده است که در این عرصه ایرانیان و شیعیان پیشگام هستند؛ در عرصه فلسفه صدرایی مکتب فلسفی نوصدرایی و... ایجاد شده است.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران افزود: چیزی به اسم فلسفه سیاسی از نظر صدرالمتالهین گزارش نشده است ولی دانشمندان ما امروز به این عرصه ها نیز با استفاده از نظریات حکمت صدرایی پرداخته اند.

استاد رشاد اظهار کرد: امروزه ابواب نویی در مباحث مختلف فقهی ایجاد شده است که از نظر کیفی و کمی بر مباحث قبلی نیز ترجیحاتی دیده می شود؛ در حوزه اصولی گستره بیشتری یافته ایم.

وی گفت: در عرصه تفسیری، امروزه شاهد گام های عظیمی در مکتب تشیع هستیم؛ امروزه سه شخصیت برجسته از فقها و حکما از جمله آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی و سبحانی در این عرصه کارهای عظیمی ایجاد کردند و با تلاش های این بزرگان تفسیرهای چند ده جلدی در دست اقدام است و این تفاسیر به حوزه های علوم انسانی کشیده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha