جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی -۲

حوزه/ عالم اندونزیایی از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین عناصر در توسعه علوم و معارف اهل بیت(ع) در این کشور نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیخ محمد شهاب امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه درپیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم با اشاره به این نکته که بیش از 40 سال از حضور شیعه در اندونزی می گذرد گفت: این حضور به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد.

وی افزود: شیعه نقش مهمی در گسترش علوم ایفا کرده است و خوشبختانه مراکز مختلفی در این کشور در این حوزه شکل گرفته است؛ اسلام به طور کلی در اندونزی رنگ و بوی صوفی گری داشته است و از گفت وگوهای تند کلامی به دور بوده است و در اواخر دهه 70، مسلمانان بیشتر درگیر مسایل سیاسی بودند و این مساله باعث مسدود شدن گردش علمی شده است.

این عالم اندونزیایی با اشاره به دانشمندان اندونزیایی که پس از انقلاب در این کشور فعالیت کردند گفت: پس از پیروزی انقلاب در ایران شخصیت هایی چون عمادالدین و دکتر خالص مجید و قوام و عبدالرحمن وحید و... با شیوه های جدید خود که بر اساس تعقل استوار بوده است، توانستند دوره جدیدی از اسلام را در این کشور زنده کنند که ما آن را دوره تعقل علمی می دانیم.

وی با ذکر این مطلب که دکتر جلال الدین رحمت و فعالیت های جوانان و روشنفکران برجسته اندونزی توانستند بسیاری از آثار را به زبان اندونزیایی ترجمه کننداظهارکرد: خوشبختانه این کتب که مورد استقبال وسیع مردم قرار گرفت.

وی انتشار تفسیر المیزان در این کشور را نقطه عطفی در تاریخ انتشار کتب علمی و تفسیری دانست و گفت: توسط یک موسسه که اولین مرکز چاپ و نشر کتاب های اسلامی بود دارای اهمیت فراوان بود؛ مدیریت این مراکز نیز به دست شخصیت های شیعه و در راس آنها دکتر حیدرباقر بوده است.

رئیس مجمع اهل بیت(ع) اندونزی با ذکر این مطلب که اولین کتابی که این ناشر، منتشر کرد، ترجمه کتاب المراجعات بود اظهارکرد: در جاکارتا و در محافل و جوامع علمی اندونزی در سال 1902 زیر نظر دانشگاه جهانی المصطفی(ص) تلاش های گسترده شده و در ادامه موسسه صدرا بر اساس مطالعه فلسفه و عرفان اسلامی تشکیل شد.

وی گفت: این موسسه توانسته است که گام های ارزشمندی بردارد و مجلات بسیاری و نشست های بین المللی بسیاری را برگزار کرد و شخصیت های عرفانی و فلسفی بسیاری را تربیت نمود و امروز قبله گاه علاقه مندان به عرفان و فلسفه اسلامی مبدل شده است.

شیخ محمد شهاب اظهارکرد: اگرچه مطالعات فلسفی و عرفانی در برخی از دانشگاه های اسلامی وجود دارد ولی این کتاب ها بسیار محدود است که دلیل آن نیز کمبود متخصصان این رشته است؛ این موسسه فضای بسیار مناسبی برای ترویج این افکار را ایجاد کرده است و می تواند به توسعه فضای علمی فلسفه اسلامی کمک جدی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha