سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ نشست سیاسی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که مشکل کشور ریشه در عدم توجه مدیران به موضوع تصمیم سازی دارد گفت: اگر حوزه نتواند پاسخ گوی نیاز روز باشد، جامعه منتظر نمی ماند و نیاز خود را از خارج مرزها می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر حسن عباسی در دوره آموزشی طلاب نخبه و تمدن ساز که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، بابیان اینکه حوزه در انقلاب، اتاق فکر هئیت های  اندیشه ورز است و باید پاسخ های نیاز روز باشد، گفت: اگر حوزه نتواند پاسخ گوی نیاز روز باشد، جامعه منتظر نمی ماند و نیاز خود را از خارج مرزها می گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی،با بیان اینکه علوم استراتژیک علوم خاص و علوم فقهی برای اداره جامعه است و در هر مکانی یافت نمی شود و بیشتر مردانه است اظهارداشت: اصلی ترین سازکار این علوم، اقتدار آفرینی است.

وی بابیان اینکه نباید در مقابل علوم غربی وا داده شد و متأسفانه تا کنون چنین بوده، افزود: علوم فقه، همان استراتژیک و علوم استراتژیک همان فقه است، ولی این استراتژیک برگرفته از منبع وحیانی نیست، بلکه برگرفته از استراتژیک بشری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علوم فقهی اساسا یا دارای منبع وحیانی یا غیر وحیانی است، عنوان کرد: ترس ما این است که علوم استراتژیک، جایگزین فقه علوم اهل بیتی(ع) شود و به جای دین و فقه برنامه دینی دهد.

عباسی بابیان اینکه در تمدن غرب، فرهنگ خرید و فروش می شود و این بازار گاهی آموزش و پرورش، دانشگاه و هنر، طبابت، محبت و سایر موارد است و چون کالا خرید و فروش می شود، ابراز داشت: در غرب، محبت، کالا است و اخیرا در انگلیس وزارت تنهایی راه اندازی شد، انسانهایی که به تنهایی درس خواندند، به جایی رسیدند، این فرد نیاز به آرامش و محبت دارد، محبت را می خرد.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی استراتژیک کشور افزود: بنابراین منظور از بازار، مادی نیست، بلکه کالا است و چون کالا است، برای آن بهاء می دهد.

وی با بیان اینکه در40 سال انقلاب وزارت خارجه در دست افرادی بود که دکتر بودند و متخصص وزارتخانه نبودند، اظهارداشت: بنابراین اداره جهان با متفکرین استراتژیک یا فقهاء است و در این روزها شاهد فتوای تاریخی استراتژیک یعنی فتوای تنباکو هستیم. وقتی خود فتوا را می بینیم و متوجه می شویم که مصرف تنباکو، محاربه با امام زمان(ع) هست و یک معاهده بین المللی را در هم می ریزد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اما در این زمان، بارها  مراجع بر ربا بودن بانکها فتوا دادند؛ اما نفوذی در میان جامعه نداشت چون مردم می گویند این افراد که در امور بانکی فعالیت می کنند، اقتصاد دان هستند و ندانسته عمل نمی کنند.

عباسی با بیان اینکه رفع این مشکل مهم به حوزه بر می گردد و باید بدانیم آنچه در دانشگاه هادر حوزه علوم انسانی ارائه می شود، مغایر با علوم فقهی برگرفته از منبع وحیانی است، گفت: این مسئله مهمی است که هنوز در درک و فهم آن مانده ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه بنیانهای علوم اقتصاد و انسانی غیر از منبع وحیانی است و این دسته دنبال این هستند که ربا را شیوع دهند، اظهار داشت: رهبر انقلاب دائما از تحول درحوزه و در ادامه تأکید بر تحول در فقه سخن می گویند که منظور این است نیازها را بسنجیم و براساس آنها حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه در 40سالگی انقلاب، نیازمند به این هستیم که حوزه در عناوین فقه فردی، مملکتی و رؤسای قوا، تئوری و نظریه دهد، اظهارداشت: اما امروز این چنین فقیهی نداریم و همین نداشتن، مشکلاتی مانند برجام را ایجاد می کند.

عباسی گفت: اگر می خواهیم رهبران به تصمیم نرسند، باید تصمیم سازی کرد و چون برنامه ارائه ندادیم، غالبا مدیران به تصمیم می رسند. از تصمیم گیری هایی که خالی از مطالعه است،  مسئله برجام  بود که محقق شد.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی و استراتژیک کشور بابیان اینکه تمدن نوین سازی اسلامی به سادگی به دست نمی آید و باید این طرح از  حوزه علمیه این طرح استخراج شود ، گفت: اگر در حوزه چنین فکری ارائه نشود، جای دیگر استخراج نخواهد شد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور به دلیل عدم تصمیم سازی مدیران است و در بحث برجام، اصلا مسئله یوترن مالی، یعنی دوربرگردان مالی در نظرگرفته نشده است، افزود: براساس آورد متفکران اتاق جنگ در وزارت خزانه داری آمریکا است که از 8 نفر یهودی و یک نفر مسیحی تشکیل شده است که متخصص حقوق و تروریزم هستند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه دلسوزان نظام، بارها به بحث عدم تصمیم سازی در سطح مدیران تذکر داده بودند، ولی مسئولین توجهی نکردند، گفت: مشکل فعلی کشور به دلیل عدم توجه جدی به موضوع تصمیم سازی است.

عباسی بابیان اینکه راهبردنگرها به صورت جزئی، کلانگر و همه جانبه نگری  تربیت می شوند، افزود: انسان تمدن ساز، جامعه ساز است. و وقتی فرد کلانگر شد همه جانبه نگر می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی استراتژیک کشور افزود: ماهیت کلان‌نگر این است از جزئیات، فاصله می گیرد و همه جانبه نگر می شود و بر همه چیز مسلط می شود و افق نگاهش افزایش می یابد.

وی بابیان اینکه برای آینده بهتر، باید بعد از کلانگری، همه جانبه نگری به آینده نگری رسید، ابراز داشت: در اداره استراتژیک برای آینده بهتر کشور، برای افق 1440 برنامه ریزی شده و سندچشم انداز در نظر گرفته شده، اما این مسئله مهم در تشخیص مصلحت نظام موردغفلت قرار گرفته و تنها برای 7سال سند چشم انداز طراحی شده است.

عباسی بابیان اینکه برای راهبردنگاری کلانگر،همه جانبه نگر و آینده نگر باید اتفاق بیافتد تا فرد راهبرنگر و استراتژیک نگر شود، گفت: برای رسیدن به این مراحل وتربیت افراد راهبردنگر نیز نیازمند آشنایی با قواعد فقهی، آشنایی با دکترینولوژی دشمن یا همان آشنایی با قواعد اصول فقه، آشنایی با نشان و سنبل ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی استراتژیک کشور افزود: برای شکل گیری جامعه سالم و  موفق و آینده نگر، باید توجه به تصمیم سازی جدی شود و این جا نقش حوزه بسیار ضرورت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha