سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
گردشگران خارجی و مبلغ یزدی

حوزه / حجت الاسلام علیرضا میرعلی از مُبلغان زباندان یزدی به بیان خاطراتی از دوران تبلیغ خود در بین گردشگران خارجی پرداخت و از اتفاق هایی همچون استقبال توریست ها از کافه شهدا تا تصور توریست ها از بمب های زیر لباس روحانیون گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، سربازی امام زمان(عج) عنوانی که با کلمه طلبه یا دوران طلبگی مطرح و رسیدن به این مقام و یک ارزش و شایستگی خاصی نیاز دارد که نصیب هر بنده‌ای نمی‌شود و این نشان قرب الهی بر روی شانه‌های عده‌ای اندک از بندگان خداوند نقش می‌بندند.

طلاب علوم دینی در ایام علم آموزی در جهت کسب توانایی‌های کامل به تبلیغ نیز می‌پردازند که اغلب آن‌ها اعزام به مناطق محروم و دور افتاده را برای رسیدن به اهداف عالی خود انتخاب می‌کنند، تا بتوانند افرادی که نسبت به مردم شهر از امکانات دور هستند را نسبت به برخی از مسائل دینی آگاه سازند.

در این سال‌ها علما و مراجع عظام تقلید بر مسئله تبلیغ دین در کشورهای خارجی و فراگیری زبان‌های بین المللی تأکیدات فراوانی داشتند و باید دانست هم اکنون دنیا تشنه قرآن کریم، سیره زندگی اهل بیت(ع) و اسلام است و اگر شخصی بتواند مسائل دینی را به شکلی به آن‌ها ارائه کند که مورد پسند و قابل فهم برای آن‌ها باشد، می‌تواند راهی در جهت جذبشان به اسلام باشد.

زبان مھمترین ابزار انسان‌ها از زمان آفرینش تا ابد برای ارتباط با ھم‌نوع است بنابراین در حال حاضر یادگیری زبان‌های بین المللی برای طلاب، مُبلغان و کسانی که دغدغه خدمت به دین و گام برداشتن در راه اعتلا و نشر آموزه‌ای اسلام را دارند امری ضروری است.

در همین راستا روحانیون و طلاب بسیاری در سطح کشور نسبت به این مسئله دغدغه پیدا کردند و تلاش‌های خود را نسبت به نشر آموزه‌های دینی و اسلامی به کار گرفتند، در استان دارالعباده یزد نیز روحانیون و طلاب هم اکنون با یادگیری زبان‌های خارجی مثل انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی و غیره در این زمینه فعالیت‌های چشمگیر و مؤثری داشتند که برای اطلاع از فعالیت‌های این افرادی که واژه "آتش به اختیار " را به خوبی معنا کردند به سراغ یکی از فعالان این عرصه در استان رفتیم و به صحبتی دوستانه از فعالیت‌هایشان در طول سال‌های اخیر پرداختیم.

خودتان را معرفی کنید:

علیرضا میرعلی فرزند حسین و اهل شهرستان تفت از توابع استان یزد هستم.

چه سالی وارد حوزه علمیه شدید؟ و دروس حوزوی را در چه مدارسی سپری کردید؟

در سال 1374 با شرکت در آزمون کنکور برای ورود به دانشگاه قبول شدم و سپس برای ورود به حوزه علمیه و سربازی امام زمان(عج) آزمون دادم که با توفیق الهی توانستم در ضمن تحصیل در دانشگاه به تحصیل علوم دینی نیز بپردازم.

دو سال ابتدایی تحصیل دروس حوزوی را در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و دو سال بعد را در مدرسه علمیه شفیعیه گذراندم و بعد از آن به مدرسه مصلای یزد و سپس به مدرسه علمیه ستیه قم که جایگاه عبادت حضرت معصومه(س) بود برای ادامه تحصیل دروس حوزوی رفتم.

پس از گذراندن این مراحل به سطوح عالی حوزه وارد شدم و در کنار درس خارج، به یادگیری زبان اسپانیولی در کلاس‌های مکالمه زبان در موسسه اندیشه شرق مشغول شدم و پس از چند سال با عنایت خداوند متعال و امام زمان(عج) توانایی سخنرانی به زبان اسپانیایی را به دست آوردم و برای ایجاد مهارت بیشتر در سخنرانی به زبان اسپانیولی، توضیح المسائل حضرت امام را تمرین می‌کردم.

تبلیغ علوم دینی را از چه زمانی آغاز و در این ایام با چه مسائلی روبه رو بودید؟

در بدو ورود به قم از طرف دفتر تبلیغات اسلامی برای تبلیغ به روستاهای محروم استان‌های مختلف مانند یزد، هرمزگان، شیراز و سیستان و بلوچستان و مناطق محروم اهل تسنن اعزام می‌شدیم.

از دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی در شهر بندرلنگه، قرار بود طلابی به مناطق اهل سنت اعزام شوند و یکی از طلبه‌ها با مشکلی روبه رو شد و نتوانست بیاید و من را جای این طلبه به روستایی اعزام کردند که همگی این روستا سنی و فقط سه خانواده از این روستا شیعه بودند.

با توجه به حساسیت‌هایی که در مناطق اهل سنت وجود دارد نیاز داشتم تا نسبت به این مناطق و مسائلی که شاید روزی مشکلی ایجاد کند نیاز به راهنمایی داشتم، به همین خاطر نزد امام جمعه بندرلنگه رفتم و ایشان من را نسبت به حال و هوای فعالیت‌های تبلیغی در این مناطق آشنا کرد و توصیه کردند که در مناطق اهل سنت، بیشتر از فضائل اهل بیت (ع) برایشان صحبت و از بیان مسائلی که موجب اختلاف بین شیعه و سنی می‌شود پرهیز کنید و من نیز به نصیحتشان گوش کردم و سعی داشتم تا همین روش را در ایام تبلیغ خود بکار بگیرم.

پس از مشورت با امام جمعه بندرلنگه برای ده روز اول ماه محرم به یکی از مناطق که به یک امام جماعت نیاز داشتند اعزام شدم. نکته جالب در این زمان این بود که در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) اهل تسنن نیز مانند شیعیان در مراسمات نوحه خوانی و روضه خوانی شرکت می‌کردند و با توجه به اینکه من یک روحانی شیعه بودم هیچ مشکلی نداشتند و به‌خوبی از سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها استقبال می‌کردند.

من در این ایام تلاش می‌کردم که صحبت‌هایم طوری نباشد که موجب ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی شود و همچنین سخنانی را به زبان بیاورم که هم شیعیان و هم اهل تسنن از آن استقبال کنند که بحمدالله با یاری خداوند این روزها بدون حتی یک بازخورد منفی به پایان رسید.

چه شد که برای تبلیغ به استان یزد بازگشتید و آیا در این ایام اتفاق جالبی هم رخ داد که مورد توجه شما قرار گیرد؟

بله پس از گذشت ایام تبلیغ از طرف اداره کل اوقاف به مدت یکسال به استان یزد اعزام و در ایام نوروز در طرح آرامش بهاری در سال 95 در حسینیه امیر چخماق یزد به امر مشاوره مشغول شدم.

توریست‌هایی که از برنامه‌های "کافه شهدا "استقبال کردند

در آن سال سپاه یزد در کنار قبور شهدای گمنام امیر چخماق زندگی نامه شهدا را در یک مکان به نام "کافه شهدا " به مردمی که برای خوردن چای به آنجا می‌رفتند ارائه می‌کرد و عزیزانی از بسیج و سپاه بودند که خاطرات شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را برای مردم بیان می‌کردند و من نیز به آنجا رفتم و وقتی مشاهده کردم که این مسئله مورد توجه توریست‌ها و گردشگران قرار گرفته، میکروفن را گرفتم و به زبان اسپانیولی به آن‌ها خوشامد گفتم.

بعد از اینکه برنامه‌های "کافه شهدا " و بخشی از زندگی نامه شهدا و علت پایداری این عزیزان در راهشان را به زبان اسپانیولی برای آن‌ها گفتم مشاهده کردم که عده‌ای در کنار امیر چخماق ایستاده و در حال تشویق هستند که این مسئله سبب تعجب من شد چون از ظاهر این افراد مشخص نبود که گردشگران داخلی هستند یا خارجی.

در آن لحظه یکی از دوستانم که در کنار من نشسته بود به من گفت که حاج آقا این‌ها از گفته‌های شما خوششان آمد، دوباره تکرار کن که من دوباره تکرار کردم و بعد از اتمام گفته‌ها به جمعشان رفتم و اولین سؤالی که پرسیدند این بود که آیا تو از روی متن بازخوانی می‌کنی؟ گفتم نه من این زبان را در قم یاد گرفتم.

هنگامی که صحبت‌های من را شنیدند بسیار خوششان آمد و فهمیدم مخاطبین زبان اسپانیولی در اروپا چقدر زیاد هستند و تا قبل از آن در این فکر بودم که فقط آمریکای لاتین زبان اسپانیولی بلد هستند اما در حالی که متوجه شدم ایتالیایی‌ها، فرانسوی‌ها و پرتغالی‌ها نیز می‌توانند زبان اسپانیولی صحبت کنند و زبانشان به هم نزدیک است، آن زمان بود که به خود گفتم چرا نباید تبلیغ دین را سرلوحه کار خود قرار دهم و در راستای تبلیغ آموزه‌های اسلام پیش بروم.

آیه 6 سوره توبه را برای بازگو کردن آیات و روایات به گردشگران خارجی دلیل گرفتم

من طبق آیه 6 سوره توبه که خداوند می‌فرماید:" وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ: و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند " و برخی از فقها همین آیه را دلیل گرفتند که مشرکین هم می‌توانند به مسجد وارد شوند و اشکالی ندارد.

من نیز همین مسئله را دلیل گرفتم که آن‌ها وارد مسجد می‌شوند که بتوانند کلام خداوند را بشنوند و من که زبان آن‌ها را بلد هستم چرا نباید کلام خدا را برایشان بازگو کنم.

اروپایی‌ها هم از رفتارهای آمریکایی‌ها متنفر هستند

در گذشته هم در موسسه که در حال یادگیری زبان بودم آیات قرآن را به زبان اسپانیولی حفظ می‌کردم و در بیان احکام هم توانایی کسب کرده بودم و از آیات قرآن برای بیان مسائل مختلفی مثل دروغ‌گویی و شیطان صفتی دولت آمریکا استفاده می‌کردم، چون آن‌ها هم نسبت به رفتارهای آمریکایی‌ها با مردم جهان روی خوش نشان نمی‌دهند و از این کارها متنفر هستند و به خوبی از صحبت‌ها و آیاتی که برایشان می‌خواندم استقبال می‌کردند.

پس از اینکه تصمیمم برای فعالیت در عرصه تبلیغ آموزه‌های دینی به گردشگران و توریست‌های خارجی حتمی شد به مسجد امیر چخماق رفتم.

جمله آیت‌الله علاقه بند، انگیزه‌ام را برای تبلیغ دوچندان کرد

یکی از روزها که برای نماز خواندن پشت سر آیت‌الله علاقه بند به مسجد امیر چخماق رفته بودم یکی از دوستان طلبه سید در کنار من نشست و من پس از اتمام نماز نزد آیت‌الله علاقه بند رفتم و به ایشان گفتم که حاج آقا من مسئول حوزه‌های علمیه خارج از کشور هستم دعایمان کنید، دیدم که آیت‌الله خطاب به طلبه سید گفت: قدر خود را بدانید و من به حال شما غبطه می‌خورم و شما با رفتار و اعمال خود طوری عمل کنید که این‌ها جذب اسلام، قرآن و تشیع شوند. پس از شنیدن صحبت‌های آیت‌الله علاقه بند انگیزه‌ام برای فعالیت در عرصه تبلیغ دوچندان شد.

سخن جوان فرانسوی چشمانم را نسبت به بسیاری از مسائل باز کرد

نوروز سال 95 در مسجد جامع یزد استقرار یافتم و در این ایام با توریست‌ها و گردشگران بسیاری هم صحبت می‌شدم که در یکی از روزها سخنی از یک توریست شنیدم که چشم من را نسبت به بسیاری از مسائل بازتر کرد. در این ایام گردشگران زیادی برای عکس گرفتن پیشقدم می‌شدند که به یکی از آن‌ها گفتم که چرا می‌خواهید با من عکس بیندازید؟ که آن جوان فرانسوی پاسخ داد: تا به حال روحانی واقعی ندیدم و از اعمال و رفتار شما بسیار خوشم آمد.

گردشگران فکر می‌کنند روحانیون زیر لباس‌های خود بمب مخفی کردند

علت این حرف جوان خارجی هم این بود که در خارج از کشور، روحانیون را افرادی خشن و غیرواقعی جلوه می‌دهند و زمانی که آن‌ها نحوه‌ی رفتار ما را می‌دیدند متوجه اشتباهاتشان می‌شدند.

من در زمان صحبت‌های خودم ابتدا سعی می‌کنم که چهره واقعی اسلام را به آن‌ها نشان دهم چون آن‌قدر نگاهشان به روحانیت اشتباه و تبلیغات دشمن علیه این قشر بسیار زیاد است که فکر می‌کنند روحانیون زیر لباس‌های بلند خود بمب مخفی کردند.

ترکیدن بادکنک در مسجد جامع سبب ترس همه گردشگران شد

ترس گردشگران از روحانیون را زمانی فهمیدم که یکی از طلاب در مسجد جامع برای کودکان برنامه اجرا می‌کرد و در همان زمان یک بادکنک ترکید و همه گردشگرانی که در حال تماشای این برنامه بودند، ترسیدند و من در همان لحظه با خنده گفتم که نترسید این بمب نیست، بادکنک است و آن چیزی که در خارج از کشور نسبت به ما می‌گویند و ما را تروریست می‌خوانند، اشتباه است.

پس از آن صحنه، با گردشگران هم صحبت شدم و می‌گفتند که در کشورهای خارجی تبلیغات بسیار زیادی علیه روحانیت، تشیع و اسلام است ولی وقتی به کشور ایران وارد می‌شویم درک می‌کنیم که مردم این کشور بسیار مهربان هستند و تبلیغاتی که بر علیه ایرانی‌ها می‌شود، همگی کذب و دروغ است و حتی آن‌قدر جذب رفتار و کردار ایرانی‌ها و مهمان نوازیشان می‌شوند که چند نفر آن‌ها می‌گفتند که ما عاشق ایران هستیم.

در یکی از مسافرت‌هایی که برای انجام کاری به تهران می‌رفتم، در قطار مسافری از فرانسه بود که نمی‌توانست کوپه خود را پیدا کند و با مسئول قطار نیز صحبت می‌کرد و هیچ کس متوجه نمی‌شد که منظور این شخص چیست، من جلو رفتم و مکان استقرارش را نشانش دادم و بعد از آن در سالن پذیرایی قطار نزدیک به یک ساعت با هم صحبت کردیم و در کنار ما نیز یک دانشجو از دانشگاه صنعتی امیر کبیر حضور داشت.

جوان فرانسوی در قطار گفت: ما از نظر فرهنگ در حال تنزلیم

دانشجوی ایرانی در بین صحبت‌های خود گفت که خارج از کشور پیشرفت‌های خوبی داشتند اما جوان فرانسوی گفت که نه این‌طور نیست بلکه ما از نظر فرهنگ در حال تنزل هستیم و این در حالی است که ایرانی‌ها روزبه‌روز در حال پیشرفت در عرصه‌های فرهنگی هستند.

اما دانشجوی ایرانی راضی نشد و به من گفت که ازش بپرس زمانیکه در کشور شما فردی آشغالی را روی زمین بیندازد جریمه می‌شود یا خیر؟ توریست فرانسوی گفت بله جریمه می‌کنند ولی تهران شما بسیار تمیز و پاکیزه‌تر از پاریس است و در کشور ما جریمه می‌کنند و این‌قدر کثیف است ولی کشور ما جریمه نمی‌کنند و تمیز است.

رانندگی نامناسب تنها مشکل ایرانی‌ها

تنها مشکلی که توریست فرانسوی از ایران و ایرانی‌ها گفت این بود که می‌گفت رانندگی ایرانی‌ها خیلی مشکل دارد که اگر این را اصلاح کنند از هیچ نظری مشکل ندارد و نسبت به کشورهای دیگر بسیار بهتر و امن‌تر است.

ایام ماه محرم بود با سه نفر از جوانان اسپانیایی از 21 تا 23 سال داشتند و پرچم اباعبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل العباس را در دستشان بود هم صحبت شدم، پس از پایان صحبت هایمان گفتم که می‌خواهید قرآن را برایتان بخوانم که پس از رضایت آن‌ها، قرآنی که به زبان اسپانیولی داشتم، به مدت یک تا دو ساعت سوره انسان را برایشان تلاوت کردم و به آن‌ها تأکید کردم که هر زمان وقت آزاد داشتید این سوره را به دقت بخوانید.

 خستگی در چهره‌هایشان ندیدم

در مدت زمانی که برای آن‌ها قرآن می‌خواندم در نگاهشان اثر خستگی نمی‌دیدم و این مسئله برایم جالب بود که از این خبر می‌داد که جهان تشنه اهل بیت (ع)، اسلام و قرآن است و اگر کسی باشد که برایشان قرآن بخواند و در مورد آن توضیح بدهد حتماً با جان و دل گوش می‌کنند.

دوستانتان گفتند که شما چند سال پیش پیوند کلیه داشتید، آیا در این سال‌ها با وجود این مسئله با مشکلی روبه رو نشدید؟

نه، پیوند کلیه من در سال 1392 انجام گرفت و در این سال‌ها آن‌قدر ذوق و شوق تبلیغ دین اسلام را برای گردشگران داشتم که هیچ‌گاه این مشکل من را در این مسیر متوقف نکرد و تلاشم در این راه این است، اگر حتی یک نفر با صحبت‌های من به اسلام روی آورد و به تحقیق در مورد اسلام بپردازد، این مسئله برای دنیا و آخرت من کافی است.

در زمان صحبت با گردشگران خارجی، چه روشی را انتخاب می‌کنید که اثرگذار باشد؟

در زمان صحبت با گردشگران ابتدا جرقه ذهنی را با بیان اسم برایشان شروع می‌کنم به طوری که آن‌ها اولین سؤالی که می‌پرسند این است که نام شما چیست؟ من هم نامم را می‌گویم که علیرضا هستم، علی نام امام اول شیعیان و رضا هم نام امام هشتم شیعیان است. با این روش صحبت‌های خودم را در مورد اهل بیت (ع)، اسلام و قرآن آغاز می‌کنم.

در ابتدا که با گردشگران صحبت می‌کنم تلاشم این نیست که آن‌ها را سریع به سمت مسلمان شدن سوق دهم، بلکه در ابتدا باید بازتاب‌های منفی دشمن را از اسلام و قرآن پاک کنم و با اخلاق و رفتار می‌توان آن‌ها را به سمت اسلام تشویق کرد.

سخن پایانی؟

حقیقتاً در این سال‌های فعالیت تبلیغی متوجه شدم که دنیا نیازمند اسلام، اهل بیت(ع) و قرآن کریم است و طلاب حوزه‌های علمیه اگر بخواهند جهان را از گمراهی نجات دهند، باید در این مسیر گام بردارند و نسبت به بازتاب آموزه‌های دینی به جوامع بین المللی دغدغه مند باشند.

روحانیون و طلاب متأسفانه انگیزه زیادی برای یادگیری زبان‌های بین المللی و فعالیت در این زمینه ندارند در حالی مردم دنیا و جهان بسیار زیاد به اسلام ناب، حقایق اسلام و قرآن نیازمند هستند و علاقه آن‌ها مخصوصاً به قرآن بسیار زیاد است که امیدواریم این انگیزه در طلاب ایجاد شود و آن‌ها نیز در جهت آگاه سازی مردم دنیا تلاش کنند.

گزارش: محمد جواد خاکپور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha