سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی از رعایت نکردن حقوق به‌عنوان یکی از عوامل تزلزل خانواده‌ها یاد کرد و گفت: این عامل موجب تزلزل روابط دولت و مردم نیز می‌شود؛ اگر دولت نسبت به حقوق مردم توجه نداشته باشد مردم نیز دیگر تعهدی به دولت نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در جمع زائران حرم مطهر در تفسیر آیات 36، 37 و 38 سوره احزاب اظهار کرد: این آیات در مورد ازدواج و طلاق زید بن‌حارثه و دختر عموی پیامبر اسلام(ص) است و به از بین بردن یک فرهنگ اشتباه توسط پیغمبر(ص) می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه طلاق عرش خداوند متعال را به لرزه درمی‌آورد، اضافه کرد: به غیر از ایجاد مشکلات عاطفی برای افراد یکی دیگر از ضربه‌های طلاق پدید آمدن مشکلات اجتماعی در جامعه و از بین رفتن روابط اجتماعی میان اقوام است.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: مشاوران و قاضی‌ها نباید به‌راحتی اجازه طلاق را صادر کنند چراکه جلوگیری از طلاق و جدایی خانواده‌ها از وظایف مسلمانان به ویژه پیروان اهل‌بیت(ع) است.

وی با اشاره به ماجرای ازدواج زید، پسرخوانده نبی مکرم اسلام با زینب، دختر عموی پیامبر یادآور شد: بعد از جدایی زید از دختر عموی حضرت محمد صلی‌الله علیه وآله بر اساس دستور آیات قرآن کریم پیامبر اسلام(ص) با دختر عموی خود ازدواج کردند تا سنت و فرهنگ اشتباه دوران جاهلیت مبنی بر اینکه زن پسر خوانده عروس است، را بشکند اما در برخی از تفاسیر غیرشیعی مباحث ناپسندی در مورد این عمل حضرت مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: زید بعد از این طلاق با ام اَیمَن ازدواج و زندگی خوبی را تجربه کرد تا اینکه در یکی از جنگ‌های در کنار پیامبر اسلام(ص) به شهادت رسید؛ زینب نیز 10 سال بعد از رحلت رسول خدا(ص) زنده ماند اما بر اساس دستور الهی هیچ ازدواجی را انجام نداد تا اینکه در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

این استاد حوزه علمیه قم از بداخلاقی به‌عنوان یکی از عوامل برهم‌زننده زندگی زوج‌ها یاد کرد و ادامه داد: زن و شوهر باید مراقب رفتارها و عملکردهای یکدیگر باشند اما این مراقبت‌ها نباید موجب دخالت‌های نادرست شود.

وی بر لزوم بررسی شیوه برخورد علمای دینی با همسران خود تاکید کرد و گفت: خداوند متعال سه آیه سوره احزاب را به ازدواج و طلاق زید و زینب اختصاص داده است تا پیام‌های مشخصی را به مردم منتقل کند؛ زینب به صورت مستمر نسبت به زید فخرفروشی و ملامت می‌کرد به همین علت می‌توان از ملامت و سرزنش به‌عنوان یکی از عوامل فروپاشی ازدواج‌ها یاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی از رعایت نکردن حقوق به‌عنوان یکی از عوامل تزلزل خانواده‌ها یاد کرد و افزود: این عامل موجب تزلزل روابط دولت و مردم نیز می‌شود؛ اگر دولت نسبت به حقوق مردم توجه نداشته باشد مردم نیز دیگر تعهدی به دولت نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه زنان و مردان باید به دنبال رفع نیازهای همسران خود باشند، گفت: در دین مبین اسلام به شیوه مطلوب به این مباحث پرداخته شده است به همین علت برای قوام خانواده و آموزش و پرورش نیازی به سند 2030 و کتاب‌های غربی نداریم اما این مباحث اسلامی باید به شیوه مطلوب در صدا و سیما و بسترهای مختلف برای مردم تبیین و معرفی شود.

این سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه بی‌غیرتی، داشتن غیرت زیادی و بدگمانی برای همسران نادرست است، یادآور شد: هر چند رهبر انقلاب اسلامی نیز با اشتغال بانوان مشکلی ندارند اما اکنون برخی از بانوان جوان را با کارهای نامناسب و حقوق‌ پایین استثمار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قوام خانواده به اخلاق، دین‌داری، احترام متقابل و رعایت حقوق وابسته است و زنان و مردان باید نسبت به این اصول آگاهی لازم را داشته باشند تا بتوانیم آمار طلاق را کاهش دهیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha